Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Silicon Valley in de polder: tips uit de praktijk

Arne Maas leerde als onderzoeker hoe Silicon Valley werkt. Die lessen brengt hij nu, met vallen en opstaan, in de praktijk. 'Boekenwijsheid is leuk, maar ondernemen is veel leuker.' 

“Ik heb onderzoek gedaan naar en in Silicon Valley. Waarom werkt het daar zo goed voor startups? Ik leerde er heel veel. Dat hebben we opgeschreven in twee boeken. Ik ben dus al best een beetje een kenner. Leuk, dus op naar weer een nieuw onderzoek? Dacht het niet!

De adrenaline spoot door m’n aderen. Ik wil, ik moet, ik zal een startup! Dan kan ik het geleerde in de praktijk brengen. Boekenwijsheid is leuk, maar ondernemen is veel leuker.

Nu zit veel van mijn ervaring niet in de hightech, maar in de voeding. Uit die wereld ken ik Jeroen Kiers, een briljant met veel kennis over de technologische kant van de voedingsindustrie. En we klikken goed. Jeroen liep al een tijdje rond met de wens om te gaan ondernemen. Ons bedrijf Soundies was geboren.

We waren nauwelijks begonnen, maar pasten al twee lessen uit de Valley toe:

1. Begin nooit in je eentje!

Je weet lang niet alles en bovendien is je bedrijf meteen inactief als je een hersenschudding hebt. Investeerders vinden het ook veel te tricky en stoppen bijna nooit geld in een bedrijf dat door één man wordt gerund.

2. Multidisciplinair team

Zoek geen vrienden of mensen die eigenlijk hetzelfde kunnen als jij, maar probeer een complementair multidisciplinair team te bouwen. Jeroen en ik hebben een volstrekt andere set van vaardigheden. Check dus.

Negen maanden ontwikkeling later:

Vallen en opstaan, natuurlijk. Maar één belangrijke Valley-les kwam in deze periode steeds weer omhoog: passie! Zonder passie voor wat je doet, kom je niet ver. Er zijn zoveel zaken die om een oplossing vragen, zoveel mensen van wie je afhankelijk bent. Zonder passie voor onze eigen business waren we in deze periode al lang weer gestopt.

Het eerste product dat we 20 mei hebben gelanceerd heet Soundies ‘I Feel Good’. Het is een dagelijkse weerstandspil in een lekkere energiereep. Een nieuw concept: een crossover tussen voeding en supplement voor een verbeterde weerstand. Hoe ga je dat vermarkten?

Lessen uit Silicon Valley:

Introduceer zo snel mogelijk een bèta-versie!

Tja, dat is goed te doen met software, daar mogen best wat bugs in zitten. Maar voeding die op 90% zit qua smaak, verkoopt gewoon niet. Wij moesten dus doorontwikkelen totdat de reep echt heel lekker was. Deze hightech les is niet toepasbaar op voeding, concluderen wij.

Pivot

Het toverwoord in de Valley. Zoek snel en efficiënt een winstgevende productmarkt-combinatie. Klopt je product, of kan het beter? Probeer je aan de juiste personen te verkopen? Dat soort vragen beantwoord je niet met uitgebreide testen, maar zoek je proefondervindelijk uit. Dat hebben we ter harte genomen. We proberen veel verschillende kanalen uit door bezoeken aan vele soorten winkels, sportscholen, verenigingen en bedrijven.

We staan op beurzen en evenementen met verschillende doelgroepen. We analyseren interacties op social media. Allemaal om feedback te krijgen op het product. Op die manier hebben we al een nieuwe doelgroep gevonden en de oorspronkelijke aangepast. En al onze prospects vinden het leuk dat we het op deze manier doen.

Think big

Silicon Valley in de polder kan dus, zo lijkt het. Maar er zijn natuurlijk ook verschillen. Eén bevinding uit de Valley is: Think Big! Je hebt er weinig te zoeken als je niet minimaal droomt van een omzet van enkele honderden miljoenen. 

Of Jeroen en ik zo groot denken laat ik nu in het midden. Je wordt al snel als megalomane pocher weggezet als je dat soort Valley-ideeën in de polder hebt. De polder krijgt reeds trekjes van de Valley, maar er is nog wel wat te winnen.”

Zie ook: 
‘Silicon Valley is keihard werken’
Wat iedere ondernemer moet weten over pitchen in Silicon Valley