Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Facebook een blok aan het been kan zijn voor techstartups

Silicon Valley klinkt als een startup-mekka, maar overleven in the valley is voor startups geen sinecure. Grote techbedrijven als Facebook, Google en Twitter liggen continu op de loer.

Ben Rubin en Sima Sistani lanceerden in 2016 de app Houseparty, waarmee gebruikers een privé-uitzending voor een kleine groep kunnen optuigen. Het is een vervolg op de mislukte video streaming-app Meerkat, die ten onder ging toen Twitter en Facebook zich ook op video streaming gingen richten. En zie daar precies het probleem voor Silicon Valley-startups: grote techpartijen die bang zijn voor disruptie en daarom je service besluiten te kopiëren.

Bonfire

Voor Houseparty dreigt nu hetzelfde te gebeuren, tekent The Wall Street Journal op. De app is populair bij tieners en heeft een miljoen dagelijkse gebruikers. Bij Facebook hebben ze dit door, en het social media-platform komt als reactie met een vergelijkbare app: Bonfire. Deze video-app moet in het najaar live gaan.

Omdat het een aparte app wordt, stellen ze bij Houseparty voorlopig niet bang te zijn voor de concurrentie. Integreert Facebook zijn Bonfire-app echter in zijn eigen platform, dan wordt het een heel ander verhaal. Facebook heeft 1.32 miljard dagelijkse gebruikers, tegenover die miljoen voor Houseparty. Op die manier dreigt weer een nieuw Meerkat-achtig probleem te ontstaan, oftewel: the winner takes all.

Sluw spel

Toen de app van Houseparty cashte, klopte Facebook aan

Facebook speelt het sluw. Toen de app van Houseparty crashte door een te hoog aantal gebruikers, zat de organisatie van Houseparty tijdelijk met de handen in het haar. Het probleem moest snel verholpen worden, en op de headquarters van het videobedrijf zal dit ongetwijfeld gepaard zijn gegaan met veel koffie, nachtwerk en pizza’s. Juist op dat moment klopte Facebook aan voor een gesprekje over live-video. 

Facebook hoopte te ontdekken of het handig was om Houseparty over te nemen. Overnames zijn namelijk een tweede manier waarop techgiganten het proberen te winnen van potentieel rivalerende startups.

Zo nam Facebook in 2012 Instagram over voor een miljard dollar, en in 2014 WhatsApp voor 22 miljard dollar. Google kocht in 2013 Waze, een concurrent van Google Maps, en Amazon kocht in 2010 online retail-bedrijf Quidsi, nadat het bedrijf had geprobeerd deze onderneming te kopiëren.

Facebook zou een database gebruiken voor rivaliserende startups

Facebook zou zelfs gebruik maken van een interne database, waar rivalerende startups in staan vermeld die het opmerkelijk goed doen, zo stellen ingewijden aan The Wall Street Journal. Op die manier zou Facebook bijvoorbeeld op WhatsApp zijn gekomen.

Rubin wilde zijn bedrijf niet verkopen, maar ervaarde druk vanuit de board van zijn bedrijf. Groot worden onder de vleugels van Facebook biedt minder risico voor je aandeelhouders dan het alleen doen. Toch wilde hij het zelf proberen. Iets met trots, misschien – en terecht; het is zijn bedrijf.

Tegenaanval

Facebook geeft zijn Messenger-app functies van die van Houseparty

Facebook is sindsdien flink in de tegenaanval gegaan. Via diens Messenger-app laat het bedrijf nu zes mensen per keer met elkaar in een video-gesprek gaan, tegenover de acht personen in de Houseparty-app.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook nodigde Facebook in februari dit jaar Houseparty-gebruikers van 13 tot 17 jaar uit in zijn kantoor voor een marktonderzoek, dat het waarschijnlijk gebruikte voor Bonfire. De tieners kregen als cadeau’tje 275 dollar aan giftcards van Amazon. Ter vergelijking: Houseparty was rond die tijd druk in de weer met een nieuwe financieringsronde.

Zal het Houseparty toch lukken om het van Facebook te winnen? De tijd zal het uitwijzen, maar wat zeker is, is dat de startup-droom geblokkerd dreigt te worden door de winner takes all-mentaliteit van gigantische techbedrijven.