Recruitz.io is Startup van het Jaar

De lezers van Sprout hebben gesproken: Recruitz.io is de meestbelovende startup van het afgelopen jaar. Oprichter Lars Wetemans vertelt waarom zijn startup heeft gewonnen. 

Wekelijks pitchen ondernemers hun plannen bij Sprout, maar welke heeft de meeste potentie? De redactie selecteerde bij deze editie van de Starup van het Jaar-verkiezing 10 startende bedrijven, gebaseerd op onder meer de kwaliteit van de plannen en het team, de tractie, funding en schaalbaarheid van het concept. Lezers van Sprout - en het netwerk van de startups - hebben daarna via Facebook gestemd op hun favoriet.

Winnaar Recruitz.io claimde in totaal ruim 1000 stemmen, gevolgd door marktplaats voor artiesten Plugify (699 stemmen) en IoT-app Triggi (223). Recruitz.io is opvolger van Minibrew, dat de verkiezing vorig jaar op zijn naam schreef.

Klanten

Recruitz.io helpt werkgevers aan personeel door vacaturecampagnes af te vuren op plekken waar werkzoekers dagelijks komen, in plaats van vacaturesites. Dat de startup als winnaar uit de bus komt dankt het behalve aan het concept ook aan het feit dat het bij de lancering afgelopen juni al redelijk ver was, en al 14 mensen in dienst had. "En we hebben al best een groot klantenbestand, die hebben we ook benaderd", zegt oprichter Lars Wetemans.

Die klanten, waaronder KFC en USG People, zijn volgens hem zeer betrokken bij zijn bedrijf. "Dat zijn bijna een soort ambassadeurs voor ons. Dat blijkt ook uit de bereidwilligheid om mee te werken aan een testimonial voor onze nieuwe website die vandaag live gaat. Zij geloven 100 procent dat de markt hiernaartoe gaat."

Gericht

Wetemans wijst erop dat de recruitmentmarkt zo'n beetje in 1999 over ging naar online, maar dat er in de tussenliggende tijd behalve LinkedIn niet zoveel is gebeurd in die markt. "Wij doen twee dingen heel erg anders: ten eerste targeting, oftewel op maat gesneden vacatures. Wij zorgen dat een advertentie bij de juiste mensen terecht komt. Tegelijk adverteren we alleen bij media die mensen dagelijks gebruiken, ook door middel van display-banners op websites. Die banner is ook getarget op een bepaald publiek."

Zie ook: Waarom Recruitz.io ruim 2 jaar nodig had om live te gaan

Qua omzet koerst zijn bedrijf dit jaar af op ongeveer 2 miljoen euro, verwacht de ondernemer. "En dat wordt nog veel meer. De recruitmentmarkt is enorm groot en we zijn internationaal georiënteerd. Dit kwartaal hebben we ons platform klaar voor de internationale markt, behalve in het Nederlands ook in het Engels en Duits."

Kort na de lancering toonden internationale bedrijven waaronder Amazon al interesse, vertelt Wetemans. maar daar was het systeem nog niet op berekend. "We hebben wachtlijst moeten maken van allerlei grote corporates, anders zou het onze organisatie te zwaar belasten en zouden we op onze bek gaan. Vanaf dit kwartaal is echt alles geautomatiseerd, zodat nieuwe klanten geen extra belasting vormen voor het systeem."

Investering

Om de grens over te gaan en salesafdeling op te tuigen, stak Wetemans de afgelopen maanden veel tijd in gesprekken met investeerders. "Sinds de lancering zijn we door 8 vc’s benaderd. Daardoor zaten we in een luxepositie."

De komende tijd verschuift het businessmodel van Recruitz.io volledig richting pay per click, zegt Wetemans. "Stel je trekt 500 euro mediabudget uit, maar je hebt al binnen een dag een geschikte kandidaat, dan betaal je alleen voor wat je tot dat moment hebt gebruikt. Ook dat is in deze branche nog niet gebruikelijk."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!