Waarom leren van levensbelang is

Leren

Leren is van levensbelang, schrijft Sprout-expert Pieter van Osch. Welke verandering zet jij in gang?

Waarom zijn sommige bedrijven gedurende lange tijd competitief? Waarom groeien sommige bedrijven snel in sterk veranderende tijden en krimpen anderen? Het succes om te groeien en relevant te blijven zit niet in producten, promotie, plaats of prijs. Het zit in mensen. En specifieker: mensen die leren.

Wat is leren? Groeien is veranderen. Veranderen doe je door te leren. Vooral het leren van nieuwe ideeën en kennis, vaardigheden en gedrag. Daarna door opdoen van ervaring met het geleerde door het in je eigen situatie toe te passen. Dat continu leren is nodig. Want wat je nu weet en kunt veroudert snel.

Studieboeken van 20 jaar geleden waren destijds waardevol. Maar nu wil niemand ze hebben. Ze staan vol met oude theorieën en modellen. Die kunnen zo naar de vuilnis. Want er zijn nieuwe trends, theorieën en tools. Lean Startup, Business Model Generation, holacratie. De vraag is of je organisatie die leert kennen en gebruiken.

Niet snel genoeg

Waarom leren organisaties niet of niet snel genoeg?  Leren kost tijd en geld. Leren is werken 'aan' je bedrijf. Destijds werd ik lid van de Entrepreneurs Organization. Een dure organisatie, vond ik. Maar ook één die mij veel oplevert.

Ik realiseerde me dat ik tijd en budget moest vrijmaken om goed te leren. Anders kwam het er gewoon niet van. Door de waan van de dag was ik druk met vandaag en vergat ik morgen.

Veel organisaties nemen geen tijd voor leren. Ze hebben geen leerstrategie gedefinieerd en geen budget gereserveerd. Daardoor leert een organisatie ad-hoc en niet structureel. Dat kan overigens best een tijdje goed gaan. Maar je wordt ingehaald.

Groeimindset

Scaling Up gaat over leren. John Hamm beschreef het in zijn artikel Why Entrepreneurs Don't Scale in Harvard Business Review. Ondernemers die het lukt om op te schalen nemen leren serieus. Belangrijk daarbij is een groeimindset. Met de groeimindset kijk je naar afgelopen kwartaal terug om te leren en te verbeteren. De vraag is telkens: “wat leert de organisatie?”, hoe groot de blunder ook is.

Organisaties die schuldigen aanwijzen leren niet

Dat is wat anders dan terugkijken om te klagen en schuldigen aan te wijzen. Die organisaties leren niet. Leren levert een berg aan informatie op over hoe je het anders kunt doen. Of moet doen. Leren is een proces en dat proces moet je in een organisatie formaliseren. Een lerende organisatie is meer dan het bij elkaar optellen van alle persoonlijke ontwikkelplannen (de zogenaamde POP’s).

Effectiever

Een belangrijke competentie om te leren is de techniek van het leren zelf. Afgestudeerden hebben veel geleerd, maar zelden hoe ze moeten leren. Leren is niet alle boeken verslinden. Dat helpt wel, maar het kan veel effectiever en efficiënter.

Bepaal wat de organisatie wil veranderen en wat de medewerkers daarvoor moeten leren. Zoek daarbij de beste trainers, coaches, cursussen en conferenties. Laat medewerkers daarbij reflecteren op wat ze leren en hoe ze dat gaan toepassen. Organiseer eens een pizzameeting waarin een medewerker vertelt wat hij of zij de afgelopen tijd heeft geleerd. Waarnzinnig inspirerend voor de toehoorders en verrijkend voor diegene die moet overdragen wat hij of zij geleerd heeft.

Meesterschap

Meesterschap over kennis en vaardigheden ontstaat als je het een ander goed kunt uitleggen. Maar ook hiervoor geldt dat de organisatie er wel tijd voor vrij maken. Is het dat wel waard? 

Leren is van levensbelang. Letterlijk. Leren is ook leuk. Tenminste, als je leren in de organisatie belangrijk maakt. Leren is veranderen en veranderen is groeien. De formule van groeien is: groeien = ambitie + discipline + leren.

Wat en hoe leert jouw organisatie? Welke verandering zet jij in gang? 

"It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change." (Charles Darwin) 


Leer van de groeigeheimen van Verne Harnish

Meer weten over leren en andere slimme tips om te groeien? Kom naar de Masterclass Scaling Up met Verne Harnish op dinsdag 8 november 2016. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Pieter van Osch, is co-founder en CEO en van ScaleUp Company. ScaleUp Company helpt ondernemers en hun teams groeien tot het volle potentieel met events, masterclasses en groeiprogramma's.