Zo maakt Swipeguide een einde aan papieren handleidingen

Swipeguide

Startup van de Week Swipeguide verandert de handleidingen voor apparaten van logge papieren pakketten - ‘die al achterhaald zijn op het moment dat ze geprint worden’ - naar een app op je telefoon. Medeoprichter Willemijn Schneyder-Valbracht pitcht. 

Wat is Swipeguide? 

Swipeguide is een app voor je telefoon die je de handleiding van je nieuwe aankoop voorschotelt. Kleine tekeningetjes, foto’s en video’s met enkele korte regels tekst loodsen je door het proces van het installeren van de nieuwe printer, computer of je andere huishoudelijke apparatuur.

En dat is om tal van redenen handig, denken de oprichters. Voor de hand liggend is de gedachte dat de telefoon die je toch al bij je hebt een stuk praktischer is dan de logge papieren variant. Ook kunnen bedrijven de swipeguides doorlopend updaten.

Twee jaar na de start heeft het bedrijf de eerste grote klanten binnen. Bij telecom-aanbieder Ziggo loopt er een proef waarbij 50.000 klanten gebruik maken van de applicatie. Een samenwerking met Philips zit in een nog iets vroeger stadium. Ook daar gaat de proef binnenkort bij ‘gelijke getallen’ worden aangeboden, aldus Schneyder-Valbracht

Door visuele handleidingen aan te bieden op mobiele apparaten hebben bedrijven meer voordelen, volgens de oprichtster. Voor Philips gaat het bijvoorbeeld ook om het omlaag brengen van de teruggestuurde producten. Nu komen er uit Engeland veel strijkbouten terug. “Daar is het heel normaal om te strijken met geparfumeerd water, maar veel strijkijzers kunnen daar niet tegen.” 

Wie zitten achter de startup?

Het vaste team bestaat uit oprichters Willemijn Schneyder-Valbracht, Daan Assen en Herman Meijer. Voor het programmeerwerk is een development team ingehuurd. 

Origineel startte Daan Assen het bedrijf als een mogelijkheid voor consumenten om handleidingen voor elkaar te kunnen maken. Na een stevige pivot is Swipeguide nu volledig busines-to-business.

Wie zit te wachten op Swipeguide? 

“De koper van een mooie kinderwagen of een Maxi-Cosi die je nooit in je auto geïnstalleerd krijgt”, noemt Schneyder-Valbracht als voorbeeld. “Bijna iedere consument die wel eens een vraag heeft gehad bij een product of dienst en tech savvy genoeg is om dan op zijn of haar telefoon te willen kijken.” 

In een later stadium moet daar de zorgsector bijkomen. Niet dat de arts net voor de operatie op zijn telefoon gaat kijken hoe die openhartoperatie ook alweer moet. Het bedrijf richt zich op de ondersteuning in de zorg, bijvoorbeeld het aanleggen van een sondevoeding.

Handelingen die medewerkers niet dagelijks doen en waarvoor het vaak ook verplicht is om nog even te kijken naar hoe het ook alweer moet. "Nu zijn daarvoor nog dikke klappers met A4-papier", aldus de oprichtster.

Wat is het verdienmodel? 

Vanaf 99 euro per maand krijg je het all-in-pakket. Dat bestaat uit de software voor de bedrijven, de ondersteuning om instructies te maken en de app voor eindgebruikers. Voor grotere bedrijven wordt dat duurder, afhankelijk van hoeveel data je wil gebruiken bij je handleidingen. Bij het goedkoopste pakket kun je ongeveer 5 swipeguides maken. 

Hoe ver is Swipeguide?

Op het moment is minimal viable product 3 op de markt. Voor de deals met Ziggo en Philips zijn er goed te gebruiken producten, in juni komt daar een gratis light abonnement bij. “Dan kunnen bedrijven zelf de instructies maken en hun swipeguide uitproberen.”

Nog funding nodig?

Swipeguide is “actief op zoek" naar een financieringsronde, met 250.000 euro als doelbedrag. De onderneming kijkt behalve naar angel-investeerders ook naar deals waarbij bedrijven inleggen om zelf het product te gebruiken. 

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl