Worden koffers de volgende deelhype? Deze ondernemers nemen de proef op de som

Koffer

We delen (okay, huren) fietsen, auto’s en camera’s, dus waarom geen koffers? Job Plugge en Floris Heeg pakken de handschoen op met Deelkoffer.nl.

“Als ik hier op de binnenplaats om mij heen kijk, zie ik zo al drie koffers in de regen op balkons staan”, zegt Job Plugge. In de stad is de ruimte beperkt, wil hij maar zeggen, zeker voor een ruimtevretend object als een koffer die je misschien twee keer per jaar gebruikt. 

Het idee voor Deelkoffer.nl ontstond toen Plugge zijn eerste kindje kreeg. De koffers die kostbare ruimte innamen in de beoogde kinderkamer, moesten een andere plek krijgen in zijn Amsterdamse appartement - maar waar? 

Met deelconcepten zoals Swapfiets en SnappCar in het achterhoofd, stelde Plugge zich een vraag die andere ondernemers bekend moet voorkomen: waarom is dit er nog niet voor koffers?

Concurrentie
Het aanbod van deelkoffers is inderdaad niet groot, al heeft kofferwinkel Duifhuizen wel een verhuurdienst. Bij deeldienst Peerby huur je koffers bij particuleren. De combinatie van koffers en deeleconomie zagen we ook bij startups zoals Airmule en Grabr, die reizigers geld laten verdienen met ongebruikte kofferruimte.

Lean Canvas

Plugge, in het dagelijks leven nog altijd accountmanager bij een softwarebedrijf, schakelde Floris Heeg in (product owner bij digitaal marketingbedrijf Fanly). Met behulp van Lean Canvas vertaalden de twee een ‘gut feeling’ naar een businessplan.

Plugge: “We keken rond in onze sociale omgeving. Die mensen gaan twee keer per jaar op vakantie, en hebben daarvoor verschillende soorten koffers nodig. Gemiddeld wonen ze op 60 vierkante meter in een driekamerappartement. En ze hebben vaak geen ouders in de buurt waar je spullen kan opslaan. We hebben ons plan in een enquête gegooid en naar zoveel mogelijk mensen gestuurd.”

Het gebruiken van Lean Canvas als raamwerk maakt je er volgens Plugge “heel bewust van dat je moet blijven kijken naar je basisprobleem”. “Wat behelst dat en hoe ga je dat oplossen? Dat helpt je om je niet te laten afleiden door andere dingen. Je zou het gelijk kunnen uitbreiden qua steden en producten bijvoorbeeld, maar daar kiezen we bewust niet voor.”

Colombia

Na een pilotfase ging Deelkoffer.nl deze week officieel live, waarna een eerste reeks koffers de deur uit ging, op weg naar bestemmingen zoals Colombia, Frankrijk en Griekenland. Gebruikers hebben de keuze uit drie maten koffers, afhankelijk van de bestemming.

De grootste koffer levert de startup twee dagen van tevoren af (de andere één dag van tevoren) - dagen waar je niet voor betaalt, omdat je nu eenmaal genoeg tijd moet hebben om je koffer goed in te kunnen pakken, zegt Plugge. Prijzen variëren van 1,99 euro tot 2,99 euro per dag.

De koffers kunnen zich volgens Plugge qua kwaliteit meten met A-merken, met ook een TSA-slot voor reizen naar de VS. Een goede kwaliteit is ook een stuk duurzamer, merkt hij op. “Bij het grofvuil zie ik vaak plastic koffers staan. Negen van de tien hebben een ritssluiting, dat gaat als eerste kapot.” 

Om te groeien zijn word of mouth en Instagram- en Facebook-advertenties voorlopig genoeg, zegt Plugge. “Dan kun je nog dingen aanpassen. Als je gelijk los gaat met een hoop kabaal, met een billboard langs de A2 bij wijze van spreken, dan kun je dingen lastig herstellen.”

Klein beginnen

Ondernemer aan de deur
Plugge en Heeg zijn als zelf-bezorgende ondernemers in goed gezelschap; ook Deliveroo-oprichter Will Shu leverde de eerste maanden zelf maaltijden af. Dat doet hij naar eigen zeggen nog altijd regelmatig.

Plugge en Heeg vullen hun avonduren en weekenden nu met hun nieuwe deeltijd-startup. Bezorgen doen ze zelf, ook om zo met klanten in gesprek te kunnen komen. “We hebben ervoor gekozen om klein te beginnen, met heel bewust alleen de regio Amsterdam. Ten eerste omdat de USP's van dit product het beste passen bij mensen in een grote stad. Ten tweede omdat we in korte tijd zoveel mogelijk willen leren.” 

Zo kunnen ook de bezorgkosten (die bij de prijs zijn inbegrepen) uit. Plugge: “In Amsterdam ben je hooguit een kwartier onderweg. Als de koffers eenmaal op weg zijn, dan begint de teller te lopen.” De startup verhuurt de koffers voor minimaal 4 dagen, wat naar verwachting de minimale duur is om uit te komen met de kosten. Twee dagen een koffer huren voor een weekendje Antwerpen levert de startup simpelweg niet genoeg op.

Net als Samsonite en andere koffermerken koopt Deelkoffer zijn koffers bij een fabriek in China. Plugges vader, die voor zaken vaak in China is, bracht hem in contact met een Chinese agent die op zoek ging naar een geschikte fabriek. Daarna bestelden de twee ondernemers een eerste batch van 50 koffers. Komt de startup eenmaal goed op stoom, dan kunnen er direct nieuwe koffers bij worden besteld, want Plugges en Heeg hebben “korte lijntjes” met de fabrikant. 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!