Zo gebruikt een Nederlandse startup Product Hunt om op te schalen

Dashmote

Bij de Nederlandse startup Dashmote, een platform voor stockfoto's, ging deze week de vlag uit: 'We zijn zojuist ‘gehunt’ op Product Hunt!' Product wie? Oprichter Stefan Tan vertelt waarom dit platform zo belangrijk is voor elke startup.

Voor degene die al bekend zijn met Product Hunt, vraag je jezelf waarschijnlijk af hoe jij dit platform kan gebruiken om jouw eigen markt uit te breiden en meer bewustzijn rondom jouw product te creëren. Voor degene die nog niet bekend zijn met het concept, vraag je jezelf waarschijnlijk af: 

Wat is Product Hunt?

Product Hunt is een online community gemaakt met het idee om early adopters in staat te stellen om nieuwe producten te delen en te ontdekken. Product Hunters kunnen een product voorleggen voor de online gemeenschap, maar de gemeenschap beslist uiteindelijk samen of het product goed is door middel van het geven van upvotes en reacties.

Topproducten krijgen hierdoor meer aandacht door onder meer een nieuwsbrief met vele abonnees. Zo zorgt het platform ervoor dat startups al in een vroeg stadium enorm kunnen groeien.

Hoe gebruik je het?

Als een product de aandacht weet te trekken op Product Hunt kan het voor 5.000 tot 250.000 nieuwe gebruikers zorgen. Voor startups in een vroeg stadium kan dit betekenen dat twee maanden aan marketing kan worden gedaan in slechts 24 uur!  

Het moet wel gezegd worden dat niet alle producten op Product Hunt even succesvol zijn. Alleen de dagelijkse nummer 1-producten worden vermeldt in de wekelijkse nieuwsbrief en verspreid via andere (social) mediakanalen.

Hoe kun je jouw product met een nummer één plek verzekeren? Naast het verkrijgen van de meeste upvotes en reacties, zijn er een paar andere methodes waarmee je een hogere rang toegewezen krijgt.

De drie belangrijke regels:

1. Vraag vooral niet om upvotes, dat is tegen de regels

Product Hunt is een slim systeem. De site gebruikt data om te kijken of jouw upvotes en reacties organisch tot stand zijn gekomen of dat ze komen van een massale marketingactie voor nieuwe Product Hunters. De reden hiervoor is dat Product Hunt authentieke feedback en participatie van de gemeenschap wilt aanmoedigen.

Hierom kun je het delen van een directe link naar jouw Product Hunt-productpagina het beste vermijden. In plaats daarvan kun je beter de algemene Producthunt.com-link delen en mensen voorstellen om naar jouw bedrijf te zoeken of om jouw pagina te bekijken.

Nogmaals, vraag dus niet om upvotes. Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor negatieve feedback zorgen in de PH algoritmes.

2. Vestig een Product Hunt gemeenschap voordat je een product lanceert

Een andere manier om deze kwestie aan te pakken is om een netwerk van Product Hunt gebruikers op te zetten voordat je je product introduceert op het platform. Dit zal je hoogwaardige upvotes garanderen die je rang veel sneller omhoog doen schieten dan die van ‘newbies’. 

3. Focus op je slogan, beeldvorming en aanbod

Tenslotte, onderschat niet de kracht van jouw productpagina. Veel mensen op Product Hunt hebben jouw product waarschijnlijk nog nooit gezien, en dit zal dus hun eerste indruk zijn. Aangezien je hun stemmen probeert te winnen, wil je ervoor zorgen dat alles op orde is.

Startup Coverr.co schreef een blogpost over hoe zij het voor elkaar hebben gekregen om op positie #1 te komen staan en hoe ze 1.200 upvotes hebben gekregen. Een van de belangrijkste geheimen is de tagline (slogan) van het product.

Het woord “free” in hun tagline bleek essentieel. Trek derhalve de aandacht van Hunters door een opvallende tagline te combineren met een intrigerende afbeelding en, last but not least, een exclusief aanbod voor de stemmers.

Product Hunt voor Product Launch

Bij Dashmote wilden we Product Hunt gebruiken om ons product zelf te lanceren. Daardoor heb je veel meer controle over de marketing, omdat je het product pas lanceert wanneer het product is verfijnd en je voorbereidt bent met een plan.

Maar met Product Hunt heb je, als het product eenmaal gepost is, niet altijd alles in eigen hand. Je kan elk moment van de dag door Product Hunters benaderd worden. In ons geval was het ook onverwachts. Wij werden namelijk gehunt door Chris Messina, Developer Experience Lead bij Uber.

Nu is aan ons de taak om de bal te laten rollen en zoveel mogelijk bewustzijn omtrent ons product te creëren! We zijn erg dankbaar voor de mogelijkheden die Product Hunt biedt, omdat dit een geweldige stroom van feedback voor ons betekent.

Dus, als jij nog geen Hunter bent, meld je dan nu aan! En wanneer je dat doet, bekijk dan onze pagina (Dashmote) en steun ons op onze Hunt.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl