Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch van de maand: zet jezelf op de kaart zoals Big Willie G

Een goede pitch voor je bedrijf is makkelijker gezegd dan gedaan. In de rubriek Pitch van de maand beoordeelt pitch-specialist Nathalie Mangelaars pitches van bekende - en minder bekende - ondernemers.

In deze aflevering bespreekt Mangelaars (Pitch Queen en organisator van het NK Pitchen) de pitch van Willy ‘Big Willy G’ Green, oprichter van Party on Demand. Het platform waar je in één keer alles kunt bestellen om onvergetelijke feesten te geven.

Wat kun je van hem leren?

Durf je te onderscheiden. Sommigen zullen het optreden van Green ‘over the top’ vinden, maar herinneren zal je ‘m wel. Green positioneert zichzelf op een duidelijke manier. Met andere woorden, hij heeft een sterke ‘personal brand’. In pitchen onderscheid je je namelijk niet alleen door wat je zegt, maar ook door wie je bent.

Personal Branding is het jezelf presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt hiervoor je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Green kiest er, bewust of onbewust, voor om zijn product uit te stralen: The party has arrived! Met zijn imposante voorkomen en aanstekelijke enthousiasme past hij goed bij het product dat hij verkoopt.

 

Onderzoek voordat je gaat pitchen hoe jijzelf op anderen overkomt, en of dit klopt met hoe je over wilt komen. Uiteraard kijk je goed naar de doelgroep waarvoor je pitcht en de omgeving waarin je je bevindt. Zie jezelf als een elastiekje. Je blijft altijd jezelf, maar je kunt je naar gelang de doelgroep of omgeving je elastiekje iets naar links of rechts oprekken. Zorg wel dat hij nooit knapt!

Naast zijn persoonlijkheid is de pitch van Green goed opgebouwd. Hij verwerkt op zijn eigen manier de stappen die zijn startup heeft gezet. Bij de partnerships noemt hij grote namen als Uber Eats en Amazon, dit laat geloofwaardigheid zien. Door te verwijzen naar 1500 talenten zegt hij, zonder het te zeggen, dat ze ook op deze component partijen hebben weten te interesseren. Daarnaast omschrijft hij de grootte van zijn potentiële markt en het verdienmodel, zaken die niet mogen ontbreken in een investeerderspitch.

Wat zou Green kunnen verbeteren?

De voet mag af en toe van het gaspedaal komen: bij alles wat hij zegt gaat hij erop en erover. Dit is wel een investeerderspitch en je wilt niet dat toehoorders het idee krijgen dat ze met een acteur te maken hebben, in plaats van een veelbelovende ondernemer. Zorg te allen tijde dat je serieus genomen wordt, voor welke doelgroep je ook staat.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mijn advies zou dan ook zijn om in het begin het gaspedaal lekker in te drukken en het publiek op te warmen. Zodra je bij de zakelijke kant komt, neem gas terug. Je kunt dit ook introduceren met: “Maar, even alle gekheid op een stokje, ook zakelijk gezien is deze markt ontzettend interessant…”. Door deze dynamiek aan te brengen neemt het publiek je serieus én pak je nog beter de aandacht. Afwisseling in dynamiek werkt namelijk erg goed. Kijk eens naar cabaretiers. Zij maken ook niet aan één stuk door grappen. Juist door de afwisseling en opbouw naar een grap blijft het interessant om naar te luisteren.

Doordat Green te weinig gas terug neemt wanneer hij over de inspiratie voor zijn bedrijf vertelt, zijn overleden vader, komt het bij mij niet binnen. Het kan overkomen dat hij dit gedeelte bewust in zijn pitch verwerkt om sympathie te kweken, in plaats van dat hij het echt meent. Daarnaast adviseer ik hem om zijn slides om de loep te nemen. Hier staat veel te veel tekst op. Je publiek kan maar op één ding tegelijk focussen: Op jou of op de slide. En als pitcher wil je uiteraard dat de aandacht er voor jou is. Werk vooral met plaatjes en wellicht een paar indrukwekkende getallen. Zeker wanneer je zo’n ‘big personality’ hebt als Big Willly G!