Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat we hebben geleerd tijdens TNW Conference

Technologiefestival TNW Conference raasde afgelopen week als een op hol geslagen drone over het Amsterdamse Westerpark. Sprekers van over de hele wereld praatten ons bij over de laatste ontwikkelingen in tech, ondernemen en lifehacking. Wat zijn de lessen van deze editie?

1. We moeten toe naar een techrotonde

Althans, een metaforische. Dat vindt big data-professor van de Universiteit van Amsterdam Sander Klous, die opmerkt dat de dominantie van grote techplatforms de afgelopen jaren is toegenomen. Neem Facebook. Klous vergelijkt dit platform met verkeerslichten. Facebook bepaalt wie door kan rijden en wie niet. Tesla daarentegen werkt open-source. Door ideeën weg te geven, verandert Tesla de metaforische stoplichten hierdoor in een een rotonde, waarbij iedereen direct kan doorrijden.

2. Zweden is the next big thing voor ondernemers

Hoor je startupmascotte prins Constantijn doorgaans vooral over Silicon Valley, tijdens TNW Conference had hij het over een heel ander land: Zweden. Deze week opende namelijk Epicenter, een Zweedse hub voor groeibedrijven en creatieven, een locatie in Amsterdam. “Zweden loopt binnen Europa behoorlijk voorop”, stelde de prins aan Sprout. “In ieder geval wat betreft venture capital en unicorns. Wij hebben twee keer zoveel startups als de Zweden, zij hebben twee keer zoveel kapitaal en unicorns, dus wij kunnen van hen leren wat betreft schalen.”

3. Kijk met een studentenblik naar de wereld

China heeft met WeChat een groot social media-succes. Tuurlijk: de autocratische regering daar bant Facebook en Instagram, maar toch: het platform heeft ruim een miljard gebruikers. Volgens de Chinees-Amerikaanse etnograaf Christina Xu moeten we leren van de successen van de Chinezen. Zij leren immers ook van ons. “Chinese platforms leren van de hele wereld”, stelde Xu. “Ze halen hun kennis uit de Verenigde Staten, Europa, Rusland, Zuid-Korea en Japan. Ze testen een idee dat ze in een ander ecosysteem zien en kijken waarom het daar werkt. Ze zien zichzelf als studenten.”

4. Wees van alle markten thuis

Wie succesvol wil zijn in de economie van morgen moet niet één, maar tien specialiteiten hebben. Volgens de Britse ondernemer kan dit helpen om complexe problemen op te lossen, zoals klimaatverandering. “Geen sociale ondernemer of app zal ons redden van klimaatverandering. De oplossing ligt in meer samenwerking tussen verschillende sectoren. Als jij gespecialiseerd bent in meerdere zaken, is dat dan zeer nuttig. Je kunt dan als brug fungeren tussen verschillende sectoren.”

5. Big data? Dat is zó 2017

Bedrijven gebruiken massaal big data voor hun online advertenties, maar het levert onbevredigende resultaten en ad blockers op. Stop dus met de focus op big data, doceerde Tricia Wang, ceo van Sudden Compass. Het is tijd voor – komt ‘ie – thick data. “Dat zijn waardevolle data waarin de emoties en verhalen van mensen echt naar voren komen. Data die zaken aan de oppervlakte brengen waar je met kwantitatieve data echt niet bijkomt. Big data vertelt je misschien wat je klanten aan het doen zijn, maar dat op zich is geen consumer insight.”

6. Je brein werkt niet als een kantoor

Een leeg hoofd is een groot goed, beargumenteerde productivieitsgoeroe David Allen. Het gaat fout zodra we van alles in ons werkgeheugen parkeren. “Je brein is eigenlijk niet gemaakt om te prioriteren, dingen te onthouden en relaties te onderhouden. Het werk dus niet zoals een kantoor.” Sterker nog: we kunnen niet eens meer dan vier dingen je tegelijkertijd in ons hoofd houden, managen en prioriteren.

7. Sociaal ondernemer? Open een speciale afdeling

Wil je de wereld beter maken als ondernemer? Zet je bedrijf dan op rondom je goede doel, adviseerde David Goldberg van donatieplatform The Founders Pledge. Het is hierbij handig om meteen in het begin een afdeling op te zetten over je sociale doelen. Vaak zetten mensen pas een sociale afdeling op nadat hun bedrijf al is opgebouwd, stelde de ondernemer. Deze bedrijven zetten er dan niet genoeg personeel op en hebben onrealistische verwachtingen van hun CRS-activiteiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Doe dagelijks aan meditatie

Als startende ondernemer heb je een druk bestaan. Als er vanuit je privésituatie dan plotseling een niet verwachte klap komt, kan deze hard aankomen. Het kan leiden tot stress of een burn-out. Meditatie kan helpen om dit te voorkomen, stelde meditatie-ondernemer Rich Pierson. Door te mediteren, word je echter niet automatisch relaxed, meent Pierson: “Je moet het als vitamine gebruiken. Als je het iedere dag doet, kun je het leven beter aan op de momenten dat het moeilijke zaken zich aandienen.”

9. Het slimste team is niet altijd het beste team

Ondernemer Eva de Mol doceerde over hoe je tot het beste team voor jouw bedrijf kunt komen. Wat blijkt: het slimste team is niet automatisch het beste team. “Uit mijn onderzoek onder duizend ondernemers bleek het tegendeel: de teams die op papier niet het slimste waren, deden het in de praktijk veel beter. Een juiste balans van soft en hard skills is belangrijker. Het blijkt veel bepalender voor het succes dat teams een gezamenlijke visie delen, dat ze samen gepassioneerd zijn voor hun bedrijf.”