Van Silicon Valley naar wereldspeler: hoe Pascal Ontijd 1,2 miljoen ophaalde met Soulpicks

Schiphol

In een nieuwe blog deelt Pascal Ontijd de groeistuipen van Soulpicks, de startup die hij oprichtte na zijn vertrek bij SnappCar. En waarvoor hij dankzij een reis naar Silicon Valley 1,25 miljoen euro in de wacht sleepte.

Het is lang geleden sinds mijn laatste update – de tijd vliegt. Het is een ongelooflijk drukke periode geweest. Datgene waar we maandenlang als team naar toe hebben gewerkt is gebeurd: eind april hebben we Soulpicks gelanceerd. Ter herinnering, Soulpicks helpt gebruikers om nieuwe plekken te ontdekken via vrienden en experts, zonder te verdwalen tussen de adverteerders en met jouw privacy als groot goed.

Een periode van zowel externe als interne uitdagingen ligt achter ons. Nu we onze pre-seed ronde van 1,25 miljoen euro hebben gesloten - een mijlpaal - is het een goed moment om terug te blikken op de afgelopen tijd.

Eind vorig jaar lag onze volledige focus op de lancering van Soulpicks. Daartoe moest allereerst het minimum lovable product af komen. Tegelijkertijd wilden we een festival in Amsterdam neerzetten en een netwerk van unieke en inspirerende experts aan ons binden.

Kraken

Dat is allemaal gelukt maar niet zonder piepen of kraken. Hier en daar hebben we door de hectiek tijdelijk moeten inleveren op de kwaliteit. Zo lieten de architectuur en user interface van met name iOS (iPhones en iPads) te wensen over. Dat is niet goed voor de verdere ontwikkeling van de app, ook al heeft de gebruiker er nog geen last van. Daar werken we nu aan.

Maar ook de samenwerking in ons team was en is een punt van aandacht in zo’n hectische tijd. Niet in de laatste plaats omdat het team in een paar maanden tijd is verdubbeld. Maar ook omdat de kunstmatige deadline van de launch, linksom of rechtsom, toch een belemmering voor agile werken vormt. Gelukkig is ons team van nature bijzonder agile.

Reacties

De lancering was een succes! Het regende positieve reacties. Duizenden gebruikers hebben zich geregistreerd en Soulpicks werd goed ontvangen door de media. Al met al loonde het om de keuzes te maken die we hebben gemaakt. 

Na de lancering gingen we op volle snelheid door. Binnen een maand tijd vloog ik twee keer naar Silicon Valley. Eerst voor Google I/O en daarna voor Apple’s WWDC. Beide trips heb ik gebruikt om ons netwerk van investeerders en product-experts uit te breiden en om de roadmaps voor Android en iOS scherp te krijgen.

De trips waren functioneel ingericht, wat onder andere heeft geleid tot een deal met een van de bekendere angels uit Silicon Valley; Michael Birch. Naast een internationaal team staat er nu een stevig collectief van internationale adviseurs en investeerders. En dat zal zich alleen maar verder ontwikkelen. En dat moet wat mij betreft ook voor een bedrijf met de ambitie om een speler van wereldniveau te worden.

Verdubbeling

De verdubbeling van ons team heeft nieuwe uitdagingen met zich meegebracht. Niet iedereen is continu op de hoogte van alles, niet iedereen voelde zich even aangesloten en het was niet altijd duidelijk wie waarover diende te besluiten. Tijd voor meer structuur. Dat hebben we gedaan door middel van een zogenaamde drumbeat van meetings; alles van een quarterly teamdag tot aan de daily standup. Een ritme waaromheen het bedrijf zich beweegt, in aanvulling op het tweewekelijkse sprint-ritme.

De mooie dingen die gebeurden leverden ook tegenvallers en daarmee inzichten op. Zo werden we door Apple gepromoot in de App Store. Wat geweldig was, zo kort na de start: ook zij zien het potentieel. Maar het leerde ons ook dat we nog niet klaar zijn voor diverse culturen en talen.

Over de grens

In Bulgarije en Polen viel de app toch wat rauw op het dak, zonder lokale talen en content. Daarmee behaalden we onze slechtste cohort van nieuwe gebruikers ooit. Daar maken we nu werk van.

Het doel is immers om de grenzen over te kunnen, zodat we dit bij een mogelijke volgende promotie niet meer hebben. Bovendien is het prettig te weten dat wanneer we verder dan Nederland kijken we niet meer gelimiteerd zijn, anders dan dat het gewoon heel moeilijk is om in korte tijd een internationale community op te bouwen.

Kortom, er gebeurt ontzettend veel en dat zal de komende tijd niet anders zijn. Stay tuned!


Lees ook de eerdere verhalen in deze serie

Pascal Ontijd is ondernemer en oprichter van autodeeldienst SnappCar. Op Sprout.nl blogt hij over het bouwen van een nieuwe startup.