Vleesdisrupter Beyond Meat bouwt in Nederland eerste fabriek buiten VS

Ethan Brown, Beyond Meat

Beyond Meat, de plantaardige vleesdisrupter die deze maand in de Verenigde Staten naar de beurs ging, bouwt in Nederland zijn eerste fabriek buiten de VS. Vanaf 2020 moeten in Zoeterwoude de eerste vegaburgers van de band rollen, bestemd voor de Europese markt. 

Beyond Meat zorgde begin deze maand op Wall Street voor de beste beursgang van dit jaar tot nu toe. Het bedrijf van Ethan Brown (foto boven) debuteerde met een beurswaarde van 1,5 miljard dollar. Die waardering klom sindsdien naar 4,7 miljard dollar. (Om de vega-gekte compleet te maken haalde concurrent Impossible Foods 2 weken na de IPO van Beyond Meat een investering van 300 miljoen dollar op.) 

In Nederland dook Beyond Meat eind april al op in de schappen van Albert Heijn. Maar het Amerikaanse bedrijf blijkt in ons land nog veel grotere plannen te hebben. Om de Europese markt beter te kunnen bedienen, opent het bedrijf in het eerste kwartaal van volgend jaar een vegafabriek in Zoeterwoude. Die wordt nota bene gebouwd door vleesgigant Zandbergen World’s Finest Meat.

Lees ook: Seth Goldman (Beyond Meat): ‘Onze burgers waren vorig jaar bijna op, dat willen we voorkomen met een fabriek in Nederland’

Het bedrijf begon vorig jaar al met de distributie van Beyond Meat’s producten in Europa (retail en foodservice). “Aangezien de vraag naar plantaardige producten in Europa blijft groeien, zijn we erg enthousiast dat we met Beyond Meat samen kunnen werken om hun innovatieve producten buiten de Verenigde Staten te produceren”, zegt commercieel directeur Adriaan Figee.

Dringen

Beyond Meat gaat vanuit Zoeterwoude ook op jacht naar “populaire hamburgerketens en innovatieve restauranthouders die op zoek zijn naar heerlijk, kwalitatief hoogwaardig plantaardig vlees”. Beyond Meat strikte 3 jaar geleden een voormalig ceo van McDonald’s als bestuurder. Het is dringen in fastfoodland. McDonald’s ging eerder deze maand voor vegan burgers in zee met multinational Nestlé, in de VS werd Burger King in april klant van Impossible Foods.  


De bouw van de Beyond Meat-fabriek in Zoeterwoude blijkt stiekem al een tijdje bezig te zijn. Derde van links is Beyond Meat-bestuursvoorzitter Seth Goldman.  

Vegatrein

Naast Zandbergen sprongen meer Nederlandse vleesbedrijven op de vegatrein. Jan Zandbergen, een vleesbedrijf dat voortkomt uit dezelfde familie als Zandbergen World’s Finest Meat, ging begin dit jaar in zee met de Britse vegaproducent Moving Mountains. In maart maakte vleesleverancier Bolscher uit Enschede bekend zelf vegetarische en veganistische producten te gaan maken. Vleesbedrijf Zwanenberg maakt sinds kort ook vegetarische leverworst en paté. Unilever lijfde vorig jaar De Vegetarische Slager in.

Beyond Meat en Impossible Foods proberen hun winst bij dezelfde doelgroep te halen als De Vegetarische Slager, oftewel: de vleeseter die ook plantaardig wil eten. Beyond Meat prijst zijn producten dan ook niet per se aan als “vegetarisch”, maar als “de toekomst van eiwit” (’the future of protein’). Die markt voor alternatieven voor vlees groeit de komende 10 jaar naar een omvang van 140 miljard dollar, schatten analisten van de Britse bank Barclays. Dat komt neer op 10 procent van de wereldwijde vleesconsumptie. 

What’s in a name
Een risico voor vegabedrijven is dat de Landbouwcommissie van het Europese Parlement onlangs een voorstel aannam om het gebruik van benamingen als ‘vegaburger’ en ‘sojayoghurt’ te verbieden. Na de Europese verkiezingen is nu het Europarlement aan zet om over het voorstel te stemmen. 

Potentie

Beyond Meat en Impossible Foods weten vleeseters op het gebied van smaak en structuur te overtuigen van hun product. Milieubewuste kopers vallen voor de lagere CO2-belasting vergeleken met het vetmesten van dieren. Vegaburgers hebben een gezond imago, al hangt dat in de praktijk af van de hoeveelheid zout, vet, koolhydraten en smaakversterkers.

De bal ligt bij bedrijven zoals Beyond Meat om de (beurs)hype waar te maken; het zijn vooralsnog kleine spelers in een gigantische markt. Tegenover een omzet van 88 miljoen dollar vorig jaar boekte Beyond Meat een verlies van 33 miljoen dollar. Het bedrijf telt nu 355 medewerkers.

Hoe Ethan Brown met Beyond Meat de markt wil veroveren, zie je in deze video van CNBC:

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!