Waarom ondernemers te weinig op vakantie gaan

Een op de acht ondernemers gaat nooit op vakantie, zo blijkt uit onderzoek. Toch kan zo’n vakantie nuttig zijn voor je bedrijfsvoering.

Vakantie en het ondernemerschap: het blijft een moeilijk huwelijk. Uit een nieuw onderzoek onder mkb-ondernemers in uitvoering van softwarebedrijf Teamleader blijkt dat een op de acht ondernemers vakanties de rug toekeert.

Twee derde van alle ondernemers, ongeveer 61 procent, gaat er pas tussenuit op de momenten waarop het voor het bedrijf het rustigst is. Dit in plaats van wanneer de ondernemer zelf graag met vakantie zou willen gaan.

Niet op vakantie

De ondernemers die niet op vakantie gaan, stellen dat zij de regie over hun werk niet los willen laten. Zoomen we hier in op scaleups, dan worden de resultaten nog extra vergroot. Maar liefst 22 procent geeft in het onderzoek aan geen tijd te hebben voor een vakantie.

En het gaat nog even door, want als ondernemers dan eenmaal met vakantie zijn komen ze maar moeilijk los van hun werk. Zo stelt een kwart, 27 procent, de hele tijd met het thuisfront in contact te staan, en geeft 43 procent aan bereikbaar te blijven voor belangrijke zaken.

Een derde van de ondervraagden regelt dat gekwalificeerd personeel tijdens hun afwezigheid de zaken over kan nemen. Wel gaan ondernemers over het algemeen zo ver op vakantie als ze willen, en stelt 80 procent geen dag korter op vakantie te gaan dan zij zouden willen.

Kritiek op workation 

Dat het niet goed is om als ondernemer altijd maar te werken, beaamt de Amerikaanse serial entrepreneur Norm Brodsky. Hij stelde eens in een interview dat dergelijke ondernemers hun bedrijf meer kwaad dan goed doen.

Jongeren zouden denken dat ze op vakantie zijn, maar in feite niet meer doen dan hun kantoor op een andere plek neerzetten. De veelbesproken workation, dus.

Babyboomers

Ook heeft hij kritiek op oudere ondernemers; de babyboomers. “Voor hen is vakantie alleen niet genoeg. Ze willen een nieuwe manier van leven. Maar omdat ze dat niet hebben gepland, vervreemden ze zich van hun klanten, ondermijnen ze hun werknemers en doen ze hun onderneming schade aan."

Brodsky zelf nam vroeger nooit vrij, maar doet dit inmiddels zestien weken per jaar. De waarde van zijn onderneming nam hierdoor alleen maar toe. Hoe dat kon? "Als ik terugkom kan ik met een frisse blik naar het bedrijf kijken. Ik kan problemen zien en aanpakken met een helderheid die ik voor mijn vakantie niet had."

Zes tips

Het lijkt dus goed om wel vakantie te houden als ondernemer, en als je dan op vakantie bent ook echt even je hoofd te legen. Dat betekent dus: niet stiekem gaan werken.

Sprout gaf eerder al tips voor ondernemers die verantwoord met vakantie willen gaan. Zo moet je als ondernemer duidelijk laten weten dat je weg bent, moet je je team goed informeren en is een out-of-office-mailtje essentieel. Lees hier alle zes tips voor een zorgeloze vakantie als ondernemer.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl