Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo haalde House of Einstein een half miljoen op

Je weet nooit hoe je een investeerder vangt, blijkt uit het verhaal van Mei Ling Tan en Jantien Herfst. Het ondernemersduo kan met een investering van een half miljoen verder bouwen aan House of Einstein, een personal shopping-dienst voor mannen.

House of Einstein is er voor mannen die er met zo min mogelijk tijd toch goed aangekleed bij willen lopen. De dienst houdt het midden tussen een eindeloze webwinkel – waar veel mannen een broertje dood aan hebben – en een persoonlijke stylist. “We zorgen dat je snel en efficiënt de juiste outfit kan vinden, met kleding die goed bij elkaar past”, vat Tan het concept samen.

Opvallend is dat de twee ondernemers beide 4 jaar geleden afstudeerden met de studie technische bestuurskunde aan de TU Delft. House of Einstein leunt dan ook op een combinatie van persoonlijk contact en heel veel data over zijn gebruikers, waarmee op basis van de feedback van gebruikers een zelflerende database met aanbevelingen ontstaat. Tan: “Je kan kleding op een technische manier benaderen.”

Groei

Hoewel zo snel mogelijk opschalen niet hun doel is – “we gaan voor duurzame groei” – is er 3 jaar na de oprichting wel behoefte aan vers kapitaal, bijvoorbeeld om programmeurs aan te trekken. De gedroomde investeerder werd na enige omzwervingen gevonden in Londen.

Het gaat om een Nederlandse zakenman uit de financiële sector, die zich met name bezig houdt met fusies en overnames in e-commerce, zegt Tan. Hij wil niet met zijn naam in de krant online, omdat dat te veel zou kunnen botsen met zijn werk in de fusie- en overnamemarkt – en omdat hij niet zit te wachten op ongewenste telefoontjes van andere kapitaalzoekers. 

Tan en Herfst belandden onlangs via een relatie op een conferentie voor vermogende particulieren in Den Bosch. “Ik vond het moeilijk om daar naartoe te gaan, omdat het vooral voor de vermogende ondernemers is. Maar ik dacht, ik ga gewoon, je hebt toch ook een beetje guts nodig af en toe.”

Match

Een van de sessies die middag heette “Hoe vermijd je de Quote”. “Daar moet ik zijn”, dacht Tan. Tijdens de borrel ontmoette ze uiteindelijk hun nieuwe geldschieter. Het bleek een goede match, mede omdat een andere investeerder waar Tan en Herfst op dat moment al mee in overleg waren aandrong op de deelname van andere investeerders. “Deze investeerder wil het liever alleen doen. En juist niet met te veel partijen aan tafel zitten.” Wel zo overzichtelijk.

Zijn rol blijft vooralsnog beperkt tot die van geldschieter. “Hij investeert omdat hij het heel leuk vind om met jonge retailbedrijven bezig te zijn met een tastbaar product, bijvoorbeeld ook een bierbrouwerij. In Londen is hij alleen met geldstromen bezig.”

Concurrentie

House of Einstein concurreert vooral met het Duitse Outfittery – dat dit jaar een investering van 20 miljoen dollar ophaalde en The Cloakroom, maar hun de loef afsteken qua groeisnelheid is wat Tan betreft niet de juiste strategie. Haar investeerder is het daarmee eens. Er zijn eigenlijk twee type investeerders, zegt zij. De eerste groep verwacht dat een bedrijf zo snel mogelijk schaalt. “Het tweede type zegt “focus op jezelf, je klanttevredenheid  en je usp’s, en laat je niet gek maken door de markt”.”

Die laatste groep past beter bij House of Einstein. “Wij willen een duurzaam bedrijven bouwen, à la Coolblue. En daarom willen we het eerst goed doen in Nederland, en dan pas naar het buitenland. In de startupwereld wil iedereen het Amerikaanse model nadoen, snel schalen – met de bijbehorende risico’s. Dat vind ik knap, maar er zijn ook andere kwaliteiten, zoals een supergoed product maken, in plaats van zo snel mogelijk veel signups binnenharken en jarenlang verlies leiden zoals Zalando. De business case sluiten geeft mij veel meer voldoening.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Intake

House of Einstein werkt niet met een abonnementsmodel. Klanten moeten na een eerste “intake”-gesprek (via de telefoon of Skype) zo blij zijn dat ze vanzelf terugkomen. Gemiddeld bestellen mannen 2 tot 4 keer per jaar een box met kleding, ter waarde van ongeveer 400 euro per box. House of Einstein verdient, net zoals in reguliere kledingwinkels. met een marge op die kleding. De voorraad is dan wel groot, “maar wij hoeven alleen in te kopen voor onze klanten”, legt Tan uit. 

Eind volgend jaar wil het bedrijf op 5.000 geregistreerde gebruikers zitten (mannen die minimaal 1 box hebben besteld). Dat laat voorlopig nog genoeg ruimte voor groei: de doelgroep van House of Einstein is ongeveer 700.000 mannen, schat Tan. “Wij geloven dat ons business model heel goed werkt voor een bepaalde niche. We hoeven niet de grootste te worden, als we voor hun maar de beste zijn.”