Waarom ondernemers naar popfestivals trekken

Popfestival Oerol trekt vanaf vrijdag niet alleen de traditionele cultuurliefhebber, maar ook bevlogen ondernemers. Innovatieplatform Innofest gebruikt festivals als testcase voor producten.

Een festivalterrein klinkt nu niet als de meest voor de hand liggende locatie om als ondernemer stappen te maken, maar bij Innofest denken ze daar anders over. Dit samenwerkingsverband van acht Noord-Nederlandse festivals stelt zich ten doel ondernemers hun innovaties te laten testen op een festivalweide.

Grote testgroep

Kartent experimenteerde volop op festivals

Het consortium begon dit project afgelopen zomer op Noord-Nederlandse festivals als Into the Great Wide Open en Welcome to the Village. Het idee hierachter is dat je op een festivalweide vol een grote testgroep hebt voor je product; op een popfestival lopen al snel vele duizenden mensen rond.

De Groningse startup WERC testte afgelopen jaar zijn door zonlicht geladen lampen, die wanneer het donker wordt met elkaar gaan communiceren. De Rotterdamse startup WOOF & WOW testte zijn meubels op basis van plastic afval. Ook vond vorig jaar een experiment plaats met een festivalverzekering en hebben de ondernemers van de Sprout 25 onder 25 kartonnen tenten-startup Kartent volop geëxperimenteerd op festivals.

Virtual reality

Op Oerol zal de Groningse startup VRROOM zich bezighouden met virtual reality. Deze vr-startup zet zijn techniek in om mensen met angststoornissen te helpen. Maar hoe ver kun je gaan? Dat willen de Noorderlingen wel eens weten.

Een andere innovatie komt uit de koker van het Gronings-Amsterdamse bedrijf The Factor.e. Met de app Brein de Baas wil het mensen minder alcohol laten drinken. De reden dat mensen steeds weer naar de bar gaan voor een biertje is omdat we dit hebben aangeleerd.

De ondernemers denken dat ze met een Tinder-achtige app deze impulsen kunnen beïnvloeden. Door alcoholische drankjes weg te swipen en niet-alcoholische drankjes naar je toe te halen, kun je je behoefte aan alcohol verminderen. Althans, dat denken de ondernemers. Ze gaan het de komende week op Oerol testen; precies de omgeving waar mensen steeds weer naar de bar gaan.

Drukke omgeving

Ook reizen studenten van de Hanzehogeschool in Groningen af naar Oerol om er hun innovatie Flowsense te testen. Met deze sensor testen ze het aantal mensen binnen een bepaald gebied; voetgangers, fietsers en automobilisten. Want wanneer wordt een drukke omgeving nu precies gevaarlijk? Na het festival hopen de Groningers daar meer over te weten.

Innofest is vanuit ondernemersperspectief weer interessant om in de gaten te houden deze zomer. Het entrepreneursproject zal de komende zomer nog plaatsvinden op evenementen als de TT Assen en Noorderzon. Popfestival Into the Great Wide Open sluit het Innofest-project voor deze zomer af in september.

Lees ook: 4 redenen waarom je jouw groene innovatie moet testen op een festival

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl