Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch van de maand: Maarten Timmerman (Awareways)

In de rubriek Pitch van de maand beoordeelt pitch-specialist Nathalie Mangelaars pitches van bekende - en minder bekende - ondernemers. Deze keer: Maarten Timmerman, oprichter van Awareways.

Awareways maakt bedrijven bewust van het grootste potentiële lek in hun informatiebeveiliging: medewerkers die bijvoorbeeld usb-sticks verliezen, hun laptop vergeten te vergrendelen of op phishingberichten klikken.

Bekijk hier Maartens pitch, die hij deed bij RTL Z in Zaken:

Wat kun je van Maarten leren?

Je ziet dat Maarten zich goed voorbereid heeft. Hij rond zijn verhaal precies binnen de minuut af. Een veelgehoord ‘tegenargument’ voor het oefenen van pitches is dat het dan niet meer natuurlijk zou zijn. Maarten laat zien dat dit wel samen gaat. Hij heeft er echt zijn eigen verhaal van heeft gemaakt en hij straalt plezier uit in wat hij doet. Dat wil je publiek zien!

Daarnaast heeft zijn pitch een duidelijke structuur. Allereerst refereert hij naar iets dat wij allen uit het nieuws herkennen. Bij pitchen geldt de volgende stelregel: Als je publiek het probleem dat je oplost herkent of erkent, dan heb je hun aandacht. Dan zijn ze benieuwd naar je oplossing. Knap dat hij in zijn afsluiting, oftwel call-to-action, nog een grapje in maakt dat verwijst naar zijn probleemstelling: “Wij zijn op zoek naar bedrijven die hier wakker van liggen, óf wellicht wakker voor gemaakt kunnen worden.” Zijn punt is namelijk dat je voor een optimale beveiliging niet alleen moet investeren in techniek, maar ook in de bewustwording van je medewerkers. 

Wat zou Maarten kunnen verbeteren?

Het belangrijkste punt is: “Wat doe je nu precies?” Hij heeft het over e-learning modules en trainingen, maar deze lijken in een bijzin genoemd te worden. Hij zou zijn probleemstelling in kunnen korten en dit gedeelte langer maken. Ook zou hij meer gewicht kunnen geven aan zijn oplossing waardoor deze meer opvalt. Leg uit wat je doet én benoem de positieve gevolgen en resultaten bij andere klanten. Op de website van Awareways is te vinden dat ze meetbare en effectieve resultaten hebben en dat er vooruitgang te zien is bij werknemers. Maar wat je publiek echt wil weten is: “Wat levert het op? In hoeverre verbetert mijn informatiebeveiliging?”

Beijk ook de pitches van:
Bart Verweijen (Waterly)
Lucas van der Meulen (Surprise Dinner)
Jari Hazelebach (AVA)

Maarten zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Bij Awareways verbeteren we de menselijke kant van informatiebeveiliging. Onze e-learning programma’s zorgen dat uw medewerkers exact weten hoe zij potentiele hacks kunnen herkennen én moeten handelen in situatie X, Y of Z. Bij onze klanten nemen daardoor de beveiligingslekken af met X procent ten opzichte van de nulmeting.”

De andere tip ligt meer op hoe Maarten de informatie brengt. Hij spreekt redelijk snel, maar is goed te volgen. Toch kun je cruciale informatie missen uit de pitch. Bijvoorbeeld wanneer hij aanhaalt dat 7 op de 10 keer een menselijke fout ten grondslag ligt aan een hack. Benadruk de woorden 7 op de 10 keer, of maak er 70 procent van. Daarna maak je het probleem groter door te zeggen: “Waarom wordt er veel geïnvesteerd in technologie, maar niet in de zwakste schakel? De kennis van de werknemer.” Ook kun je woorden als ‘naar onze mening’ weglaten. Hiermee doe je afbreuk in waar je in gelooft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]

Lees ook:
4 krachtige openingen voor een vlammende pitch
De beste pitchers van Nederland bezitten deze 3 eigenschappen
4 redenen waarom de beste pitchers wel verbinden maar niet verkopen