Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thaise concurrent van Speakap opent Europees hoofdkantoor in Amsterdam

De Thaise communicatiedienst voor de werkvloer Eko wil stevig groeien in Europa. De dienst kiest Amsterdam voor zijn nieuwe Europese hoofdkantoor, dat wordt gerund door de Nederlander Finn McClain. ‘Amsterdam is dé tech-hub van Europa.’

Communicatieplatform voor bedrijven Eko wordt in 2012 opgericht door de destijds amper 18 jaar oude Korawad Chearavanont, een kleinzoon van de Thaise miljardair Dhanin Chearavanont. Afgelopen week haalde de dienst, die zich net als zijn Nederlandse concurrent Speakap richt op werknemers die niet achter een bureau zitten, 17 miljoen euro op om uit te breiden naar Europa en de Verenigde Staten.

Het bedrijf uit Bangkok strijkt nu neer in Amsterdam, waar in eerste instantie zes mensen (marketing en sales) komen werken die op jacht gaan naar klanten in Europa. Afhankelijk van de groei van Eko wordt die groep het komende jaar verder uitgebreid. De Amsterdamse HQ wordt geholpen door twee andere nieuwe Eko-dependances in Londen en Berlijn.

Amsterdam

Dat Eko voor Amsterdam kiest, is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan Finn McClain, die afgelopen september in dienst kwam om leiding te geven aan de Europese uitrol. McClain, zoon van een Amerikaanse vader, werd geboren in Amsterdam, maar verhuisde voor zijn studie naar de VS. Daar werkte hij een aantal jaar bij bedrijven in Silicon Valley, waaronder Infosys en Trend Micro. In 2012 keerde hij in dienst van McAffee terug naar Amsterdam.

“Ik voel hier echt dezelfde vibe als in de hoogtijdagen van de Valley”. zegt McClain. “Amsterdam is dé tech-hub van Europa, met veel talent, andere inspirerende scaleups en een klimaat dat innovatie en ondernemerschap stimuleert.” Daarnaast is er volgens hem veel aanbod van goed opgeleid personeel, en speelt de goede bereikbaarheid van de stad ook een rol. 

Wat is jullie groeistrategie?

“We willen de komende enkele tientallen bedrijven binnenhalen als klant. Doelgroep zijn bedrijven met ‘mobiele werknemers’, zoals in de detailhandel, horeca, logistiek en luchtvaart. Die benaderen we deels direct, een ander deel gaat via ons Partner Program (waarbij mensen die nieuwe klanten aandragen 50 tot 70 procent van de maandelijkse inkomsten krijgen die die nieuwe klanten opleveren, red.).”

Veel werknemers van die bedrijven gebruiken nu WhatsApp, maar dat is onveilig en niet GDPR-proof, zeggen jullie. Is een dienst als Eko dat wel?

“Ja, want we zijn GDPR-compliant. Het platform is gebouwd voor bedrijven. Klanten hebben volledige controle over de app, wie erop zit en welke toestemming gebruikers hebben. Informatie wordt veilig in de cloud opgeslagen. Als een medewerker vertrekt kan een bedrijf hem of haar direct uit de app halen. Dat kan niet bij Whatsapp, waarbij iemand naar een concurrent gaat en een bedrijf niet weet of de persoon nog meekijkt in de groep.”

De werknemers waar jullie je op richten, zitten niet voor niets niet achter een bureau. Hebben zij wel tijd om te chatten?

“Onze dienst is veel meer dan chat. Denk ook aan features zoals het regelen van hr-processen, taken delegeren en formulieren aanvragen. Dat gaat allemaal mobiel.”

Dat lijkt als twee druppels water op het Nederlandse Speakap, dat zich eveneens richt op non-desk employees. Is dat een van jullie belangrijkste concurrenten?

“Speakap? Nee, die ken ik niet. Maar ik denk dat zij in een andere league spelen dan wij. Wij hebben net een investeringsronde van 20 miljoen dollar gedaan. En hebben 100.000 dagelijkse gebruikers.”

Speakap doet het ook niet slecht, met 15 miljoen euro groeigeld en 350 klanten wereldwijd tot nu toe.

“Oké, ik zal ze eens opzoeken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Je hebt 10 jaar in Silicon Valley gewoond en gewerkt. Begint Amsterdam vergeleken met dat techmekka nu daadwerkelijk iets voor te stellen?

“Het is een echte techhub geworden. Kijk ook naar Neftlix, Uber en Tesla, die zijn hier niet voor niets neergestreken met hun Europese hoofdkantoren. Alleen al bij Uber werken in Amsterdam honderden mensen.”

Helpen die grote namen bij het besluit om ook hier te komen?

“Voor mij is het interessant dat Nederland en Amsterdam zich snel hebben ontwikkeld en zeer interessante plekken zijn geworden op internationaal niveau. Amsterdam is ook een heel leefbare stad, waar mensen graag willen werken.”