Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je indruk tijdens een interview

Het is bij een interview net als bij een eerste date: zorg dat je meteen een goede indruk maakt, anders ben je de aandacht kwijt. Sprout-expert John van Schagen, zelf journalist en eigenaar van Buzzpress, heeft acht tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. Wees op tijd

Op weg naar de studio voor een interview op tv of radio? Niets vervelender dan wanneer je je moet haasten en snakkend naar adem komt binnenlopen. Vertrek daarom ruim op tijd. Rustig wachtend met een kopje koffie is een stuk relaxter dan te moeten rennen om je afspraak te halen.

2. Doe je huiswerk

Het is dus tijd om een groot publiek te vertellen over je geweldige, nieuwe product of de grote overname die op stapel staat. Maar welk verhaal ga je straks vertellen? Denk daar van tevoren over na. Wat moeten lezers, luisteraars of kijkers hebben onthouden als het interview is afgelopen? Dit is je kernboodschap. Schrijf die nou eens op een vel papier en zorg ervoor dat je deze al in de eerste vijf minuten van het gesprek een keer laat vallen.

3. Word concreet

Vaak gehoord tijdens interviews: “Wij zijn uniek, bieden service en hebben het leukste team!” Of deze: “Je moet jezelf onmisbaar maken, een personal brand worden, je onderscheidende factor kennen.” Een goede interviewer zal hier echter geen genoegen mee nemen. Word concreet! Wat bedoel je precies. Waar blijkt dat uit? Hoe doe je dat in de praktijk? Verwacht bij deze antwoorden dus geheid een doorvraag. Wees specifiek en zeg het met veelzeggende details.

4. Kom met voorbeelden

Concreet worden doe je verder onder meer met voorbeelden, en het liefst een beetje aansprekend natuurlijk. Die geven namelijk sneller de essentie van je boodschap weer dan een overdaad aan cijfers en algemene kreten. Voorbeelden, voorbeelden, voorbeelden! Daar gaat een interview van sprankelen.

5. Persoonlijk verhaal

Op radio, tv, maar ook in geschreven interviews doen persoonlijke verhalen het vaak erg goed. Vertel wat je zelf hebt meegemaakt, ook als dat minder succesvol was dan je had gehoopt. Voor mensen die het interview consumeren is dit aspect doorgaans het beste materiaal om door te vertellen. 

6. Spieken mag best

Stel, je mag je verhaal vertellen op de radio. Er zijn mensen die dan een blaadje voor hun neus leggen met daarop een aantal steekwoorden waarop ze kunnen terugvallen. Op tv ziet dat er een beetje lullig uit, maar op de radio en bij een geschreven interview kan dat best. Zeker als je bijvoorbeeld wat cijfers wilt opsommen of een paar onderzoeken gebruikt die je verhaal versterken. Maar ga vooral niet het hele verhaal uitschrijven. Dat komt veel te gemaakt over en is bovendien nergens voor nodig. Als ondernemer ken je je eigen organisatie immers het beste.

7. Geen jargon

Vermijd vakjargon en onduidelijke Engelse termen. ‘Key-issues pinpointen naar de stakeholders in het umfeld’ klinkt misschien reuze interessant, maar niemand weet wat je nu eigenlijk bedoelt

8. Verwacht ook kritische vragen

Als je bent uitgenodigd door een journalistiek medium dat zichzelf serieus neemt, dan horen daar ook kritische vragen bij. Nu kan het zijn dat je daar een beetje nerveus van wordt. Stel in dat geval van tevoren een lijstje op met de moeilijkste vragen die je kunt verzinnen.

Rotvragen bestaan niet, rotantwoorden wel

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En bedenk: rotvragen bestaan niet, wél rotantwoorden. Word dus vooral niet kribbig als de journalist in kwestie een beetje gaat prikken. Als er nou een vraag komt waar je geen antwoord op wilt of kunt geven, stuur het gesprek dan weer in de richting die je op wilt.

Zo van: “Daar kan ik in deze fase nog niet direct op reageren, wel kan ik zeggen dat…” Bridging noemen ze dat, een tactiek die ervaren bestuurders met veel mediatraining in hun bagage regelmatig toepassen.