Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo innoveren IoT-startups samen met corporates

Een goede pitch, een fijne presentatie en een ijzersterk idee: wie die drie elementen bezit, oogst succes tijdens de Vodafone TNW IoT Challenge. Dit programma verbindt startups aan corporates, met als doel grote vraagstukken op te lossen middels internet of things (IoT).

Startups en corporates: ze mogen dan ver van elkaar af lijken te staan, maar om te groeien hebben de tegenpolen elkaar nodig. Dat weten ze bij Vodafone. Samen met startupblog en -eventorganisator The Next Web (TNW) organiseerde het bedrijf daarom begin september een startupchallenge. Het programma koppelt startups uit de IoT-hoek met tien grote corporates en organisaties, zoals Heineken, de Jaarbeurs en Damen.

Vodafone TNW IoT Challenge
Tijdens de Vodafone TNW IoT Challenge werken IoT-startups aan een oplossing voor een probleem van een corporate. Na 10 weken blijkt of zij of een duurzame samenwerking krijgen. Hoe dit proces zich de komende weken zal voltrekken? Sprout doet verslag!

Bij startup-workspace TQ in Amsterdam krioelt het woensdag 5 september van de nerveuze of juist zeer zelfverzekerde IoT-ondernemers die slechts één minuut de tijd hebben om hun idee te pitchen voor de corporates. Opvallen is dus belangrijk. De voertaal is Engels, maar één van de ondernemers doet zijn presentatie – lekker tegendraads – in het Nederlands. Die valt op! Een andere ondernemer houdt er dan weer een A4’tje met tekst bij: minder exciting.

Deze ondernemer zal blij zijn dat hij nog een kans heeft om zich alsnog in de kijker te spelen bij zijn corporate naar keuze. Iedere startup krijgt namelijk de mogelijkheid om 30 minuten lang tijdens een rondetafelgesprek de corporate van de uitgeschreven challenge te enthousiasmeren voor diens service.

SHV Energy

Een van de deelnemende corporates is het 16.000 werknemers tellende Nederlandse energiebedrijf SHV Energy. Bij SHV Energy, dat in 25 landen actief is, willen ze weleens weten hoe ze slimme technologieën kunnen gebruiken om inzicht te bieden in de locaties en vulniveaus van gasflessen. Innovatiemanager Hiroshi Maeda vertelt dat zijn cilinders al zo’n 80 jaar hetzelfde zijn gebleven. “Nu willen we het slimmer maken. Als we meten kunnen hoeveel gas er in de cilinders van klanten zit, kunnen we erachter komen wanneer mensen zonder gas komen te zitten, zodat we tijdig nieuw gas kunnen versturen.”

We willen disrupten en niet gedisrupt worden

Maeda vervolgt: “Bovendien hebben we nu geen idee waar alle cilinders zijn. Door ze op te sporen, kunnen we onze keten verbeteren. Met beter toegespitste logistiek kunnen we op onze kosten besparen. Dat geld zouden we weer kunnen uitgeven aan innovatie of customer service.”

Terwijl het buiten hard regent, legt Maeda in TQ uit dat hij wil voorkomen dat zijn bedrijf doorweekt wordt door een plensbui van disruptiegeweld. “We willen disrupten en niet gedisrupt worden”, aldus de innovatiemanager. Hij vertelt dat zijn bedrijf geen R&D-departement heeft, waardoor hij voor innovatie snel geneigd is de samenwerking met andere partijen op te zoeken. “Wat we van startups kunnen leren? Dat we veel meer agile moeten werken en sneller beslissingen moeten nemen. Grote organisaties zijn veel trager in hun besluitproces.”

TankTastic

Na een hele rits aan rondetafelgesprekken en pitches blijkt die avond dat de Britse IoT-startup TankTastic Door SHV Energy geselecteerd is voor een pilot project. Ondernemer Tim Abbott mag niet precies vertellen wat zijn oplossing is voor het probleem van SHV Energy, maar zegt wel: “Ze zochten naar een startup die ze kon helpen bij tracking en het meten van hun cilinders. Wij waren de enige startup die ze ook kon helpen bij dit meten van de vulniveaus.”

Een duurzame samenwerking zit er zeer waarschijnlijk in

Hiroshi voegt toe: “Andere startups presenteerden niveaumetingsoplossingen met behulp van ultrasone en temperatuursensoren, maar Tanktastic was de enige met een nieuwe technologie.”

“We kijken ernaar uit”, aldus Abbott. De ondernemer legt uit dat zijn startup de komende 10 weken zal spenderen aan het testen van zijn geheimzinnige technologie-oplossing voor SHV Energy. “Het is altijd moeilijk voor startups om zomaar een meeting met een grote corporate te krijgen. Maar door dit soort challenges word je samengebracht met een corporate. Het aardige is dat SHV Energy en ons bedrijf dezelfde mindset hebben. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat we na 10 weken een duurzame samenwerking krijgen.”

De ondernemer raadt startups die aan vergelijkbare challenges meedoen aan om te allen tijde met een leverbaar concept te komen. “Dat hoeft niet een eindproduct te zijn, het kan ook een prototype zijn. Wees in ieder geval duidelijk over wat je wilt bereiken en verzeker de andere partij ervan dat jouw product een oplossing zal bieden voor diens probleem.”

Samenwerken

Programmamanager van Vodafone Hans Tempelaars slaat het startupspektakel met plezier gade in TQ. Al een jaar geleden begon Vodafone met de voorbereiding van het programma. “Voor innovatie is samenwerking essentieel. Sommige van de deelnemende partners zijn klant, anderen komen uit ons netwerk. Wij snappen hun problemen en zijn intensief met ze in gesprek gegaan. Nu eens niet op een salesmanier, want zoiets kan innovatie juist blokkeren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

IoT als techniek is volgens Tempelaars belangrijk voor grote bedrijven. “Je kunt er allerlei data van volgers van krijgen die je kunt uitlezen. Zo kun je bijvoorbeeld de koffers op Schiphol volgen, de waterkwaliteit in leidingen volgen of onderhoud van attracties voorspellen.”

Lees ook: Maar de helft van de beursgenoteerde Nederlandse bedrijven werkt samen met startups