Startup Hugsy wil de wereld veroveren met een slimme babydeken

Hugsy, Jody van den Tillaart, Sylvie Claes

Startup Hugsy haalde afgelopen week twee ton groeigeld op voor een slimme deken die voor baby's de aanwezigheid van een moeder nabootst. Medeoprichter Jody van den Tillaart (32) vertelt over de doelen van haar bedrijf.

Anderhalf jaar geleden kregen studenten aan de TU Eindhoven een opdracht rondom het ouderschap. Centrale vraag in het onderzoek was hoe ouders hun baby’s warmte konden blijven geven, terwijl zij niet huis zijn.

Vier studenten Industrial Design kwamen met een plan voor een doek die de geur, warmte en hartslag van de ouder opneemt wanneer deze met een baby knuffelt. Als de ouder zijn of haar kind weer in de couveuse legt, blijft de deken dezelfde signalen naar de baby sturen.

Hugsy

Sylvie Claes (23, foto rechts) bleek uiteindelijk de enige van de vier die de tijd had om fulltime met dit idee door te gaan. Zo geschiedde. Claes leidt nu een startup met vier man personeel, genaamd Hugsy. Deze week kreeg Hugsy via crowdfundingplatform Leapfunder twee ton om de kleedjes door te ontwikkelen.

Toen ex-contentmarketeer en journalist Van den Tillaart (foto links) - zelf moeder van vier kinderen - over het idee hoorde, was ze meteen enthousiast. Samen besloten ze het idee begin dit jaar om te zetten in een BV.

Silvie Claes is vrijer dan mensen die al tien jaar bij een corporate hebben gewerkt

Van den Tillaart werd coo en de negen jaar jongere Claes leidt het bedrijf. “Wat ik leuk vind aan Silvie is dat ze nog niet bezoedeld is met allerlei corporate-achtige dingen”, zegt Van den Tillaart. “Ze is wat vrijer dan mensen die al tien jaar bij een groot bedrijf hebben gewerkt.”

Hersenontwikkeling

Het idee achter het dekentje is dat het rustgevend werkt voor baby’s, niet alleen vroeggeboren. Van den Tillaart stelt dat de deken stress bij een baby weg kan nemen, waardoor de hersenen van het kind zich uiteindelijk beter kunnen ontwikkelen. “Het kan worden ingezet als middel om hersenachterstand bij kinderen te voorkomen.”

Vanuit de markt is er de nodige animo voor Hugsy, getuige de twee ton die de startup ophaalde bij early adopters. Van den Tillaart verwacht dat deze animo ook in de consumentenmarkt groot zal zijn. Ze refereert aan een wetenschappelijke test die Hugsy uitvoerde met twintig baby’s, waarbij deze baby’s het testdekentje mochten gebruiken.

Winst maken

De ouders zouden naderhand moeite hebben gehad het dekentje weer in te leveren bij de ondernemers. De deken zou niet alleen de baby’s rustig hebben gehouden, maar zou ook bij de ouders stress hebben weggenomen nadat zij de deur van de kinderkamer achter zich dichtdeden.

Of ouders daadwerkelijk interesse zullen tonen, dat zal in oktober blijken. Vanaf dan kunnen consumenten het product van Hugsy kopen. Hugsy hoopt de producten in het voorjaar van 2018 te kunnen leveren. Eerst in Nederland, en daarna wil het bedrijf de West-Europese en Noord-Amerikaanse markt op. Van den Tillaart hoopt midden 2018 al winst te maken.

Privacy

Je wil geen Samsung worden, met uit elkaar knallende producten

Hugsy laat de producten in Nederland produceren. “China klinkt wel leuk, omdat het goedkoper is, maar je hoort wel eens horrorverhalen over dat ze daar verkeerde elementen in producten plaatsen. Je wilt voorkomen dat je een Samsung wordt, met uit elkaar knallende producten.”

Bij een product als Hugsy zullen veel ouders de vrees hebben dat hun data – hartslag, lichaamswarmte – op straat komen te liggen. Van den Tillaart zegt dat Hugsy niet bij de data van gebruikers kan. Misschien in de toekomst wel, maar ze stelt: “Data verzamelen is niet ons core-doel. Bovendien wil je niet dat iemand toegang heeft tot vitale data van een ander. De data mogen dus niet openbaar worden.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.