Wat techbeurs CES doet voor vrouwen (doei, booth babes!)

Women in tech: daar hebben we er meer van nodig. Wat doet de grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, eigenlijk om de techwereld toegankelijker te maken voor vrouwen? Organisator Karen Chupka over kledingregels – en sex tech als nieuwe categorie. 

Begin januari 2020 is het weer feest voor iedereen met een hart voor technologie: de Consumer Electronics Show (CES) vindt dan plaats in Las Vegas. De CES, waarop Facebook, Google en ook Nederlandse startups zichzelf laten zien, is met afstand de grootste techbeurs ter wereld.

De CES gaf met CES Unveiled in Amsterdam een voorproefje van de belangrijkste tech trends en Sprout sprak er Karen Chupka, executive vice president van de beursorganisator. Niet over AI, blockchain of elektrische vliegende auto’s, maar over de ondernemers en executives erachter. Daaronder zijn nog veel te weinig vrouwen. Wat doet CES eraan om dat te veranderen?  

 

In Nederland heeft 12 procent van de tech-startups vrouwelijke oprichters. Hoe is de verdeling op de beursvloer?

“We hebben twaalfhonderd startups op CES, en we kunnen ze niet vragen naar hun geslacht of achtergrond. Maar op het Holland Pavillion zag ik vorig jaar een boel female founders. Ik heb op mijn kantoor een foto hangen van de vrouwen die daar een bijeenkomst hadden. Dat was een mooi plaatje en ik was verrast: van de vijftig bedrijven was bijna een derde female founded. Het is ook een algemene trend dat hun aandeel groeit.”

CES krijgt regelmatig kritiek dat op het podium mannen oververtegenwoordigd zijn.

“We hadden vorig jaar elfhonderd sprekers verdeeld over driehonderd sesisies. Meer dan 30 procent van de sprekers was vrouw. Ik denk dat ze zelf ook actief werken aan hun zichtbaarheid. Wat dat betreft biedt CES een geweldige gelegenheid om de next executive een podium te geven en te helpen om het c-level te bereiken. Ook corporates willen laten zien dat ze divers zijn, om nieuw talent aan te trekken.”

Maar als je gaat turven: slechts dertien van de driehonderd keynotes kwamen voor rekening van vrouwen.    

“Dan kijk je niet naar alle podia. Het hoofdpodium is voor grote corporates, het is geen rocket science om te zien dat het aandeel ceo’s in Fortune 1000-bedrijven op dit moment erg klein is. En vergis je niet: die zijn allemaal beursgenoteerd en de koers van hun aandelen reageert op hun keynotes, dus ze moeten wel iemand laten spreken die de dienst uitmaakt. Maar we hebben ook een panel gehad, van IBM, dat alleen maar uit vrouwen bestond, inclusief hun vrouwelijke cto. Dat telt dan niet voor onze critici, want dat is geen keynote. Het is blijkbaar makkelijker voor journalisten om te schrijven dat er geen vrouwen in tech zijn dan te ontdekken waar ze actief zijn en hen aandacht te geven.”

Steunt u female founders actief?

“Jazeker. We hebben als organisatie 10 miljoen dollar toegekend aan vier verschillende investeringsfondsen die zich richten op onder meer female founded startups. We kunnen niet rechtstreeks investeren als branche-organisatie. We hebben ook een programma, Faces of Innovation, waarmee we vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen startup-ondernemers een podium geven. En in samenwerking met de hr-branche maken we ons sterk om te zorgen voor een volgende generatie vrouwelijke executives in tech.”

Dan is het toch jammer dat vorig jaar uitgerekend een vrouwelijke ondernemer, Lora Dicarlo, haar award moest inleveren. Haar product, een sexspeeltje, sloot niet aan bij het imago van uw beurs. Ze kreeg de award uiteindelijk terug. Wat heeft CES daarvan geleerd?

“Dat technologie zich ontwikkelt, dat zoiets elk jaar tot nieuwe categorieën producten kan leiden en dat de ontwikkeling soms zó snel gaat, dat iets kan uitgroeien tot een categorie voordat wij die als zodanig gaan zien. In 2020 hebben we dus een afdeling sex technology op de CES, als onderdeel van Health and Wellness. Maar we houden pornoproducten wel buiten de deur.”

Nog even zeuren: exposanten op de CES leken de traditie van booth babes nog vol te houden. Niet zo inclusief. Kan dat niet anders?

“We hebben dit jaar de regels niet zozeer aangepast, maar wel extra duidelijk gemaakt wat gepaste kleding is. Belangrijker is dat we boetes hebben ingevoerd als bedrijven zich er niet aan houden. Als mensen op de beursstand er niet aan voldoen, geven we een waarschuwing. Het is belangrijk dat iedereen zich prettig voelt bij een bezoek.”

Dus we kunnen kledingpolitie verwachten op de vloer? 

“Nou ja, we hebben 4500 exposanten op de beurs en een kleine organisatie. Plus: er is een enorme verscheidenheid aan bedrijven. Neem bijvoorbeeld fitnesstechnologie. Daar zullen heus wel mensen in fitnesskleding demo’s geven. Maar bezoekers kunnen ons ook een seintje geven als ze zich niet comfortabel voelen bij bepaalde kleding.”

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!