Startup Klikkie brengt onze smartphone-foto’s naar het fotoboek

Ondernemers Jeffrey Dorrestijn (35) en Uri Roos (38) haalden al ruim een half miljoen euro op voor hun startup Klikkie, een abonnementsservice voor afgedrukte smartphone-foto’s. Zal het ze echter lukken om in een competitieve markt het hoofd boven water te houden? ‘Door snelle groei kunnen we concurrentievoordeel behalen.’

Het is een probleem dat velen zullen herkennen: onze stapel met oude smartphones wordt almaar groter, terwijl op al die telefoons foto’s staan die we ooit hebben gemaakt. We bewaren ze nog weleens op een verwisselbare harde schijf, maar dikwijls helemaal niet. Deze beelden lossen uiteindelijk op in digitalië, en met deze foto’s onze herinneringen.

We maken veel foto’s, maar doen er niets mee

Zonde, meent ondernemer Jeffrey Dorrestijn (rechts op foto). Samen met compagnon Uri Roos (links op foto) begon hij de startup Klikkie – niet te verwarren met betaalapp Tikkie. Dorrestijns bedrijf lanceerde in januari dit jaar een abonnementsservice waarmee particulieren maandelijks hun belangrijkste online kiekjes in afgedrukte foto’s om kunnen zetten. Hierdoor kunnen consumenten zonder veel moeite te hoeven doen, blijven werken aan hun – papieren –fotoboeken. “We maken veel foto’s, maar doen er niets mee”, meent Dorrestijn. “Ze blijven op je telefoon staan en dat is zonde. Wat als je smartphone stuk gaat?”

Abonnementsservice

De twee dertigers kunnen zich de tijd van de analoge fotografie nog goed herinneren. Toen ze begin 2017 een biertje met elkaar dronken, hadden ze het hierover. “Waarom drukken we onze foto’s nooit meer af?”, zei Roos, die twee kinderen heeft en dus de nodige toekomstige herinneringen heeft om vast te leggen. De twee kwamen vervolgens tot het idee voor een abonnementsservice voor afgedrukte smartphone-foto’s. Enig klantonderzoek wees uit dat er voldoende animo bestond voor dit product. Om hun idee uit te werken, legden ze beiden een bedrag aan eigen vermogen in. Hoeveel, dat wil Dorrestijn niet kwijt aan Sprout.

Ik leerde van Google dat je product schaalbaar moet zijn

Een techservice op de markt brengen, was voor Dorrestijn en Roos geen grote uitdaging. Roos had er al een carrière op zitten als early adopter in de social media-wereld der influencers en Dorrestijn werkte 8 jaar bij Google. “Ik leerde van Google dat je product schaalbaar moet zijn”, zegt Dorrestijn. “We willen binnen 2 jaar tijd dan ook 100.000 gebruikers hebben.”

Half miljoen

Hoeveel abonnees hij momenteel heeft, mag Dorrestijn niet zeggen wegens gemaakte afspraken met investeerders. Hij benadrukt dat het om een serieus – snel groeiend – aantal gaat. Investeerders staken in augustus ruim een half miljoen euro in Klikkie, en dat zouden zij niet hebben gedaan als er nog nauwelijks klanten zouden zijn, beredeneert Dorrestijn.

De recente kapitaalronde werd geleid door de Larense durfinvesteerder Tablomonto, die eerder geld stak in scheermesjesleverancier Boldking en bloemenservice Bloomon. Ook participeerde onder anderen techondernemer en -investeerder Ralph Cohen (Vension Capital Partners, oud-Icemobile) in de kapitaalronde. Dorrestijn hoeft hiervoor niet direct aandelen weg te geven. Klikkie werkt voor zijn seed-ronde met een converteerbare lening; een lening die na een vaste periode kan worden omgezet in aandelen.

Het groeigeld zet de ondernemer in op marketing en het aantrekken van nieuw personeel. Op dit moment werken er naast enkele zzp’ers zeven vaste medewerkers (6 fte) bij Klikkie, maar voor het einde van het jaar wil Dorrestijn toe naar een personeelsbestand van 12 fte.

Rock-‘n-roll-ondernemer
Dorrestijns compagnon Uri Roos werkte voor Klikkie niet alleen in de influencer-branche, ook de wereld van de rock-‘n-roll is hem niet onbekend. Samen met zijn broer Yigal runde hij in de jaren ‘00 website voor indiemuziek Jimmyalter. Sprout beschreef dit blog indertijd als het commerciële broertje van het gesubsidieerde 3voor12.

Verdienmodel

Dorrestijn hoopt zijn beoogde groei op lange termijn te bekostigen met een verdienmodel gebaseerd op gebruikersinkomsten. Zij betalen maandelijks 7,95 euro aan Klikkie. Hoeveel de startup daarvan netto overhoudt om in zijn bedrijf te steken, wil Dorrestijn niet vertellen. Zijn startup moet in ieder geval van ieder maandelijks geïnd bedrag twee kosten aftrekken: die voor de verzending van de foto’s en die voor het afdrukken. Aangezien Klikkie nog niet heeft geïnvesteerd in een eigen afdrukservice, moet de startup dit uitbesteden aan een ander bedrijf. Dorrestijn stelt overigens dat dit een bewuste keuze is.

Klikkie is momenteel nog niet winstgevend en volgens Dorrestijn zal de startup zijn break-even-punt pas na een bepaald aantal abonnees bereiken. Hoe hoog dit aantal precies is, wil hij niet zeggen. Het feit dat Dorrestijn toewerkt naar 100.000 gebruikers, kan een aanwijzing zijn dat hier zijn break-even-punt ligt. Zou Dorrestijn er dus daadwerkelijk binnen 2 jaar in slagen om zoveel abonnees te krijgen, dan kan Klikkie winstgevend worden.

Snelle groei

Het is echter de vraag of Klikkie snel winstgevend wíl worden. Zoals het een moderne startup-ondernemer betaamt, richt Dorrestijn zich niet op winst maken. Liever laat hij zijn bedrijf zo snel mogelijk groeien – winst maken komt later wel. Die groei moet er niet alleen in Nederland komen, maar ook in het buitenland. Afgelopen week lanceerde Dorrestijn zijn service in België en begin 2019 hoopt Dorrestijn een ander land aan zijn portfolio toe te kunnen voegen. Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië maken kans. Dorrestijn opent voorlopig geen kantoren in het buitenland, waardoor hij de kosten voor zijn internationalisering relatief laag kan houden.

Door je groei kun je concurrentievoordeel behalen

Dorrestijns obsessieve, haast Jeff Bezosiaanse focus op snelle groei lijkt te worden veroorzaakt door wat hij in de markt om hem heen ziet gebeuren. Dorrestijn is de eerste om toe te geven dat de markt voor online fotoservices competitief is. Naast een veelvoud aan kleine partijen zijn er grote spelers als Greetz, Kaartje2go en Hema. Wat als zij een dergelijke service besluiten aan te bieden? Een manier om concurrenten bij voorbaat het nakijken te geven, is snel op te schalen. Hoe meer massa je hebt, hoe goedkoper je je product immers kunt aanbieden. Of, zoals Dorrestijn het zegt: “Door je groei kun je concurrentievoordeel behalen”.

Inkomstenstroom

Klikkie is volgens Dorrestijn momenteel de enige startup in zijn branche die met een lidmaatschapsmodel werkt. Dorrestijn biedt naast jaarabonnementen ook een mogelijkheid tot maandelijks opzegbare abonnementen. Hiermee lijkt hij in te spelen op de wensen van jongeren, voor wie een jaarabonnement soms een te grote verbintenis is. Hoe meer flexibele abonnees je echter hebt, hoe minder je jezelf verzekert van stabiele inkomsten. Dorrestijn wil niet zeggen hoe groot het aandeel maandelijks opzegbare abonnementen binnen zijn totale aantal lidmaatschappen is. Hoe stabiel de inkomstenstroom van Klikkie daarom is, blijft voorlopig gissen.

Wij willen echt dat mensen ons product gebruiken

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk abonnees bij Klikkie aangesloten blijven, stuurt Dorrestijn abonnees standaard een herinnering toe wanneer zij zijn vergeten om hun maandelijkse setje foto’s af te drukken. Niemand wil immers betalen voor iets wat je vergeet te gebruiken. Daar ligt volgens Dorrestijn dan ook een groot voordeel van zijn service: “Ons lidmaatschap verschilt met dat van een sportschool. Die zal je geen herinnering sturen als je 3 maanden niet bent langs geweest. Wij willen echt dat mensen ons product gebruiken.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.