Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom ‘proof of concept’ essentieel is: testen, valideren en weer optimaliseren (zonder focus op winst)

Mike Slaats ruilde zijn vorige bedrijf met 3 ton omzet in voor een nieuw avontuur dat hem echt gelukkig maakte; een nieuwe startup uit de grond stampen. Op Sprout deelt hij de inzichten die die nieuwe uitdaging hem opleveren.

“Je hebt een geweldig product, maar maakt geen exorbitante winsten”. Dat kregen we te horen in ons eerste gesprek met een potentiële investeerder. Tijd om erop te antwoorden was er niet.

De ‘angel’ pakte zijn tablet, telefoon en notitieblok  –  waar tot dusver alleen de datum en onze namen op stond  –  en vertrok. Zijn koffie was nog onaangetast. We waren in lichte shock.

Hadden we hiervoor de hele week gewerkt aan een gelikte presentatie? Een gesprek van 5 minuten en een ‘nuchtere’ conclusie die we nota bene vooraf ook al hadden kunnen laten zien door middel van een eenvoudige sheet? Wisten wij veel dat de investeerder stiekem de potentie zag en ons een dag later de volgende mail verstuurde.

Proof of concept is key

De investeerder zag dat ons businessmodel potentie had, het moest alleen hier en daar gefinetuned worden. En daar had hij gelijk in. Onze marktplaats-startup Vindy haalde steeds meer online leads binnen die we aan steeds meer aangesloten bedrijven konden verkopen. Maar het was nog niet echt een ‘proof of concept’.

De boodschap van de investeereder was duidelijk; “Nieuwe klanten binnenhalen heeft nu geen directe prioriteit. Jullie moeten nu meer uit je bestaande klanten kunnen halen door efficiënter te werk te gaan”.

Intensief brainstormen resulteerde in enkele potentiële optimalisaties. Na enkele weken testen en valideren had dit een positief effect en kwam de investeerder opnieuw voor koffie. We waren benieuwd of hij deze keer zijn koffie wel kon opdrinken.

‘Jullie krijgen de kans’

Ons businessmodel was op orde. En dat was fijn. Niet alleen voor de investeerder die potentie in ons zag, maar vooral voor onszelf. De basis voor stond nu goed. We hebben direct geleerd dat je soms beter kan focussen op wat je al hebt, in plaats van wat je wilt bereiken. Onze optimalisaties zorgde ervoor dat leads eenvoudiger en effectiever afgenomen werden.

Buiten het feit dat dit direct een omzetverhoging met zich meebracht, was onze ‘formule’ nu klaar voor uitbouw en groei. De investeerder dronk opnieuw zijn koffie niet geheel op, maar vertrok dit keer met de woorden “Jullie krijgen de kans, laat me zien wat je kan doen met 10k”. Ons enigszins teleurgesteld gevoel   over het lage bedrag  sloeg eigenlijk direct al om naar het positieve.

Want wat hebben we juist geleerd? We gaan naar fase 2 en ook nu is het weer tijd om te testen en te valideren. We gaan ontdekken of we met een relatief kleine investering kunnen zorgen voor meer leads, meer lead-afname door bedrijven en dus een stijging in groei en omzet. En dat lukte.

Proof of concept; blijven testen en valideren

De moraal van dit verhaal? Inmiddels zijn we aanbeland in fase X. Maar ook nu blijven we testen en valideren. Door te leren van deze data en optimalisaties toe te passen, groei je in ieder opzicht binnen je startup. Onze ervaring is inmiddels dat dit op alles doorwerkt; je verdienmodel, je team, investeerders enzovoort.

Maar vooral; je identiteit, je DNA. Het leert je om echt naar alles facetten binnen je startup te kijken. Het op te laten groeien, stap voor stap.