Zo groeit motordeelplatform Motoshare

motoshare.jpg

Startup van de week Motoshare wil de Airbnb (of Snappcar) van de motoren worden. Op het platform kun je je motor uitlenen of van een ander lenen. Waarom dat een gat in de markt is legt medeoprichter en oprichter Jos Huisman uit.

Wat is Motoshare? 

Motoshare is een online deelplatform voor motoren. Dat er juist voor motoren behoefte is aan een dergelijk platform is heel logisch volgens Huisman. Hij rekent voor dat er 1,3 miljoen motorrijders zijn in Nederland, maar het aantal mensen dat het voertuig gebruikt voor woon-werkverkeer is ‘haast uitgestorven’. Specifiek gezegd is dat minder dan 5 procent. De meeste motoren staan dus het gros van de tijd weg te stoffen in de garage. Er wordt gemiddeld 3.000 kilometer per jaar op een motor gereden. Genoeg tijd om de voertuigen aan een ander uit te lenen dus. Vraag naar de huur van een motor lijkt er ook genoeg te zijn, slechts 45 procent van de motorrijders heeft zelf een motor. 

Om de voertuigen legaal te mogen uitlenen heeft Motoshare een deal met verzekeringsmaatschappij Ohra. Zo is iedere motor die je via het platform (ver)huurt verplicht verzekerd, tegen een meerprijs voor de huurder. Om het geheel veilig te houden mag je niet zomaar huren via het platform. Uiteraard moet je een rijbewijs hebben, maar er zijn drie soorten motorrijbewijzen in Nederland. Je hebt een papiertje om met de minst sterke motor te mogen rijden (A1), middelsterkte motor (A2) en sterkste motor (A).

Alleen als je op de motoren met het meeste vermogen mag rijden kun je bij Motoshare huren en dat papiertje mag je pas halen als je 24 jaar oud bent. Ook kijkt het platform of de verhuurder niet gefraudeerd heeft in het verleden en of deze niet - te - veel schade heeft gereden.

Wie zitten erachter?

Motoshare is opgericht door Jos Huisman en Thomas Jacobs. De twee kennen elkaar van hun vorige functies bij Philips. Behalve collega’s spraken zij elkaar volgens Huisman ‘regelmatig’ en gingen ze met een groep collega’s op vakantie. “We waren helemaal weg van Airbnb, dus we huurden daar en verhuurden tegelijkertijd onze eigen woningen via het platform. Zo kun je relatief goedkoop op vakantie gaan.” 

Huisman reed ondertussen zelf 5 jaar motor maar miste de mogelijkheid om regelmatig op andere soorten motoren rond te rijden. Combineer die twee en je hebt de basis achter Motoshare. Toen de oprichters beter naar de markt gingen kijken zagen ze dat er mogelijkheden waren: veel voertuigen werden immers niet veel gebruikt. 

Wie zitten te wachten op Motoshare? 

Huisman: “Heel veel motorrijders die nu geen eigen motor hebben. En motoreigenaren die niet veel rijden en dus eigenlijk een dure hobby hebben.” 

Wat is het verdienmodel? 

De verhuurders verhuren de motoren voor een bedrag. Motoshare legt daar een fee op van 15 procent en Ohra bepaalt hoeveel de verzekering per dag moet kosten. Doel is om in ieder geval 70 procent van het bedrag naar de eigenaar van de motor te laten gaan. Op de site staan de all in-prijzen. 

Hoe ver is Motoshare? 

Afgelopen jaar is Motoshare naar eigen zeggen als eerste motordeelpatform van de wereld gelanceerd en 2016 is gebruikt om het idee te valideren. Dit jaar willen Huisman en consorten alle motorrijders in Nederland bereiken en een eerste internationale stap zetten in Vlaanderen. In 2018  moet dan echt de sprong in het diepen volgen met grotere internationale uitbreiding. 

Motoshare heeft ook plannen om in de breedte te groeien. Huisman: “Daarbij kun je denken aan slipcursussen of veiligheidstrainingen voor beginnende chauffeurs of rijders die al een tijdje niet meer op de motor hebben gezeten.” 

Nog financiering nodig?

‘Jazeker, zeker, zeker’, zegt Huisman. Op Symbid loopt een crowdfundingcampagne, op het moment van schrijven is 90 procent van het doelbedrag gefinancierd. Om verder te groeien in het buitenland is er eind dit jaar nog een investering nodig. Tegelijkertijd zoeken de oprichters nog naar een informal investor.

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl