Wat is de echte waarde van een innovatief idee?

creativiteit

Veel mensen zeggen dat ze een innovatief idee hebben waarmee ze een bepaalde branche volledig gaan openbreken. Maar wanneer heb je nou écht een goed idee? En wat is zoiets echt waard? Bram Kanstein legt het uit.

Kanstein lanceerde met StartupStash het succesvolste product op Product Hunt ooit en helpt nu startups met hun verhaal, product & groei met zijn bedrijf Off the Record. Mensen zien een probleem en maken daar een oplossing voor, vertelt de ondernemer. Maar daar zitten heel veel stappen waar het fout kan gaan. 

“Er zijn teveel startups bezig met het bouwen van een product, in plaats van mensen die bezig zijn om van een product een goede startup te maken.”

Inspiratie voor innovatie krijg je door wat je doet en hoort. Maar daarin ben je zelden uniek, waarschuwt Kanstein. “Er zijn altijd wel vijf andere mensen met hetzelfde idee. Uiteindelijk draait alles om de uitvoering daarvan. Niet alleen op het gebied van het product, maar zeker op het gebied van marketing, strategie en ontwikkeling.” 

Verbeteren

Kanstein maakt daarbij onderscheid tussen innovation (iets verbeteren) en invention (uitvinden). “Dat is een enorm verschil. Als je echt iets hebt uitgevonden wat volledig nieuw is en waar je patent op hebt, dan pas heb je meer in handen. Heb je enkel een idee, dan heb je in feite helemaal niets.”

Een goed idee, maar een minder goede uitvoering is bijvoorbeeld de Amerikaanse startup Outbox. Deze handelt de fysieke post af van leden. Brieven worden ingescand en via een app bepaalt de gebruiker welke post wel en niet wordt toegestuurd. Je hebt dus alle correspondentie in je inbox en de belangrijke stukken ook fysiek. De doelgroep: digital natives en travellers.


Kanstein: “De oplossing voor dit ‘probleem’ was echter niet goed genoeg om uiteindelijk ook echt kostendekkend te zijn. Oftewel: een innovatief idee is niets waard zonder een goede uitvoering. Ondernemen is in principe continu je eigen shit oplossen.”

Struikelblok

Hoe het dan wel moet? Kanstein is te spreken over Ticketswap. "Het uitgangspunt is dat er struikelblokken zijn wanneer je een ticket voor een event of concert wil doorverkopen. Zo kunnen mensen dezelfde tickets bijvoorbeeld kopiëren en vaker verkopen. Ticketswap biedt hierin de oplossing. Als verkoper bied je jouw e-ticket aan via Ticketswap. De koper betaalt online."

Pas als de betaling binnen is wordt het ticket doorgestuurd. Ticketswap controleert het ticket op meerdere punten en voorkomt dat er té hoge prijzen worden gevraagd. Zo kun je online simpel en snel je ticket veilig doorverkopen. Een fijne en betrouwbare oplossing.

Van idee naar uitvoering

Hoe word je succesvol als startend bedrijf? Door drie essentiële onderdelen op orde te hebben: het product, growth hacking en het betreden van de markt. Kanstein: “Sommige bedrijven hebben een slecht product, sommige kiezen de foute markt en sommige weten totaal niet hoe ze verder moeten groeien. Het is van belang om altijd te starten met het product of dienst, de basis van elk bedrijf. Waarom heb je gekozen voor dit product in deze specifieke staat?"

"Je identificeert een probleem, verzint een oplossing daarvoor en bepaalt de strategie. Stap twee is de elementen van het product bepalen en bouwen. Stap drie is starten met ondernemen. De vraag die dan moet worden gesteld is: hoe meet je succes?"

"Daarop stem je verdere doelstellingen en ontwikkelingen van het bedrijf af. Ondernemen is vooral doen, met passie voor wat je doet en een goed team om je heen hebben die weet wat er nodig is om succesvol te worden. Maar je hebt niets aan alleen een leuk idee of een goede gedachte. Het uiteindelijke product maakt het verschil.”


Young Creators Summit

Meer horen van Bram Kanstein? Hij is spreker op de Young Creators Summit, dat op 25 mei a.s. wordt gehouden bij B. Amsterdam. Naast Bram spreken hier nog ruim 30 topsprekers uit de internationale tech en startup scene zoals Oscar Kneppers (Rockstart), Ruben Nieuwenhuijs (Startup Amsterdam), Luuc Elzinga (Tiqets), Duco van Lanschot (head growth Blendle) en de Europese 'Elon Musk', Peter Madsen (Rocket Madsen Spacelab). Check de site voor tickets.

De tickets voor dit event zijn verkrijgbaar voor 25 euro per stuk. Speciaal voor Sprout Members zijn er 20 kaarten beschikbaar. Ben je Sprout Member en wil je naar het Young Creators Summit bij B. Amsterdam, stuur dan een mailtje naar events@sprout.nl