Vijf tips als je de volgende fintech-unicorn wil worden

Stripe, fintech

Hoe word je de volgende fintech-unicorn zoals Adyen, Stripe of Lending Club? In een gastblog geeft Menno van Leeuwen (Moneyou) vijf tips.

Wat gebeurt er als je tech- en business-studenten veertig uur bij elkaar zet? Afgelopen week gebeurde dat tijdens de Future Banking Bootcamp – een initiatief van ACE Venture Lab, Info Support en Moneyou.

Vijftien studenten gingen aan de slag voor creatieve ideeën in de fintech-industrie en kregen begeleiding bij het opstarten van hun concept. Maar ook andere ondernemers hebben baat bij deze ervaring en informatie. Dit zijn de 5 belangrijkste lessen: 

1. Start vanuit je eigen pain of gain

De allerbeste start-ups ontstaan vanuit persoonlijke ervaring – vanuit eigen pain of gain. Vaak lopen mensen zelf tegen een probleem aan, waarvoor ze een oplossing zoeken. Of ervaren ze een goed concept, waarvan ze verwachten dat het ook goed werkt in een andere industrie, zoals banking. Tijdens de bootcamp ontstonden goede ideeën naar aanleiding van persoonlijke ervaring. Zo zocht een team van jonge millennials bijvoorbeeld een oplossing voor hoe zij konden inspelen op de krapte op de huizenmarkt.

2. Zorg voor een multidisciplinair team

Denk goed aan de verschillende competenties die je binnen je team verzamelt. Hoewel het inmiddels in het bedrijfsleven heel normaal is om verschillende vaardigheden bij elkaar te zetten, zijn studenten en jongeren dat vanuit het onderwijs niet gewend. Voor hen is het normaal om met studiegenoten van dezelfde studierichting samen te werken, terwijl het team multidisciplinair moet zijn om succesvol te zijn.

Er moeten namelijk niet alleen mensen zijn, die producten kunnen ontwikkelen, maar ook mensen die de businesskant van het verhaal kunnen oppakken. En zorg voor een goede dynamiek binnen het team: veel start-ups halen het niet door onenigheid binnen de groep. 

Tijdens de bootcamp bleek de samenwerking tussen science en business nog echt een enorme uitdaging voor studenten, mede dankzij de andere manier van denken die deze studenten aangeleerd krijgen. Voor hen was de bootcamp dan ook een goede leerschool om geïntegreerd samen te leren werken. Daarbij komt dat voor fintech ook nog eens kennis van de bancaire sector, regelgeving en compliance belangrijk is.

En voor een B2B-gerichte start-up is saleservaring een must. Veel fintech-start-ups zijn maanden in gesprek met banken en kunnen daarna te horen krijgen dat de samenwerking toch niet doorgaat. Dat ondervang je door binnen je team ook mensen te hebben die inzicht hebben in deze processen, assertief zijn en durven.

3. Maak een gedetailleerde beschrijving van je doelgroep

Het is logisch dat je een zo breed mogelijke doelgroep wilt bereiken, maar verstandiger om gericht te starten. Bekijk wie jouw early adopter is. Wie zijn de eerste fans van je diensten? Wie zijn de mensen die enthousiast over jouw product zijn en hierover zullen praten? Het is belangrijk om eerst heel goed te beschrijven wie deze doelgroep precies is, ermee in gesprek te gaan en aan de hand daarvan je product of dienst er goed op af te stemmen. Daarna kun je altijd nog opschalen.

Lees ook:
Deze Ierse ondernemer (26) pikt in sneltempo klanten weg bij Adyen
Is jouw fintech-startup vergunningplichtig?
Infographic: zo groot is fintech

4. Valideer in een zo vroeg mogelijke fase

Dat brengt ons bij de volgende tip: leg je idee zo vroeg mogelijk voor aan de klantengroep die je voor ogen hebt. Zo weet je meteen of er voldoende behoefte aan is en wat er wel en niet belangrijk is voor je doelgroep. Wij lieten onze studenten tijdens de bootcamp ook de straat op gaan om de eerste reacties bij hun doelgroepen te peilen.

Ook belangrijk tijdens de valideerfase: gebruik de juiste techniek. Vraag niet aan je doelgroep of ze het product interessant vinden, maar stel open en gerichte vragen om achter de behoefte te komen. Een vraag of ze graag in een goed doel willen investeren, levert bijvoorbeeld nog geen bewijs op voor feitelijk gedrag. Bijna iedereen antwoordt daarop met een “Ja”…

5. Maak zo snel mogelijk een prototype

Tegenwoordig maak je al met slimme tools een prototype van je dienst of product. Zo maak je koppelingen met andere proposities die heel goed laten zien hoe het eruit komt te zien. Hoewel het nog lastig is om feitelijk gedrag te meten, kun je het al wel nabootsen. Veel start-ups halen hier voordeel uit.

En werk al bij de ontwerpfase van je dienst of product samen met je potentiële klant. Uit ervaring blijkt: co-creatie is succesvol – een nauwe relatie met de klant levert uiteindelijk de beste ideeën op. Dat merken we bij Moneyou ook: goed luisteren naar wat je klanten wensen en hen in een zo vroeg mogelijk stadium betrekken, werkt!


En de winnaars van de Future Banking Bootcamp? De drie ideeën die tijdens de Future Banking Bootcamp werden bedacht, ontstonden alle op basis van een behoefte van de studenten zelf. Het was een close call, maar uiteindelijk heeft het team van het idee ‘Funance’ de jury overtuigd dankzij zijn ideële impact, positieve klantvalidatie en werkende demo. 

Een tipje van de sluier: Funance is een platform dat goede doelen en investeerders op een originele manier bij elkaar brengt. Het is ontstaan op basis van de behoefte van millennials om finance en beleggen interessant te maken, en zo een bijdrage te laten leveren aan maatschappelijke plannen.

Al tijdens de validatiefase kwam naar voren dat studenten Funance zien als een goed alternatief voor de huidige goede doelen. Het helpt hen iets goeds te doen én tegelijkertijd wijs te worden in beleggen. Het winnende team wordt ondersteund om Funance verder te ontwikkelen, zowel aan de technische als aan de businesskant. Want ook in de volgende fase gaan die twee hand in hand.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl