Zo maakt Marco Aarnink zijn comeback in de drukwerkwereld met Print.com

Marco Aarnink

Twee jaar na zijn vertrek bij Drukwerkdeal.nl maakt Marco Aarnink zijn comeback in de drukwerkwereld, met Print.com. 'De lat ligt hoog. Ik moet zorgen dat het vanaf dag 1 klopt.'

Ruim drie jaar geleden beleefde toen 28-jarige Marco Aarnink zijn droom-exit, toen Vistaprint voor 24 miljoen euro zijn Drukwerkdeal.nl overnam. Een jaar later voelde hij dat het moment was gekomen om te vertrekken. Daarna ontpopte de ondernemer zich als investeerder, onder meer in Legalloyd, Tiqets en Ace&Tate en werd hij mede-eigenaar van stoffengroothandel Rhinetex.

Aarnink zit weliswaar geregeld met 'zijn' ondernemers aan tafel, maar hij merkte dat hij zelf weer wilde ondernemen. “Ik kwam er al snel achter dat ik drie aspecten miste: eigen productie, e-commerce en een stuk productbeleving.”

Emotie

Drukwerk lijkt misschien een saai vak, zegt Aarnink, maar er is wat hem betreft geen leuker product. "Op het moment dat die doos opengaat en mensen hun naam of logo zien, dan krijgen ze een trots gevoel. Dat is een belangrijke emotie, waar helaas vaak overheen gestapt wordt."

Die aspecten kon hij in andere branches niet voldoende vinden. “Weet je, je moet doen wat je gelukkig maakt, en dat is in de drukwerksector. Mijn netwerk en ervaring zit daar ook, het zou zonde zijn om dat helemaal opnieuw te moeten doen in een nieuwe markt."

Aarnink heeft ook fysiek ruimte genoeg: in het pand van Rhinetex in Deventer, waar Drukwerkdeal vroeger ook zat, had Aarnink al twee verdiepingen voor zichzelf gereserveerd. Daar werkt Aarnink inmiddels met een team van 6 mensen aan een nieuw printmerk. 

Print.com

Aarnink wist ook de hand te leggen op de tamelijk exclusieve domeinnaam Print.com. "Een maand of twee geleden ben ik een paar namen op een rij gaan zetten, en er kwam eigenlijk maar één naam naar boven. Ik wist dat Print.com te koop was, er werd niks mee gedaan." De ondernemer nam een domeinnaam-makelaar in de hand en sloot de deal. Hoeveel de domeinnaam kostte kan Aarnink contract-technisch niet zeggen.

Domeinnamen zijn het vastgoed van de toekomst

Maar, zegt hij met klem: "Het is het vastgoed van de toekomst. Het is een winkelpand aan de beste winkelstraat van de wereld."

"Je weet dat wanneer je hiermee begint de lat hoog ligt. Je kunt niet anders dan vol op de details ondernemen. Ik moet zorgen dat het vanaf dag 1 klopt."

Internationaal

"Een van de belangrijkste elementen is dat je naam supergoed moet zijn. Zeker in het huidige internetlandschap, met steeds minder ruimte voor toetreders, moet je goed nadenken over hoe je een positie wil veroveren. En mijn ambitie is direct internationaal."

Aarnink heeft inmiddels ook diverse andere Print-extensies voor een aantal Europese landen op zak, al wordt Print.com de hoofdnaam van zijn nieuwe bedrijf. 

Fintech
Aarnink werkt met zijn team programmeurs in de spaarzame vrije tijd ook aan een fintech-app die mensen meer inzicht moet geven in hun financiën. "Maar daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Dit is een complexe markt, daar is de kans van slagen helemaal nihil. Dus dat project gaat stukje voor stukje. We zien het ook als een manier om af en toe even uit drukwerk te stappen. Ik heb mijn programmeurs voor beide projecten aangenomen, maar de hoofdzaak is print."

Beleving

Als je fans creëert is er in elke markt ruimte voor nieuwe toetreders

Of zijn klanten straks consumenten of bedrijven zijn, doet er wat hem betreft minder toe dan dat zij van zijn merk gaan houden. "Er zit een grote overlap tussen een b2b- en b2c-klant. Uiteindelijk beleef je het merk op beide momenten. Het is dan ook de vraag of je fans creëert. Dan is er in elke markt ruimte voor nieuwe toetreders."

Hij noemt de start van zijn nieuwe bedrijf "gigantisch spannend". "Of het lukt is nog maar de vraag, de markt is groot en er zijn veel spelers van formaat. Maar de markt is groot genoeg voor een eigen plek en klanten."

Zijn er dan geen partijen die zich alvast zorgen moeten maken? "Als iedereen zich op zijn eigen markt klanten richt, en die aandacht geeft, maar ook de 'con-collega’s' een boterham gunt, dan is er voor iedereen geld te verdienen. Dat heb ik iedereen ook altijd gegund."

De markt voor drukwerk biedt kortom nog genoeg kansen, verwacht de ondernemer. "Ieder bedrijf heeft drukwerk nodig. Er zijn wel producten die afvlakken, zoals briefpapier, maar er komen ook dingen bij. Zoals spandoeken, die markt is gigantisch gegroeid."

Mouwen opstropen

Voor Aarnink is het nu vooral "mouwen opstropen en zelf meedoen", merkte hij in de eerste weken van zijn nieuwe startup. Daarbij ziet hij de nodige verschillen met de begindagen van Drukwerkdeal. 

"We zijn nu een maand bezig, puur operationeel met marketing en development. Ik dacht, je zet een groep programmeurs neer en bouwen maar. Maar dat valt tegen. Zo'n nieuw begin is lastig, omdat je omdat je toch in problemen gaat denken, zo van 'daar en daar moeten we voor waken'."

Ze zeggen altijd, denk out of the box, maar als je jong bent heb je die 'box' niet

"Toen ik begon was ik een student die met een gratis pakket in een paar dagen een webshop bouwde, zonder na te denken over eventuele problemen en de markt. Dat was de snelheid die we toen konden maken. Ze zeggen altijd, denk out of the box, maar als je jong bent heb je die 'box' niet.”

Betrokkenheid bij je team

“Om daar uit te ontsnappen moet ik veel praten met mijn team, en meegaan in hun proces. Dan merk je dat een team behoefte heeft aan een bepaalde flow. Ze willen 100 procent betrokkenheid.”

“In het begin was ik te weinig met mijn team bezig. Ik dook gelijk achter mijn computer, productontwikkeling en teksten schrijven. Ik leer dus weer behoorlijk veel, het is echt een avontuur voor de tweede keer.” 

"Ik zeg hier intern altijd: van Nederland naar Frankrijk kun je over de provinciale weg, zonder veel geld maar met veel tijd. Je kunt ook over de tolweg, maar dan moet je betalen en heb je maken met stops. Wij moeten af en toe stoppen, evalueren en er bijvoorbeeld de nodige specialisten erbij halen. Dat gaat sneller, maar kost wel geld."

Doorbouwen

Samenwerken is de sleutel tot een succesvol platform

De komende tijd is het een kwestie van doorbouwen, en contacten leggen met leveranciers en klanten. "We willen veel aanwezig en transparant zijn, mensen meenemen in je verhaal. En vooral partnerships aanhaken, want samenwerken is de sleutel tot een succesvol platform."

"In het eerste kwartaal volgend jaar starten we met een pilot. We hopen ergens in het tweede kwartaal met het definitieve project live te gaan. De tijd zal het leren hoeveel hobbels we nog tegenkomen."

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl