Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo haalt Helpling de bezem door zijn eigen platform

Bij een online platform draait het niet alleen om transacties, bewijst schoonmaakaanbieder Helpling. Floyd Sijmons vertelt over de nieuwe koers van het Duitse bedrijf.

Helpling ging vanaf zijn oprichting in 2014 hard uit de startblokken. Oprichters Benedikt Franke en Philip Huffmann kregen in januari van dat jaar het idee voor een Europese variant op het Amerikaanse Homejoy en lanceerden amper twee maanden later de Duitse website. Kort daarna volgden landen als Oostenrijk, Zweden, Frankrijk en Nederland.

Maar de groei liep een beetje uit de hand: afgelopen oktober besloot het bedrijf zich terug te trekken uit Zweden, Brazilië, Canada en Spanje. 60 van de 360 werknemers verloren hun baan.

Nederland

Als de op een na grootste markt na Duitsland lijkt Nederland de dans te ontspringen. De Nederlandse website heeft nu 700 schoonmaakhulpen in de aanbieding die bij elkaar zo’n 300 tot 350 poetsbeurten per dag verrichten. Om beter in te kunnen spelen op de Nederlandse markt en regels verhuizen de serviceteams voor klanten en schoonmaakhulpen vanuit het hoofdkantoor in Berlijn naar Amsterdam.

Dat Nederlandse kantoor wordt sinds de start gerund door Floyd Sijmons, die de Nederlandse tak samen met Hidde Rensink (nu voor Helpling actief in Singapore) van de grond tilde.

Hassle

Sijmons heeft de schone taak om de techniek van Hassle.com te integreren, een platform dat Helpling vorig jaar overnam voor 32 miljoen euro. Opgericht in 2012 draaide Hassle al wat langer mee in de markt voor schoonmakers. In die jaren leerde het Britse platform volgens Sijmons uit te blinken in de relatie tussen de schoonmaker en het huishouden, Dat aspect bleef bij Helpling vooral in het begin achter.

“Een fout die wij in het begin gemaakt hebben is dat we vooral dachten dat we een platform moesten hebben waar je schoonmakers kan boeken. Wij waren vooral sterk gefocust op groei en daardoor in het begin vooral ingestoken op de transactie.”

Wij waren vooral sterk gefocust op groei

Met de techniek van Hassle moet de communicatie tussen hulp en huishouder beter en vooral directer worden, dankzij een chatfunctie bijvoorbeeld. Facturen en reviews zijn inzichtelijker, wat de dienst volgens Sijmons transparanter maakt. Ook wordt het nu makkelijker om een boeking te verplaatsen naar een ander moment. In het nieuwe platform kun je de hulp makkelijker verplaatsen.

Vanaf nu sturen hulpen zelf hun facturen, via het platform van Helpling. “Als er tussen klant en schoonmaker veranderingen plaatsvonden dan stuurden wij weleens een verkeerde factuur, nu kan de hulp dat zelf aanpassen.”

Lobby

Behalve het runnen van Helpling lobbyt Sijmons voor hervormingen op de arbeidsmarkt. Zo nam hij deel aan een rondetafelgesprek in de Tweede kamer. Ondertussen overlegt hij het met UWV over het aanpassen van de regels rondom schoonmaakhulpen, een nu nog grotendeels ongereguleerde – en dus zwarte – markt.

Voordat Helpling van start ging in Nederland was 98 procent van al het schoonmaakwerk bij particulieren zwart, zegt hij. Een probleem is dat schoonmaken als particulier, zeg maar voltijd-klusjeswerk dat mogelijk is gemaakt dankzij de schaalvoordelen van een platform als Helpling, niet wordt erkend als volwaardige baan; juridisch gezien is zo iemand geen werknemer, maar ook geen zzp’er.

Sijmons geeft het voorbeeld van een hulp “die fantastisch werk doet”, maar van het UWV te horen krijgt dat hij moet stoppen. “Dat slaat nergens op.”

Banen

Helpling zou volgens Sijmons – in theorie – 144.000 banen kunnen creëren, op basis van 20 uur per week. “Nu kun je aantonen dat je hebt gewerkt”, zegt hij over de toegevoegde waarde van zijn platform als online boekhouder voor de schoonmaakwereld.

“Ik heb later deze maand een afspraak met de raad van bestuur van het UWV. We zitten duidelijk op een lijn. We gaan de handen ineen slaan en politiek Den Haag overtuigen.”

Belasting

De overheid zou wat hem betreft wel gek zijn als het schoonmakers niet erkent. Helpling is geen werkgever, maar zou de inkomsten van schoonmakers wel bij de Belastingdienst kunnen aangeven. Opvallende wens van Helpling is een deel van die belasting weer terugstroomt in de vorm van subsidies voor huishoudelijk werk.

“Dan wordt alles naar het ‘wit’ getrokken en zou de overheid er alsnog beter uitkomen.” In dat scenario zou Helpling ook collectief secundaire arbeidsvoorwaarden in kunnen kopen voor zijn hulpen.

Schoonmaakspullen

Nog even terug naar de meer concrete business: binnenkort biedt Helping behalve poetsers ook schoonmaakartikelen aan. Sijmons: “Wij zijn de eerste die daar zicht op heeft en iets mee kan. We zijn al aan de slag met onder meer Unilever en Essent.” Is die tweede partij geen vreemde eend in de bijt? “Zij willen comfort in huis en meer service kunnen aanbieden, in plaats van alleen energie.” 

We heten tenslotte ‘Helpling’ en niet ‘Cleaning’

En via Helpling kun je op den duur wel meer klussen uitbesteden. “We heten tenslotte ‘Helpling’ en niet ‘Cleaning’.” Er is – bij wijze van spreken – ook een markt om IKEA-spullen in elkaar te schroeven, wil hij maar zeggen. “Niet de hele serieuze dingen zoals badkamers, maar hand- en spandiensten. Van babysitten tot de hond uitlaten. ”

Maar voorlopig ligt de nadruk op schoonmakers, “omdat de impact zo groot is”. 87 procent van onze klanten had voor Helpling nog nooit een schoonmaker in huis gehad. “Dat geeft wel aan dat we echt een markt openbreken.”

Deeleconomie

Helpling wordt weleens in verband gebracht met de deeleconomie. Maar dat is echt iets anders, stelt Sijmons. “Puur vanuit juridisch oogpunt kán tijd niet onbenut zijn. En een onbenut aspect is wel onderdeel van de definitie van de deeleconomie. Wij zijn een klusjeseconomie. Dat is een veel acuratere term. Je helpt mensen tenslotte aan een inkomen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarnaast houdt deeleconomie meestal in dat je andere branches overbodig of kapot maakt, zegt Sijmons. “Maar wij zijn een alternatief voor de zwarte markt, we maken niks overbodig. Wij zijn het tegenovergestelde, en creëren juist meer werk.”