Wat groei-ondernemers kunnen leren van Walter Disney

Walter Disney, Walt Disney

Hoe inspireer je medewerkers om de visie van je bedrijf uit te dragen? Walt Disney had een even geniale als simpele oplossing, vertelt Sprout-expert Robert Storm.

Iedereen die ooit in een park van Walter Disney geweest is, heeft het ervaren. De Disney-beleving. De magie die over je heen valt als je de poort binnen wandelt. Alles is erop gericht om de ervaring van kinderen optimaal magisch te maken. In de parken van Disney raak je als kind bijvoorbeeld nooit verdwaald als je ouders kwijt zijn. Het zijn de ouders die verdwaald zijn en zo wordt er met hulp van de staff vervolgens naar hen gezocht.

Die magische beleving komt voort uit één brein, maar het komt tot leven in de acties van de vele duizenden figuranten die in het pretpark werkzaam zijn. Die individuen zijn verantwoordelijk voor de doorvertaling van Walter’s betoverende gedachtegoed. Maar hoe zorg je ervoor dat zij zich allemaal precies gedragen, zoals jij het voor ogen hebt? Een probleem waar veel groei-ondernemers ook mee tegenaan lopen. Walter’s oplossing was even simpel als geniaal.

Walt Disney bouwde zijn sprookjesachtige imperium, zonder ooit maar één werknemer in dienst te hebben gehad. Werknemers nemen werk aan. Ze spelen geen rol waarin een beleving wordt overgebracht. Daarom sprak Disney enkel over ‘cast members’. Of je nou de hele dag in een muizenpak door het park danst, of dat je als schoonmaker verantwoordelijk bent voor een opgeruimd en net park. Je bent acteur, en Disneyland is het grote podium.

Simpele nuance

Deze simpele nuance, zorgde ervoor dat iedereen Disney’s droomwereld begreep en er actief aan kon bijdragen. Een gewone schoonmaker zal bukken om een prop op te rapen en deze vervolgens achteloos in een vuilnisbak mieteren. Een acteur echter, gaat met een sierlijke beweging naar beneden, strekt zijn arm volledig uit, draait de handpalm open naar de grond en raapt de prop tussen duim en wijsvinger op. Verbaasd kijkt hij kort naar de prop, terwijl hij hem voor zijn gezicht houdt, en evenzo sierlijk en theatraal als dat hij hem oppakte, deponeert hij de prop vervolgens in de dichtstbijzijnde bak.

Van kaartjesdame tot beveiliger en van Pluto tot Mini, bij Disney is iedereen cast member en in het park, ben je on stage. Iets kleins als een andere titel kon de mindset van alle werknemers veranderen en zo werd Disney’s droomwereld werkelijkheid in zelfs de kleinste acties van zijn cast members.

Het gaat allemaal om inspireren door je gedachtegoed concreet te maken. Disney deed dat door het veranderen van een titel. Verplaats je eens in Walter. Hoe zou hij jouw werknemers noemen om hen te inspireren zich naar jullie visie te gedragen? What would Walt Disney do?

Robert Storm is medeoprichter van Wayfinders en helpt scale-ups in het ontwikkelen en behouden van een groeibestendige cultuur. We zetten de neuzen dezelfde kant op. In de scaleup fase is het essentieel dat op alle verschillende niveaus vanuit eenzelfde kern ondernomen wordt. Zo bouw je een onderneming die consistent naar de merkbelofte handelt (storydoing) en win je tevens zeeën van tijd. Om die kern voor iedereen concreet en toepasbaar te maken bijten de Wayfinders zich vast in de geschiedenis en zetten ze historische iconen weer aan het werk als moderne cultuurbewakers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!