Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch: Roos, de ‘kookwekker’ voor abonnementen

Michiel Alkemade (39) pitcht Roos, een dienst die consumenten automatisch attendeert op het aflopen van hun abonnement en goedkopere of betere alternatieven.

1. Het idee:

“Ik heb zes jaar geleden vergelijkingssite Overstappen.nl opgericht. In die tijd hield ik me bezig met de ontwikkeling van vergelijkers voor de energie-, internet-, auto- en zorgverzekeringsmarkt. Uit de feedback van gebruikers viel op dat ze uit de resultaten nog geen idee hadden welke producten ze moesten kiezen: het bleek toch nog een flinke opgave om alle producten en aanbiedingen te vergelijken.”

“Bovendien verschilden de resultaten en aanbiedingen ook nog eens per vergelijkingssite, wat voor veel verwarring zorgde. Veel consumenten bleken graag te willen dat ze alles uit handen werd genomen: dat wij uitrekenden welke deal het beste was en die ook meteen afsloten. We ontdekten dat we als vergelijker eigenlijk heel weinig informatie hadden over de contracten van consumenten.”

“Dat zijn we gaan uitwerken. Roos weet precies wanneer we een klant het beste de juiste aanbieding kunnen sturen. Zo verminderen we keuzestress en ontzorgen we.”

Cover

 

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

 

 

2. Onderscheidende waarde:

“Roos is, zeker ten opzichte van traditionele vergelijkingsdiensten, proactief. Wij attenderen klanten voordat hun contracten afloopt erop dat ze kunnen overstappen. We werken ook  persoonlijker. Klanten kunnen via de app van Roos hun contracten uploaden en voorkeuren opgeven. Zo bouwen we aan langetermijn- en vertrouwensrelaties voor het afsluiten van contracten bij onder meer energie-, telecom- en verzekeringsaanbieders.”

“We werken onafhankelijk en objectief, aanbieders betalen via Roos dezelfde vergoeding per afgesloten product. Het biedt ons dus geen voordeel om de ene boven de andere partij te kiezen. We nemen iedere aanbieder mee in onze vergelijking en sluiten dus niemand uit.”

3. Verdienmodel:

“Elke aanbieder betaalt per productgroep, bijvoorbeeld energie of verzekeringen, dezelfde vergoeding per afgesloten product. We experimenteren nog met extra modellen.”

4. Ambities:

“In Nederland behoren zo’n 5 miljoen huishoudens tot onze doelgroep. Het concept is goed schaalbaar, ik denk in eerste instantie aan Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Tegelijk willen we kijken of Roos ons bestedingspatroon kan veranderen. Consumenten krijgen een goedkopere deal, maar we willen ze ook de mogelijkheid geven zich bij duurzamere bedrijven aan te sluiten en een deel van hun geld aan goede doelen te schenken. Qua omzet verwachten we in Nederland naar 10 miljoen euro door te groeien, afhankelijk van partnerships en internationale groei.”


Het oordeel van:

Huib Wurfbain (investeerder in Vandebron.nl en oud-directielid investor relations bij Ahold en AkzoNobel)

“Op zich is Roos een goed idee. Overstappen is inderdaad een nachtmerrie. Een one-stop-shop voor diverse diensten is prettig en nuttig. Het is wel zaak de leveranciers mee te krijgen. Hun tarieven worden door overstapsites uitgekleed en ze betalen nu een bedrag per overstap, ongeacht hoe lang de nieuwe klant blijft.”

“Ik kan me voorstellen dat dit model verandert en de leverancier minder gaat betalen voor de cherry pickers en meer over heeft voor klanten die langer dan een jaar blijven.”

“Probleem bij deze sites is wel dat je de actieve switchers bereikt en veel minder de mensen die al jaren bij dezelfde energieleverancier zitten. Er zijn bovendien meer vergelijkbare initiatieven. Swuto, deelnemer aan Rockstart Smart Energy, bijvoorbeeld.”

“Het succes van Roos is afhankelijk van de mate van automatisering, het vermogen in te spelen op specifieke klantwensen en het kunnen bieden van een betere propositie voor de leverancier.”

Maarten ‘t Hooft (partner bij Quest Venture Partners – Palo Alto, VS) 

“Roos is een interessant concept dat ook hier in Amerika voorkomt. Het blijkt dat sites die echt in staat zijn consumenten en aanbieders te verbinden succesvol zijn. In de VS benut maar een kleine groep consumenten vergelijkingssites, wat het niet heel lucratief maakt voor investeerders. Het is daarnaast inderdaad belangrijk een verdienmodel te hanteren dat het vertrouwen van gebruikers niet schaadt.”

“Roos lost dit op door bedrijven voor elke gesloten deal hetzelfde te laten betalen. Geen sterke werkwijze, want niet elke consument is hetzelfde. Roos is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de nieuwe klanten: brengen ze niet de juiste aan dan zullen aanbieders het platform weer verlaten.”

“Roos moet niet vergeten dat het in veel situaties één op één concurreert met advertenties en voordeelacties. Ze zullen aanbieders moeten bewijzen waarom ze via Roos het juiste type klanten binnenhalen.”

Cover

 

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.