Whatagraph moet maandelijks 6250 abonnementen factureren voor zijn waardering van 3 miljoen euro

Whatagraph

Startup Whatagraph moet per maand ruim 6.000 abonnementen factureren om een geschatte waardering van 3 miljoen euro waar te kunnen maken, becijfert Sprout-expert Joachim Blazer. ‘Dat moet goed haalbaar zijn.’

Startups halen voortdurend geld op bij investeerders. Hun persberichten zijn echter bijzonder summier en daardoor lastig te begrijpen. Wat is eigenlijk de waardering van de startup? Hoeveel producten moeten ze maandelijks verkopen voor deze waardering? En voor wie is het daarmee een goede deal? In een nieuwe blogreeks op Sprout probeert Joachim Blazer iets van de getallen te snappen.

De Nederlands-Litouwse startup Whatagraph haalde eerder deze maand een investering van 600.000 euro op bij Open Circle Capital en anderen. De startup kwam in Nederland terecht na een deelname aan een groeiprogramma van startup-accelerator Rockstart.

Als Premium-versie verkoopt de startup aan bedrijven voor 200 euro per maand abonnementen op zijn marketingrapport-app.

Waardering

Stel dat Whatagraph een aandelenbelang van 20 procent aan Open Circle Capital heeft verkocht. Dan zijn ze gewaardeerd op €0,6 miljoen / 20% = €3 miljoen post-money.

Exit

Stel dat dit een seed-ronde is. En dat Open Circle Capital een rendement van 10 keer op haar winnaars wil maken.

En dat ze twee keer voor verwatering gecompenseerd moeten worden. Dan willen ze 10 * 2 = 20 keer rendement op hun investering maken.

Dan heeft Whatagraph een exit value van €3 miljoen * 20 = €60 miljoen nodig voor hun waardering van €3 miljoen.

Omzet

Stel dat Whatagraph op het moment van exit wordt verhandeld op 4 keer de omzet over de voorgaande 12 maanden. En dat er geen liquide middelen en schulden zijn.

Dan hebben ze een gemiddelde maandomzet van €60 miljoen / 4 / 12 = €1,3 miljoen nodig voor hun waardering van €3 miljoen.

Abonnementen

Whatagraph rekent bedrijven 200 euro per abonnement per maand. Dan moeten ze bedrijven maandelijks €1,3 miljoen / €200 = 6.250 abonnementen factureren voor hun waardering van €3 miljoen.

Als context: alleen Nederland had in 2018 al 11.000 middelgrote en grote bedrijven. Dit aantal abonnementen moet dus goed haalbaar zijn.

En Open Circle Capital heeft wat dat betreft dus een goede deal gedaan.

Doe het zelf

Andere aannames? Dat is zeker mogelijk!

Maak een kopie van de spreadsheet die voor deze bijdrage is gebruikt (Bestand > Een kopie maken…), voer je eigen aannames in en trek je eigen conclusies.

Joachim Blazer is oprichter van Venture Value. En auteur van The #1 Guide to Startup Valuation: How to Value Your Startup in 12 Easy Steps. Reageren? joachim@venturevalue.com

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!