Verkoop je abonnementen? Met deze online tool maak je snel een businesscase

Hoe bereken je de toekomstige opbrengst van je Software (of Product) as a Service? Robbert van Geldrop (Firmhouse) maakte een online tool die je snel inzicht geeft. 

Startups die inzetten op abonnementen hebben het voordeel van een maandelijkse, en redelijk voorspelbare omzetstroom. Maar hoe voorspelbaar die inkomsten zijn, hangt onder meer af van je churn: het percentage klanten dat na verloop van tijd afhaakt. 

Een ogenschijnlijk klein verschil, van 2 naar 3 procent churn bijvoorbeeld, kan een grote impact hebben. Het kan op den duur zelfs het verschil betekenen tussen het overhouden van de helft van je klanten, of helemaal geen klanten meer. Of stel dat je een ton wil uitgeven aan marketing, omdat je denkt dat je daar 10.000 klanten mee binnen kan halen, hoe pakt dat op de langere termijn uit?

Combineren

Om de impact van KPI’s zoals churn en Customer Lifetime Value goed in kaart te kunnen brengen, heb je een paar complexe formules nodig. Tijd voor een online tool waarmee je dit soort variabelen eenvoudig combineert zonder dat je er direct een ervaren CTO bij hoeft te halen, dacht Robbert van Geldrop. Hij is Chief Venture Officer bij Firmhouse, een bedrijf dat startups helpt bij het opzetten van abonnementsdiensten, en was daarvoor oprichter van BackupAgent, een opslagdienst die in 2014 werd verkocht aan een Zwitserse speler. 

Zijn net gelanceerde Business Case Calculator komt ook van pas wanneer je investeerders zoekt, zegt Van Geldrop. Wanneer verwacht je winstgevend te worden? ZIjn online tool is voorzover hij weet de enige die zoveel SaaS-variabelen combineert. ‘Vaak vind je een calculator die één bepaalde metric uitrekent, zoals het percentage churn’, weet Van Geldrop. ‘Maar dan moet je weer naar een volgende calculator om de rest uit te rekenen.’ 

Bocht afsnijden 

Met de online SaaS-rekenmachine wil de ondernemer startups sneller en doeltreffend laten nadenken over hun businessmodellen. ‘Het is niet alleen een tool, maar ik wil ook uitleggen hoe je een goede berekening produceert. Je wil ook snappen hoe het echt werkt.’ Tegelijkertijd kunnen ondernemers met een paar drukken op de spreekwoordelijke knop achterhalen wat hun kpi’s zijn, ‘en op die manier een bocht afsnijden’.

De dienst is gratis. Wel kunnen de uitkomsten tegen een kleine vergoeding worden gedownload, zodat je alles naar smaak kan aanpassen en aanvullen met eigen metrics. Om de tool verder te kunnen fijnslijpen inventariseert Van Geldrop ondertussen feedback op Hacker News, de sociale nieuwssite van Y Combinator.

Foto via Markus Winkler | Unsplash.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl