Voor 750 dollar stuurt dit bedrijf je een zandloper 

Blake Mycoskie, de oprichter van schoenenmerk Toms, stort zich nu op een abonnement met gezondheidstips. Het 10 maanden durende programma kost 750 dollar, maar dan krijg je wel een zandloper opgestuurd.  

Met ademhalingstechnieken en mindfullness weten apps als Headspace en Calm miljoenen gebruikers aan zich te binden. Toms-oprichter Blake Mycoskie (foto links) probeert op te vallen door juist geen gebruik te maken van een smartphone.

De ondernemer richtte onlangs samen met ex-marinier Pat Dossett een nieuwe startup op om mensen gezonder te laten leven. "Het is moeilijk om iets nieuws te leren als je continu afgeleid wordt door notificaties op je telefoon", zegt Mycoskie tegen Fast Company

Wie zich voor 750 dollar aanmeldt bij Madefor krijgt gedurende 10 maanden elke maand een doos met tips en attributen in de bus. Elke doos levert een wellness-strategie rondom een basale gewoonte, zoals ademhalen of water drinken.

Madefor is geen abonnement zoals we dat gewend zijn van maaltijdboxen of scheermesjes. De startup noemt zichzelf "een programma", met iedere maand een boekje met uitleg, een uitdaging en een gadget zoals een zandloper om daarbij te helpen. 

Subsidie

De 750 dollar mag geen belemmering zijn voor mensen, zegt Mycoskie, die scholarships (subsidies) belooft voor wie de financiële drempel anders te hoog is.

Mycoskie bouwde met Toms een schoenenmerk met 600 miljoen dollar omzet, maar raakte naar eigen zeggen overwerkt. Het bedrijf breidde uit naar brillen, koffie, tassen en horlogebandjes. Ondertussen spendeerde het veel geld aan filantropische projecten (Toms werd bekend met het principe buy one, give one: een paar schoenen voor arme kinderen, bij elk verkocht paar). 

De ondernemer wendde zich uitgeput tot gezondheidsprofessionals om weer in balans te komen. Hij kwam er naar eigen zeggen achter dat wanneer je de beste versie van jezelf bent, je ook een bijdrage levert aan een betere wereld. "Je ontdekt waar je voor bent gemaakt (’made for’)."

Het zijn bepaald geen wereldschokkende inzichten, en Madefor wil het wiel ook niet uitvinden, erkent Mycoskie. De kunst ligt er volgens hem in hoe je gewoontes een vaste plek in je drukke leven kunt geven. 

Met zijn opvallende businessmodel - zonder terugkerende inkomsten - doet Madefor het voorlopig zonder investeerders. "Onze hoop is transformatie", zegt Mycoskie, die hoopt dat mensen die het programma voltooien het woord vanzelf verspreiden naar nieuwe gebruikers die ook wel zin hebben in een maandelijkse challenge.   

Foto: Madefor

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl