Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thomas Beermann (car2go) legt uit waarom deelauto’s de toekomst hebben

Bezit raakt uit de mode, we gaan alles met elkaar delen. Ook de auto, denken ze in de branche voor de deelauto's. Thomas Beermann van car2go legt uit welke ontwikkelingen eraan komen.

Je eigen auto bezitten? In de toekomst is dat niet meer nodig, want we gaan massaal onze voertuigen met elkaar delen. Althans, dat verwachten de vele bevlogen ondernemers die in deze sector bezig zijn. Een van hen is Thomas Beermann, ceo van car2go Europe GmbH. Beermann deelt met Sprout zijn visie op het delen van auto’s en komt met zes constateringen en voorspellingen.

1. Deelauto’s danken succes aan trends

Sociaaleconomische trends, zoals de groeiende verstedelijking, de toenemende digitalisering en het verlangen van de jongere generatie naar ‘gebruik’ in plaats van ‘bezit’, rechtvaardigen momenteel het autodelen. Het is daarom niet verbazend dat de sector bloeit.

2. Autodelen staat op het punt enorm te groeien

We gaan massaal autodelen, als je een recente studie van Frost & Sullivan Managementconsultancy mag geloven. Deze studie voorspelt dat het aantal wereldwijde gebruikers van autodeelconcepten in vijfvoud zal stijgen; van de huidige 7,9 miljoen naar 36,7 miljoen in 2025.

3. Wereldsteden hebben deelauto’s nodig

Volgens de Wereldbank zullen er in 2045 ongeveer 1,5 keer zoveel mensen in steden leven als vandaag. Dat komt neer op ongeveer zes miljard personen. Onze mobiliteit met de privéauto heeft zijn grenzen inmiddels al bereikt met alle files, het gebrek aan parkeerplaatsen en de vervuiling.

Een recente studie door de Universiteit van Berkeley heeft aangetoond dat autodelen het aantal voertuigen en verkeersopstoppingen in steden vermindert. Ook levert de ontwikkeling meer vrije parkeerplaatsen op en verbetert het de luchtkwaliteit.


Taferelen als deze zien we de komende jaren steeds vaker (foto: Mario Roberto Durán Ortiz).

4. De toekomst van autodelen is elektrisch

Als deeldiensten elektrisch worden aangeboden, neemt het positieve effect op de luchtkwaliteit in stadscentra toe. Overheden promoten elektromobiliteit en stimuleren dit door passende beloningen.

Klein voorbeeldje van onszelf om dit te illustreren. Wij gebruiken in totaal 1.300 elektrische auto’s in Stuttgart, Amsterdam en Madrid. Alleen al in Madrid wordt de CO2-uitstoot met 775 ton per jaar verminderd door de 123.000 leden die simpelweg een elektrische deelauto gebruiken in plaats van een conventionele deelauto.

5. Autodeeltechnologie maakt nieuwe diensten mogelijk

Door autodelen kun je veel nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan smart ready to drop, dat van de auto een bezorgadres maakt, waarbij de kofferbak dient als brievenbus. Ook kun je bij deeldiensten alle auto’s op elkaar aansluiten, en ze via een app weergeven op de smartphone van de gebruikers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Zelfrijdende auto’s zullen de grootte van het wagenpark halveren

Onderzoeksbureau Frost & Sullivan voorspelt dat zelfrijdende auto’s in 2025 het autodelen aanzienlijk zullen beïnvloeden. In eerste instantie kunnen auto’s zichzelf inparkeren in parkeergarages. Later zullen zij in staat zijn om zelf naar gebruikers te rijden om hen op te halen.

Wij hebben inmiddels kennis verworven over waar en wanneer de vraag naar mobiliteit in steden zich voordoet; een voorwaarde om de toekomstige zelfrijdende auto’s beter te kunnen beheren. Dit heeft niet alleen positieve resultaten voor de gebruikers, maar ook voor de steden. Aangezien het gebruik per voertuig toeneemt, zal het gebruik van zelfrijdende deelauto’s de vlootgroottes halveren om dezelfde vraag aan te kunnen.