Zo bevrijdt ParkBee parkeerplekken met 5 miljoen aan nieuw groeigeld

Parkeer-startup ParkBee krijgt 5 miljoen om op te schalen naar meer locaties en diensten. Daarbij moet ook de Britse markt veroverd worden, vertelt medeoprichter Wouter de Bruijne.

ParkBee bouwt onbenutte parkeerplaatsen van kantoorgebouwen om tot (semi)publieke parkeerplekken. Vastgoedeigenaren verdienen zo een centje bij; een Parkbee-locatie met 20 parkeerplekken levert de eigenaar jaarlijks 50.000 euro op, rekent ParkBee voor.

De startup uit Amsterdam haalde in 2016 al eens 1,8 miljoen groeigeld op. Afgelopen december werd de handtekening gezet onder een nieuwe investering ter waarde van 5 miljoen euro, mag het bedrijf van Jian Jiang, Tom Buchmann en Wouter de Bruijne nu (pas) bekend maken. ParkBee krijgt het groeigeld van Statkraft Ventures. Dat is de corporate venture-tak van het Noorse Statkraft Group, de grootste producent van duurzame energie in Europa. Ook bestaande aandeelhouder InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland, stort weer wat kapitaal bij. 

ParkBee (38 medewerkers) opende tot nu toe zestig parkeerlocaties in 18 steden, in totaal goed voor 4000 parkeerplekken. De grootste is een kantoor in Amsterdam, waar ParkBee 70 parkeerplekken helpt uitbaten. Onder de radar maakte de startup onlangs de oversteek naar Londen, waar inmiddels 20 locaties live zijn. Omzetcijfers geeft het bedrijf niet prijs, wel dat die met “minimaal 10 procent maand op maand” groeit, zegt mede-oprichter Wouter de Bruijne (foto r.). 

Waar gaat het meeste groeigeld naartoe? 

“Vooral twee grote dingen: enerzijds naar stevige groei in Engeland, waar we sinds vorig jaar aan de slag zijn. We willen daar veel meer locaties openen. We werken daar samen met Ringo, onderdeel van Parkmobile, een dienst met 12 miljoen gebruikers. 

“Londen is bij uitstek geschikt voor ParkBee, met haar grote parkeerdruk en hoge parkeertarieven. We hebben daar nu 10 mensen voor ons werken. De komende tijd zullen we nog meer mensen aannemen. Dit is voor investeerders ook een logische investering: hoe meer locaties hoe meer omzet, platgezegd.”

“Ondertussen groeien we in Nederland hard door, en investeren we in R&D en het aanbieden van extra diensten zoals deelfietsen en laadpalen. Voor deelfietsen werken we samen met Donkey Republic. In Amsterdam hebben we de afgelopen 2 jaar 20 locaties geopend, dit jaar komen daar komen nog wel 10 a 15 bij. Daardoor komen we ook op de radar bij partijen die laadtechnologie aanbieden.”

“Tot slot moeten we ook onze eigen technologie doorontwikkelen. Zoals zorgen voor beter inzicht in data, om onze vastgoedaanbieders mee te bedienen en te overtuigen. Die hebben nu nog niet genoeg inzicht in de bezetting van de parkeerplekken. Als wij aan een vastgoedeigenaar vragen wat de bezetting van hun parkeergarage is, dan wordt er een spreadsheet bijgehaald en bijvoorbeeld 70 procent verhuurd, en 30 procent leeg uitgehaald. Terwijl wij zien dat dat bijvoorbeeld op een vrijdag andersom is. Dat soort inzichten willen we met het plaatsen van sensoren verbeteren.”

Is er sprake van een heftige strijd met andere parkeer-startups, zoals ParkU en Mobypark? 

“Ik denk dat wij het geluk, of de slimmigheid, hebben dat wij ons kunnen richten op de backend en acquisitie. Aan de front end bereiken we 2,5 miljoen mensen via samenwerkingen met Parkmobile en Park-line. Daardoor kunnen wij een garage snel optimaliseren en hebben we snel kunnen groeien maar momenteel 65 locaties. Die andere bedrijven zijn echt een stuk kleiner.”

Is die grote afhankelijkheid van Parkmobile en Park-line een risico? Als zij wegvallen als partner ben je een belangrijk deel van je gebruikers kwijt.

“Wij hebben een extreem goede relatie met hun. Zij hebben ook veel baat bij ons, wij voegen extra capaciteit toe, en vaak op hele goede locaties. Of het een nadeel is dat we de inkomsten moeten delen? Ik denk het niet, want anders zouden we ze zelf moeten investeren in het vinden van die gebruikers. We doen wel wat marketing zelf. Maar het is wel zo dat zij al zo’n groot netwerk hebben dat je mensen niet hoeft te vragen om een extra app te downloaden.”

Een overname van ParkBee door Parkmobile ligt voor de hand, zou je kunnen zeggen

“Haha. Het is zeker niet ons doel om die samenwerking anders in te vullen. Omdat we allebei focussen op waar we goed in zijn, en zo snelheid kunnen behouden. De huidige opzet is succesvol, wat willen we in ere houden en de maximale groei erin houden.”

Kortom, jullie uitdaging is vooral het aanhaken van nieuwe locaties? 

“De vastgoedsector kan conservatief zijn, dus het scheelt dat we ons model nu bewezen hebben. Je ziet nu dat we met veel locaties die we in het begin hebben aangesloten nu in gesprek komen om meer locaties in hun portefeuille aan te sluiten. 

“Wij doen bijna altijd zaken met de eigenaar van een kantoor. We hebben die schaal ook echt nodig, want we moeten technologie installeren. Ons model kan vanaf 5 a 10 plekken, maar de meeste locaties hebben 30 a 40 plekken.”

Tot slot, toen je eind 2015 overstapte naar ParkBee was je begeleider van startups, als commercieel directeur bij Yes!Delft. Hoe bevalt het zelf ondernemen?

“Ik heb vooral gemerkt hoe belangrijk het is dat je constant met business development bezig blijft. Met de markt praten en op basis daarvan je product ontwikkelen. We werken bijvoorbeeld veel met kantoren, maar onze dienst werkt ook goed in appartementencomplexen, hotels en supermarkten. De technologie werkt, maar het gebruik is op die locaties anders. Dat moeten we onderzoeken en ons product op aanpassen.”

“De eerste jaren hebben we veel acquisitie gedaan. Nu dat goed loopt maken we een inhaalslag op het gebied van investeren in onze technische ontwikkeling. Want in ons hart zijn we een technisch R&D-bedrijf”

“Daarbij willen we oplossingsgericht zijn. Er staat hier op kantoor groot op de muur: ‘Bee smart’. Wanneer een van onze mensen een acquisitiegesprek heeft en een potentiële klant wijst het af, dan moet je onderzoeken hoe je daar toch een oplossing voor kan vinden, zodat je je product market fit ook in nieuwe markten kan vinden.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!