Wat we geleerd hebben van de sociale startupcompetitie in LA

Sociale startupwedstrijd Chivas Venture in Los Angeles zit erop. Wat hebben we geleerd deze week? Sprout geeft tips voor sociale ondernemers.

Die Amerikanen weten wel hoe ze het ondernemerschap moeten vieren. Samen met dertig entrepreneurs werden we deze week naar rooftop bars gebracht, bezochten we borrels waar Halle Berry en David Beckham aanwezig waren en belandden we in de klassieke studio's van Paramount.

Terwijl we dit deden, gingen de gesprekken continu over businessmodellen. Lekker contrasterend, maar goed: wat wil je anders met tientallen sociale ondernemers om je heen? Afijn, uit al die gesprekken en interviews vormt zich vanzelf een rode draad. We hebben dit geprobeerd om te zetten naar vijf aandachtspunten voor sociale ondernemers.

Personeel

Gedreven personeel vinden is niet altijd makkelijk

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste mensen aanneemt. Veel sociale startups zien hier een valkuil: je wil toppersoneel, maar je kunt toekomstige werknemers nog niet meteen een hoog salaris geven. Tegelijkertijd moet zo iemand ook passie hebben voor jouw missie, bijvoorbeeld het bestrijden van klimaatverandering. Hoe vind je iemand met de juiste capaciteiten, die tegelijkertijd idealistisch is? Hier lopen veel ondernemers tegenaan, zo vertelden zij aan Sprout. Wat zij doorgaans doen, is zoeken binnen hun eigen netwerk of dat van een vriend of vriendin.

Groeigeld

Om de top te bereiken, heb je – ook als sociale onderneming – groeigeld nodig. Venture capitalists zijn doorgaans vooral geïnteresseerd in groei en minder in sociale idealen. It's in the name. Hen overtuigen van je ideeën is dan ook essentieel. Een andere manier is uitwijken naar crowdfunding. Zo betrek je het publiek vanaf de seedfase bij je sociale onderneming. Daarnaast kun je als sociale startup gebruik maken van een sociaal impactfonds. Private partijen lenen hier kapitaal uit voor een doorgaans lager tarief.

Opschalen

Een gedegen sociaal businessmodel is essentieel

Heb je de juiste mensen aan boord en voldoende kapitaal, dan begint het proces van opschalen. Dit is belangrijk, omdat je als groot bedrijf veel meer impact kunt maken op de samenleving. Maar opschalen moet niet gelijkstaan aan het verliezen van je sociale doelen. Om zoiets te voorkomen, moet je je sociale businessmodel op orde hebben, zo stellen diverse ondernemers aan Sprout. Meet vanaf het begin hoeveel geld er per transactie naar je sociale doel gaat. Groei je, dan gaat er meer geld naar jouw ideaal, zo gaat het idee.

Corporates

Om groter te worden, is het lang niet altijd slecht om een samenwerking met corporates aan te gaan. Sterker nog: zij kunnen je onderneming van geld en invloed voorzien. Maak echter wel duidelijk dat je een commercieel bedrijf bent en niet een non-profit-organisatie. Kies daarnaast de juiste partijen uit om mee samen te werken. Je wil voorkomen dat je in zee gaat met een bedrijf dat zelf nauwelijks iets aan sociaal ondernemerschap doet en dit vooral als marketingkapstok gebruikt.

Verandering

Voortuitstrevend zijn op technologisch vlak is handig

Als sociale onderneming ben je doorgaans pionier. Jij moet de markt daarom onderwijzen van je goede doel. Lang niet iedereen zit te wachten op sociale ondernemingsplannen. Voor bedrijven, overheden en investeerders kan omzet belangrijker zijn. Door vooruitstrevend te zijn op bijvoorbeeld technologisch vlak, kun je andere partijen overtuigen van het feit dat jouw sociale ondernemerschap de toekomst heeft.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.