Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gaat Sneleentaxi de concurrentie aan met Uber

Even een taxi regelen via een app. In de Randstad geen probleem. Daarbuiten wordt je nog wel eens in de steek gelaten. Sneleentaxi wil daar een einde aan maken en kijkt na Nederland nu ook nadrukkelijk over de grens. 

Wat is Sneleentaxi?

Sneleentaxi is een online boekingsplatform met een landelijk netwerk van meer dan 300 vervoerders en 5000 auto’s, bij wie je in heel Nederland op elk gewenst moment een taxi kan bestellen.

Klinkt als Uber? Klopt, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Zo moet je als gebruiker bellen, een simpele app-knop zoals Uber heeft Sneleentaxi niet. Verder werkt de dienst best simpel. Je gaat naar de website of app, geeft je locatie op en je kunt direct met een aangesloten taxibedrijf bellen.

Taxibedrijven kunnen de aanvraag vervolgens accepteren via een omgekeerd veilingsysteem. “Door vraag en aanbod zo efficiënt mogelijk bij elkaar te brengen kunnen we klanten in heel Nederland een scherpe prijs bieden”, zegt medeoprichter Bram de Bruin.

Begin dit jaar lanceerde de startup een nieuw platform waar je een taxi kunt boeken van en naar elke luchthaven in Nederland, België en Duitsland. Na een boeking biedt Sneleentaxi deze aan bij een selectie van de aangesloten vervoerders.

Wie zitten erachter?

De drie oprichters van Sneleentaxi zijn jonge ondernemers, die wel van een ingecalculeerd gokje houden. Sven Braam (37) zoekt al vroeg het ondernemerschap op. Op zijn 16e start hij al met hostingprovider DutchHost. Dat is een leerzame periode. Na vijf jaar doekt hij het bedrijf op, omdat de concurrentie te groot wordt. Grote providers slokken de markt in moordend tempo op. Na deze ondernemerslessen reist Braam de wereld rond als professioneel pokerspeler.

In deze periode ontmoet hij ook zijn latere compagnon Jorrit van Wijk (31), die tijdens zijn studie Sociologie ook een periode professioneel pokert. Hij leert in die tijd vooral ook de vrijheid en het avontuur van het ondernemerschap waarderen. De inzet van statistiek, psychologie en een beetje bluf blijken bij het ondernemen net zo nuttig als bij het pokerspel. Bovendien is hij de muggenzifter, die de rest scherp houdt.

Derde partner is Bram de Bruin (32). Hij studeerde bestuurskunde en is de sportieveling van de drie. In zijn jonge jaren bestormt hij het internationale tenniscircuit, maar na zijn studie gaat hij aan het werk als salesmedewerker bij verschillende mkb-bedrijven. Nu wil hij samen met zijn partners de droom van de eigen zaak verwezenlijken. Bij Sneleentaxi is hij verantwoordelijk voor de commerciële koers. 

Wie zitten erop te wachten?

In de eerste plaats natuurlijk iedereen die een taxi zoekt. Consumenten, maar ook bedrijven. “Die consument weet ons inmiddels goed te vinden. We zijn daar in rap tempo een groter marktaandeel aan het verwerven. We verwerken nu al 250.000 ritaanvragen per jaar”, rekent De Bruin voor.

Het is nu tijd om zich meer op de zakelijke markt te richten. Denk daarbij aan hotels, klinieken, reisorganisaties en bedrijven met veel medewerkers of klanten die regelmatig een taxi nodig hebben. “Het systeem wordt steeds intelligenter. We zijn bijna klaar om het voor bedrijven zo eenvoudig mogelijk te maken om in heel Nederland een taxi te boeken. Het idee is dat dit straks binnen 30 seconden kan, op één factuur, met één account.”

De ondernemers proberen zoveel mogelijk mee te denken met de wensen van bedrijven. Zo krijgen die de mogelijkheid om tags aan ritten toe te voegen, dat is handig voor de administratie. Ook kunnen zakelijke klanten medewerkers op verschillende niveaus toegang verstrekken en kunnen ritten online gewijzigd of geannuleerd worden. 

Hoever is de ontwikkeling?

Sneleentaxi heeft sinds de oprichting in 2015 een landelijk dekkend netwerk opgebouwd met regionale taxichauffeurs. De ondernemers willen daarmee de markt volledig omgooien. Dit jaar gaat de omzet richting de 1 miljoen euro.

 De grote uitdaging voor komend jaar wordt de integratie tussen de oude site, voor directe boekingen, en het nieuwe platform, dat nu alleen nog gebruikt wordt voor van tevoren geboekte ritten. “Daar wordt een app voor ontwikkeld. We hebben veel geleerd van diensten als die van Uber als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Verschil is dat wij er zijn voor iedereen in Nederland, waar je ook bent.”

Automatisering is het sleutelwoord bij Sneleentaxi. Er zijn nauwelijks meer handmatige processen. “Verder blijft het natuurlijk een kwestie van alsmaar door ontwikkelen en is het product nooit helemaal af”, zegt De Bruin.

Wat is het businessmodel?

Nadat een klant heeft geboekt, zet Sneleentaxi een veiling op. Hoe eerder deze wordt aangenomen bij een van de taxibedrijven, hoe meer marge er overblijft. “Wij houden daardoor een incentive om de veiling steeds aantrekkelijker op te zetten. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om op te blijven schalen. Hoe meer boekingen, hoe meer wij verdienen. Dat is logisch.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De startup verdient ook geld door instant boekingen direct door te zetten naar aangesloten taxibedrijven. Per boeking is dat 3 euro. “Daar valt nog wel wat winst te behalen. Van de 250.000 telefoontjes die we hebben doorgezet hebben er ongeveer 100.000 geleid tot een daadwerkelijke boeking. Dat moet straks beter met onze nieuwe app.” aldus De Bruin.

Nog geld nodig?

De ondernemers zitten midden in gesprekken met investeerders. De voorkeur gaat uit naar het liefst één partij die naast funding ook (internationale) ervaring heeft en een eigen netwerk meebrengt. Sneleentaxi zoekt 500.000 euro om de verdere groeiplannen te kunnen financieren.