Zo maak je jouw team net zo snel als de monteurs van Max Verstappen

Formule 1-teams staan erom bekend dat ze gigantisch snel kunnen innoveren en inspelen op verandering. Sprout-expert Jurriaan Kamer (The Ready) legt uit wat je als ondernemer kan leren van een race waarin plotseling iets mis gaat.

Vaak gaat in de racerij alle aandacht naar de coureur. Maar met 500-1,500 mensen per team is de Formule 1 de grootste teamsport ter wereld. Dat werd vorig weekend nog eens heel duidelijk. Want nog vóór de race moest het Red Bull Racing team een reparatie uitvoeren onder extreme druk.

Tijdens de opwarmronde gaat namelijk het volledig mis: Max Verstappen glijdt van de baan af en crasht in de bandenstapel. Er is veel schade. Z'n voorvleugel en stuurstang is kapot. Wonder boven wonder weet hij los te komen uit de muur en de bolide naar de startgrid te brengen. Daar waren al 10 monteurs naartoe gerend, met de juiste onderdelen. Een reparatie waar normaliter anderhalf uur voor staat moet binnen 12 minuten klaar zijn. Het lijkt een onmogelijke taak.

De klok titkt door

De druk is enorm. Een helikopter cirkelt boven hun hoofd om de honderden miljoenen kijkers op de hoogte te houden die op het puntje van hun stoel zitten. Er wordt druk gesleuteld, onder het toeziend oog van een scheidsrechter. De klok tikt door. Iemand roept: "nog maar een paar seconden!" En het lukt, nét op tijd. 25 seconden voor de deadline zijn ze klaar.

Max stapt in z'n auto en bedankt z'n monteurs. Na de start rijdt Max met 250km/h op de eerste bocht af, remt perfect en haalt in de openingsronde zonder aarzelen vijf auto's in. Anderhalf uur later finisht hij op de tweede plek. Max komt op de radio: A big thank you to the mechanics, you guys are legends!

Teamprestatie

Dit was echt een teamprestatie van formaat. Tijdens een pitstop vier banden wisselen in minder dan 2 seconden is al knap, maar daar kun je op oefenen, want dat is elke keer hetzelfde. Dit was een ander verhaal. Het liet zien hoe goed ze in staat zijn om op de onverwachte omstandigheden te reageren, en vervolgens onder extreme druk te presteren. 

Hier een aantal dingen die me opvielen, en die je ook kunt toepassen in jouw bedrijf om beter te presteren op momenten dat het ertoe doet:

  • De teleurstelling werd snel verwerkt, zonder energie te verspillen aan verwijten, waarna iedereen gelijk in actie kwam.
  • Er was op dat moment één helder doel, en dat was voor iedereen duidelijk.
  • Er kwam geen manager aan te pas, iedereen wist al wat zijn rol was in deze situatie.
  • De leiders kenden hun plek: ze deden een stap achteruit en lieten de monteurs hun werk doen.
  • Er werd als één team parallel gewerkt vanuit meerdere kanten, zonder elkaar in de weg te lopen.
  • Er werd snel gewerkt, maar zonder haast; er heerste rust en geen chaos.

Dit alles deed me denken aan een keer dat ik m'n auto moest laten uitdeuken. Eerst moest ik een maand wachten tot de onderdelen binnen waren, en daarna duurde het drie weken voordat de reparatie afgerond was. Ik vroeg me af: wat als je het zou kunnen filmen, hoeveel minuten van die drie weken zou er daadwerkelijk gewerkt zijn aan m'n auto? 

En wat als ik als klant had kunnen kiezen voor een garage wat het in één dag zou kunnen fixen? Ik zou het wel weten.

Jurriaan Kamer is co-auteur van het boek Formule X, dat beschrijft hoe je zorgt voor extreme versnelling in jouw organisatie, is spreker en partner bij The Ready, een organisatiedesign- en transformatiebureau gericht op de toekomst van werk. Via The Ready helpt hij leiders om hun organisaties in te richten op basis van vertrouwen, autonomie en transparantie zodat er wendbaarheid, snelheid en werkplezier ontstaat.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!