Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Wonderkind ruim 2 jaar nodig had om live te gaan

Het team van Wonderkind (voorheen Recruitz.io) opereerde de afgelopen 2,5 jaar onder de radar om de vacaturemarkt te kunnen bestormen met een dienst die vacaturesites omzeilt. Op de dag van de officiële livegang vertelt medeoprichter Lars Wetemans (31) hoe zijn bedrijf in die periode zijn vorm kreeg.

Adverteren op vacaturesites is achterhaald en kan veel slimmer, is de insteek van Recruitz.io. De startup ontwikkelde een tool waarmee je als bedrijf een geautomatiseerde wervingscampagne kunt afvuren op plekken waar mensen wel dagelijks komen, zoals Google, Facebook en Instagram en online communities zoals Dribbble en Behance voor designers, Stackoverflow en GitHub voor it’ers en LinkedIn-groepen voor bijvoorbeeld salesmensen.

“We snijden sites als Monster en Vacaturebank er inderdaad tussenuit, al zal er altijd behoefte zijn aan een plek waar mensen op zoek gaan naar een baan”, zegt Wetemans. “81 procent is niet actief op zoek naar een baan maar is best geïnteresseerd als er iets leuks langskomt. Vacaturesites richten zich op die 19 procent zoekenden, dat is krom.” Die (Nederlandse) advertentiemarkt is een aanlokkelijke prooi om te disrupten.

Automatisch inkopen

Recruitz.io maakt gebruik van programmatic adverteren, waarbij advertentieruimte automatisch wordt ingekocht, op basis van de eisen van in dit geval het bedrijf dat een nieuwe medewerker zoekt. Vacaturesites plempen dan wel vacatures op Twitter, “maar dan moet je maar hopen dat er volgers op zitten”, zegt Wetemans. “Dat is heel plat doorduwen. Het mooie van social media is dat mensen heel veel data achterlaten. Daardoor kun je je bijvoorbeeld richten op mensen die marketingervaring hebben, met een bepaalde leeftijd en opleidingsniveau.”  

Het mooie van social media is dat mensen heel veel data achterlaten

Met machine learning werd ontdekt dat een vacature voor een verpleegkundige beter ‘s nachts geplaatst kan worden. Dat extreem segmenteren kan heel eng lijken, erkent Wetemans, maar als recruiter heb je de mogelijkheid om je advertentie nu alleen aan een bepaalde doelgroep te laten zien.

Recruitz.io vraagt 600 tot 1200 euro per vacature. Die flexibele prijs noemt Wetemans “een veel eerlijker model”, aangezien geen enkele vacature evenveel tijd en moeite kost om in te vullen. Binnen 30 dagen is het gezochte talent bereikt en doorgestuurd naar de werkgever, belooft Wetemans op basis van de eerste testmaanden. “Dat lukt ons altijd.”

[[{“attributes”:{},”fields”:{}}]]

Aanlooptijd

Achter het ogenschijnlijk eenvoudig uitzetten van zo’n advertentie via Recruitz.io gaat een hoop ingewikkelde techniek schuil, wat de relatief lange aanlooptijd van het bedrijf verklaart. “We werken met kunstmatige intelligentie, daar zit heel veel complexe technologie achter en dat kost gewoon tijd. Ook in het intuïtief maken van die complexe technologie voor de gebruiker gaat veel tijd zitten. We wilden niet live gaan voordat we echt tevreden waren.”

Wetemans startte ruim 2 jaar geleden met 5 developers. Hij runde daarvoor zelf een social mediabureau. “We zagen allemaal dat de wereld en de media aan het veranderen was. Ondernemen zat altijd al zijn bloed. “Ik ben veel te eigenwijs om in loondienst te werken.” 

Een jaar geleden begonnen de eerste tests, onder meer voor logistiekgigant Kuehne+Nagel en kiprestaurant KFC. Voor die eerste klanten werden tot nu 1800 campagnes gedraaid waardoor Recruitz.io constant kon testen en het systeem afstemmen op de klant. “Of dat lean is? Het is ook gewoon boerenverstand”, zegt Wetemans droogjes. “Je besteedt veel tijd aan je bedrijf, dus dat wil je ook constant valideren.”

Financiering

De startup financiert zichzelf tot nu toe. “Iedereen heeft eigen geld ingelegd. De afgelopen 12 maanden kregen we al meerdere verzoeken, ook van corporates, om te investeren. Maar dat willen we nog niet. Omdat we voelen dat we echt iets goeds in handen hebben. Misschien hebben we later slagkracht nodig bij onze internationale expansie, maar voorlopig is dat niet nodig. Daardoor zijn we ook baas in eigen huis en het geeft de kans om focus te houden op wat nu belangrijk is.” Wel stelde Recruitz.io een raad van advies samen “met een paar hotshots uit de recruitment-industrie”.

Focus houden is hoe dan ook een van de grootste uitdagingen, zegt Wetemans. “Je komt zoveel tegen, maar we willen echt de allerbeste worden in job advertising. Het is heel logisch als iemand zegt: ‘Kun je geen website voor ons maken of een hr-systeem waar je vacatures kunt plaatsen en reacties kunt managen?’. Maar daar willen we echt bij vandaan blijven. Dat levert intern weleens discussies op.”

Geen pakken

Voor zijn inmiddels 14 collega’s wil Wetemans zijn bedrijf vooral zo inrichten als hij het zelf het prettigst zou vinden als hij in loondienst zou werken. Zo mag iedereen zo laat binnenkomen als hij of zij wil, krijgt iedereen een sportabonnement en is het aantal vakantiedagen oneindig. “Dat ga ik echt niet bijhouden. Op het moment dat je daar misbruik van maakt, pas je niet bij ons.”

Op het moment dat je daar misbruik van maakt, pas je niet bij ons

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Ik doe dat niet omdat andere startups dat doen, maar omdat ik het zelf fijn zou vinden als ik zelf ergens zou werken. Doordat ik vrijheid geef en flexibel ben merk ik dat mensen veel meer uren draaien dan in hun contact staat. Het klinkt misschien cliché, maar mensen hebben het gevoel dat ze eigen baas zijn.” Strak in het pak is uiteraard ook geen vereiste. “Het gaat om de inhoud. Ook leeftijd maakt mij helemaal niks uit. Het gaat om je passie en je skills.”

Internationaal

Al die energie gaat zitten in een bedrijf dat volgens Wetemans vanaf dag 1 internationaal is ingestoken en heel erg schaalbaar is; vanaf 2017 wil Recruitz.io de grens over. Wetemans: “Hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer dingen je kant op gaan rollen en hoe vaker het kwartje valt. Wat je 2,5 jaar geleden hebt bedacht, gaat nu draaien. In die tijd was programmatic advertising nog niet zo groot, maar nu gaat iedereen erop over. De markt beweegt ernaartoe. Onze timing kan haast niet beter. Ik hoef ons idee maar in 3 regels te pitchen en iedereen weet: dit heb ik nodig.”