Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch van de maand: Jari Hazelebach (AVA)

In de rubriek Pitch van de maand beoordeelt pitch-specialist Nathalie Mangelaars pitches van bekende - en minder bekende - ondernemers. Deze keer: Jari Hazelebach (AVA).

In deze eerste aflevering bespreekt Mangelaars (Pitch Queen en organisator van het NK Pitchen) de pitch van Jari Hazelebach, oprichter van AVA. Met een app wil hij doven en slechthorenden helpen om gemakkelijker conversaties te voeren.

Wat kun je van Jari leren?

Jari zet op een zeer effectieve manier storytelling in. Door in zijn pitch te vertellen dat zijn ouders doof zijn, krijgt Jari niet alleen de sympathie maar ook de autoriteit over het onderwerp. Deze techniek kun je perfect gebruiken wanneer je bedrijf ontstaan is vanuit een eigen frustratie of vanuit een situatie in je omgeving.

Daarnaast is Jari’s pitch duidelijk gestructureerd. Hij begint met een zeer pakkende opening waarmee hij zijn publiek op het verkeerde been zet. Vervolgens legt hij aan de hand van storytelling het probleem uit en gaat over naar de oplossing. Ook heeft Jari een duidelijke call to action aan het einde: “Waar is hij naar op zoek?”.

Wat zou Jari kunnen verbeteren?

Het meest voor de hand liggende verbeterpuntje is dat Jari zijn pitch niet heeft afgerond binnen de gestelde tijd. Mijn advies zou zijn om een pitch van één minuut te timen op 57 seconden. Mocht je je verspreken of het even niet meer weten, dan heb je tijd om dit op te vangen.

Daarnaast zou Jari ervoor kunnen zorgen dat hij belangrijke zaken aan het begin van een zin vermeldt, dan heb je namelijk de hoogste attentiewaarde. Bekijk het verschil tussen wat hij nu zegt: “Ava is nog op zoek naar testgebruikers, we hebben er nu 3000.” En wat hij beter zou kunnen zeggen: “We hebben al 3000 testgebruikers, maar we zoeken er een nog 500 om X te bereiken.” Bovendien, door een reden toe te voegen onder ‘X’ laat je mensen weten waar ze aan bijdragen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De laatste tip zit hem in zijn stemgebruik. Door de juiste woorden te benadrukken, kun je sturen wat je publiek onthoudt én je oplossing nog beter laten klinken. Bijvoorbeeld: “Die in minder dan één seconde laat zien wie wat zegt.”

Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]