Zo haalde natuurlijke-wasmiddelmaker Seepje Albert Heijn binnen als klant

seepje.jpg

Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies hebben met hun natuurlijke wasmiddel Seepje in de roos geschoten: hun product duikt vanaf deze week op in de schappen van Albert Heijn. 'We stapten in de auto en keken we elkaar eerst een beetje beduusd aan.'

Seepje maakt natuurlijke was- en reinigingsproducten op basis van de 'superschillen' van de Sapindus mukorossi-vrucht uit Nepal. In 2014 stonden oprichters Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies met hun bedrijf in de 25 onder de 25, een jaar later gevolgd door de Challenger50

Uiteindelijk draait alles volgens de ondernemers om ‘impact’ maken. Dat willen zij onder meer voor elkaar krijgen door alle leveranciers een eerlijke prijs te betalen. Deze week lanceerde het bedrijf een nieuwe productlijn met vloeibare wasmiddelen. De verpakking is gemaakt van gerecyclede melkpakken. 

Over impact gesproken, sinds deze week liggen hun producten in de schappen van 550 Albert Heijn-winkels. Die deal zorgt volgens Gabriëlse en Loggies voor 17 extra leefbare jaarinkomens bij de fabrikant in Nepal, en zeven extra mensen op de sociale werkplaats waar het inpakwerk wordt gedaan. Als de verwachte omzet wordt gerealiseerd, worden er dankzij de AH-deal 59.923 melkflessen gerecycled tot nieuwe verpakkingen.

Het geheim achter het succes van Seepje is volgens Gabriëlse het creëren van een bekende naam. Gabriëlse en Loggies zorgden eerst voor zichtbaarheid door het product in cadeauwinkels en conceptwinkels te verkopen. En nu blijkt ook de AH 'hippe producten’ in de schappen te willen.

De stap om bij die supermarkt binnen te komen bleek verbluffend eenvoudig: “Wij kregen een mailtje van de Albert Heijn om in gesprek te gaan.” Geen schokkende situatie voor de ondernemers, mails krijgen met van potentiële grote klanten. Die krijgen ze ‘wel vaker’.

Impact

Bij de eerste afspraak legden Gabriëlse en Loggies ‘open en eerlijk’ op tafel wat zij belangrijk vinden: dat de missie verder gaat dan de verkoopcijfers, dat alle partijen die meewerken aan Seepje er een eerlijke prijs voor krijgen. Gabriëlse: "Dat geldt voor ons, de winkel, de leveranciers en gaat tot de mensen bij de boom in Nepal waar de schillen aan groeien." Dat biedt ook voordelen, volgens de medeoprichter. “Wij hebben een heel duidelijk beeld van wat de marges zijn. Door de hoeveelheden die de AH afneemt krijg je natuurlijk wel voordelen.”

Lees ook: 
Seepje vecht voor Nepal
Hoe Seepje van wasnoten een merk maakt

Die hoeveelheden bleken ook direct een van de valkuilen. “Als je zo’n groei voorziet dan ga je binnen het bedrijf even rammelen. Even kijken of de leveranciers en medewerkers het aankunnen.” In die tijd leverde Seepje de zeep nog in kartonnen flessen. “Die leverancier zat zelf al in de problemen en kon niet mee met de groei. Als wij meer gingen afnamen bleef de prijs per verpakking gelijk.”

Tijdsdruk

Een nieuwe verpakking maken, op basis van gerecyclede melkpakken, en laten produceren bleek meerdere malen op hetzelfde probleem te stuiten. “Wat jullie willen, kan niet in die tijd.” Die reactie kregen de mannen achter Seepje van onder meer de maker van mallen voor de flessen en voor de producenten van de flessen.

Voor de verpakkingen wist het bedrijf uiteindelijk een Nederlandse leverancier. Die recyclet oude melkpakken om de deze week gelanceerde Seepje-verpakkingsflessen op de markt te brengen. Dat was al de ‘vier of vijfde’ potentiële leverancier van de nieuwe verpakkingen. Nodig ook: de datum voor de lancering van de nieuwe producten was al vastgesteld.

Met die hobbels uit de weg konden de mannen ook verder met de grootgrutter. In september vorig jaar werden de definitieve krabbels gezet.

Zaandam

“Melvin en ik waren naar Zaandam gereden met het prototype van de nieuwe flessen en natuurlijk ons verhaal over het product en de impact die een deal zou maken. Zij reageerden eigenlijk op alle vlakken heel enthousiast. Daarna stapten we in de auto en keken we elkaar eerst een beetje beduusd aan. Toen we dat hadden gehad waren we natuurlijk heel blij. Of we het gevierd hebben weet ik eigenlijk niet meer’. Om daar later aan toe te voegen dat hij een ‘dagje eerder naar huis is gegaan’.

Bijna een half jaar later liggen de flessen ook echt bij de AH in de schappen. Gabriëlse: “Melvin en ik zijn gisteren bij vijf Albert Heijns langs geweest om te kijken of ze er al lagen. Als je dan je eigen product er ziet staan ben je er wel enorm trots op.”

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl