Startup Closure regelt opzeggingen voor nabestaanden en bedrijven

Closure

Het opzeggen van abonnementen en contracten nadat iemand is overleden is voor zowel nabestaanden en bedrijven een behoorlijke last in een toch al droevige periode. Met startup van de week Closure bedachten Chantal van der Velde en Graciëlla van Hamersveld een systeem waarmee dat proces veel slimmer kan.

Wat is Closure?

Een online platform waar nabestaanden nadat iemand is overleden in een keer alle abonnementen en contracten kunnen opzeggen. Denk aan zaken zoals telefonie, openbaar vervoer, sociale media, verzekeringen, bankrekeningen, en sportclubs.

“Nabestaanden moeten nu heel veel instanties informeren”, benoemt medeoprichter Chantal van der Velde waar de huidige markt tekortschiet. “Het is een enorm confronterende periode waarin veel op je afkomt. Mensen staan bijvoorbeeld heel lang in de wacht, en horen wachtmuziekjes met ‘Life is great’. Bedrijven staan er niet bij stil dat mensen ook hiervoor bellen Daarnaast is het een eenmalige gebeurtenis, waardoor je vaak niet precies weet wat er moet gebeuren. En een huishouden heeft gemiddeld 130 euro per maand aan doorlopende kosten, een bedrag dat stijgt door de subscription-economie.”

“Wij weten per bedrijf welke gegevens je nodig hebt. Als nabestaande geef je aan welk bedrijf je wil informeren, je vult eenmalig je gegevens in en wij doen de rest. In je eigen overzicht zie je de status per bedrijf.”

Wie zitten erachter?  

Chantal van der Velde en medeoprichter Graciëlla van Hamersveld studeerden beide econometrie. Daarna gingen zij bij een consultant aan de slag, waarbij Van der Velde zich stortte op het gebied van digitale identiteit. “Als je op Facebook ziet dat best veel overleden mensen door blijven leven, en je een bericht krijgt dat iemand jarig is, dan is dat pijnlijk. Laten we dit oppakken, dachten we. Een heel belangrijk onderwerp, waar nog niemand mee bezig was. En we wilden altijd graag ondernemen.” De twee trokken it’er Bart Verhaag aan als medeaandeelhouder, die het platform bouwde.

Hoever is Closure?  

Closure werkt samen met Ardanta, de grootste uitvaartverzekeraar van Nederland, die de dienst aanbiedt aan nabestaanden (ongeveer 60.000 uitvaarten per jaar). Nog meer succes boekt de startup dankzij een pilot met KPN, die de dienst aanbiedt aan nabestaanden zodra er een overlijdensmelding binnenkomt. “Mensen zijn daar in de modus van dingen opzeggen, en gaan in een keer door naar ons platform”, zegt Van der Velde.

Closure hielp tot nu toe enkele honderden nabestaanden. In eerste instantie verliep dat proces vooral handmatig, om goed te kunnen onderzoeken hoe het proces precies werkt. Daarna ging de dienst aan de slag met een platform dat uiteindelijk (bijna) volledig geautomatiseerd werkt (al zal er altijd een klantenservice zijn waar nabestaanden terecht kunnen). “Dan wordt het schaalbaar en kun je ook naar het buitenland.” Closure werd vorig jaar geselecteerd door startup-incubator UtrechtInc.

De Philips Innovation Award die Closure afgelopen mei in de wacht sleepte leverde volgens Van der Velde heel veel op. “We zijn daarna met heel veel vertegenwoordigers van grote bedrijven in gesprek geraakt van. En ons hele businessplan werd stevig uitgedaagd, dat is heel leerzaam.”

Wie zitten erop te wachten?  

Niet alleen voor nabestaanden kan de administratieve rompslomp nadat iemand is overleden een pijnlijk proces zijn, maar ook voor bedrijven, zegt Van der Velde. “Er zijn veel contactmomenten met nabestaanden, en daar kunnen dingen misgaan, waardoor het ook een proces is met veel potentiële reputatieschade. Voor hen besparen we kosten, omdat data in een keer goed aangeleverd wordt. Sturen ze iemand door dan krijgen ze korting op hun maandbedrag.” Closure biedt zijn dienst ook aan bij uitvaartondernemers.

Wat is het verdienmodel?  

Consumenten betalen 99 euro voor de dienst. Maar het verdienmodel zit vooral bij bedrijven, zegt Van der Velde. “Het aanbieden hiervan is voor deze bedrijven een extra service, en daarmee creëren we het netwerkeffect. Hoe meer bedrijven het gebruiken, hoe efficiënter het systeem wordt. Het is ons doel om uiteindelijk elk bedrijf te laten doorverwijzen naar ons. Als een consument via een partner bij ons terecht komt, dan betalen ze niet.”

Nog geld nodig?

Closure haalde onlangs een investering van 300.000 euro op bij een drietal informele investeerders (Janneke Niessen, Kees Jan Rietveld en Lex Geerdes). “We zijn nog niet bezig met een volgende ronde, we kunnen hier voorlopig wel mee door. Een volgende ronde zou bij een stap over de grens weer aan de orde kunnen zijn.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl