What The Next Web? Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive verkopen hun bedrijf aan de Financial Times

The Next Web

Wow: Boris Veldhuizen van Zanten en Patrick de Laive verkopen hun kindje The Next Web voor een onbekend bedrag aan de Britse uitgever Financial Times. 'Met een Nederlandse partij hadden we onze ambitie niet waar kunnen maken.'

Onlangs dook een persbericht op over een sessie tijdens de aanstaande editie van het tech-event The Next Web, met als hoofdsponsor de Financial Times (FT). Die Britse uitgever blijkt nu nog veel grotere plannen te hebben gehad met The Next Web, het wereldwijd bekende mediabedrijf van Boris van Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive.

Dinsdag werd bekend dat de Financial Times een meerderheidsbelang heeft genomen in hun 13 jaar oude bedrijf. De Britten, met een Japanse moeder, willen zo hun bereik vergroten in de Europese "technologie-community" en zorgen voor "synergie" met onderdelen zoals de krant en eigen evenementen onder de vlag FT Live.

Om deal voor elkaar te boksen moesten De Laive en Veldhuijzen van Zanten tien slopende maanden onderhandelen, met talloze vluchten naar Londen. FT kocht ook de vijf (onbekende) investeerders en aandeelhouders van The Next Web uit, vertelt De Laive aan Sprout. 

Gefeliciteerd Patrick. Waarom hebben jullie The Next Web verkocht?  

"We hebben al best wel lang geleden tegen elkaar gezegd dat we grote stappen willen zetten, en dat we moeten kijken naar twee opties. Ofwel we halen vc's aan boord, danwel we zoeken een strategische partner. Geld is leuk, maar met een strategische partner koop je ook andere dingen, zoals een reputatie en ingangen bij duizenden bedrijven, op niveaus waar je normaal niet binnenkomt."

Wij blijven lekker ons plan uitvoeren

"Let wel, we hebben een meerderheid verkocht, maar niet het hele bedrijf. FT heeft een meerderheid en controleert de board, maar wij blijven lekker ons plan uitvoeren."

Welke plannen? 

“Onze strategie is dat de toekomst van media bestaat uit diversified revenue (meerder omzetstromen, red.). Dus niet alleen media en events, maar ook zoiets als TQ (een startup-hub die The Next Web runt in Amsterdam, red), TNW X (een consultancy voor corporates, red.) en ons dataproduct Index. Daar zie je de laatse twee jaar heel veel groei vandaan komen. Dat willen we meer naar elkaar toe brengen en een propositie maken voor klanten die meer zoeken dan alleen media.”


Patrick de Laive en Boris Veldhuijzen van Zanten tijdens een event van The Next Web in Amsterdam

Hoe kwamen jullie terecht bij de FT?  

"We hebben gewerkt met een bankier. Die stuurt een anoniem document naar een shortlist met potentiële partijen, met de vraag of ze geïnteresseerd zijn om te praten. Zes maanden geleden hebben we met FT een exclusiviteitsdeal getekend, waarbij wij alleen nog maar met hun mochten onderhandelen. Daarna volgde een lange periode met advocaten, bankiers en adviseurs.”

Wij zeggen 'ik geloof je op je blauwe ogen', zij 'Laat je documenten eens zien'

"FT en wij wilden heel graag, maar je kan zo'n deal op honderdduizenden manieren insteken. Het moet moet tot op de kleinste details kloppen. Het is een groot Engels bedrijf, met een Japanse moeder. Waar wij zeggen 'ik geloof je op je blauwe ogen', zeggen zij 'Laat je documenten eens zien'." 

Wat betekent dit voor jullie als ondernemer? 

"We hebben in ieder geval alle incentives om onze plannen uit te voeren, onze rol verandert niet. We hebben samen een plan gemaakt voor de komende vier jaar, over hoe we omgaan met onze vijf merken en wat voor groei we verwachten. Maar stel, we zouden Sprout willen overnemen, dan moet je nu eerst langs de board."

Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik weer back to work kan

"Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik weer back to work kan, want dit soort onderhandelingen leidt enorm af.”

Hoe jammer is het dat The Next Web niet in Nederlandse handen blijft? Of was een Nederlandse partij überhaupt geen optie?  

“Nee, met een Nederlandse partij hadden we onze ambitie niet waar kunnen maken. Kijk, we verhuizen niet, we blijven in Nederland. Maar wie weet komt de FT na de Brexit wel naar Amsterdam, haha."

Kun je een tipje oplichten over het bedrag dat hiermee gemoeid is?

"Ik zou het je met alle liefde willen vertellen, maar we mogen het niet zeggen. Ik ga niet al op de eerste dag mijn non-disclosure agreement verbreken."

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl