Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ontwikkelde Thunderplugs een premium volumeknop voor in je oor

Met oordoppen kun je een prima business bouwen, bewezen Koen Brouwer en Quinten Huigen met Thunderplugs. Maar als product is zo’n oordop niet echt uniek. Samen met twee technische broers stapten de twee daarom in een volgende uitdaging: een compleet nieuw soort oordop, met een handmatig verstelbare geluidsfilter.

Toen muzikanten Brouwer en Huigen in 2014 met Thunderplugs in de 25 onder de 25 belandden hadden de ondernemers weliswaar nog geen mensen in dienst. Maar de omzet van hun jaar eerder gelanceerde Thunderplugs stond toch al op een nette 150.000 euro. Sindsdien verkochten de twee in totaal ongeveer 1 miljoen setjes Thunderplugs, de omzet komt dit jaar uit op zo’n 800.000 euro.

Zie ook: ben jij de beste Jonge Ondernemer van 2017?

Brouwer en Huigen kregen de afgelopen jaren van gebruikers steeds vaker de opmerking dat een oordop met verschillende niveaus qua geluidsdemping een welkome aanvulling zou zijn. Maar zo’n product heeft, vergeleken bij het relatief simpele oordop, technisch gezien veel meer voeten in de aarde.

Via een vriend kwamen de ondernemers in contact met Arjen de Jong, gepromoveerd akoestisch ingenieur, en zijn broer (en productontwerper) Richard. Die broers ontwierpen de Knops, een (analoog) verstelbare oordop, een soort ‘volumeknop’ voor in je oor. Door te draaien aan de buitenste ring kies voor een volledig volume of het reduceren van herrie met 10, 20 of 30 decibel.

Knops mikt niet alleen op concertgangers, maar ook op bijvoorbeeld mensen die zich in het vliegtuig of de trein even willen afsluiten van de buitenwereld. “Je kan in je eigen bubble zitten”, zoals Brouwer het omschrijft.

De Knops is volledig ‘Made in Holland’. “We willen naar een next level qua productie.” De Thunderplugs worden in China gemaakt, maar daar zitten de nodige nadelen aan, vertelt Brouwer. “Je moet soms lang wachten of er is ineens een zending verdwenen.” Zo verloor Thunderplugs een tijdje geleden een container met een miljoen Thunderplugs. Dat voorval “is en blijft een raadsel”. “Gelukkig hadden we een verzekering hiervoor maar uiteindelijk zorgde dit wel voor problemen met de voorraad.”

De ondernemers willen hun product het liefst zo ‘mvo’ mogelijk maken. En daarbij is het in Nederland nu eenmaal makkelijker om even langs de fabriek te lopen, dan eens per half jaar (onaangekondigd weliswaar) naar China te vliegen, om te controleren dat er inderdaad geen kinderen aan het werk zijn aan je product.

Mallen

Knops lanceerde deze week een Kickstarter-campagne

Meer onderdelen betekent ook een kostbaarder product dan de Thunderplugs, wat zich laat gelden in de consumentenprijs. Via Kickstarter kost de plug-met-ring nu nog 55 euro, de uiteindelijke prijs in de (digitale) winkel komt waarschijnlijk ergens tussen de 80 en 100 euro te liggen.


Van schets naar eindproduct

Drempel

Dat is hogere drempel voor consumenten, maar Brouwer heeft natuurlijk alle vertrouwen in zijn product. “Dit product bestaat nog niet op de wereld.” Hij wijst ook op het patent dat Knops inmiddels op zak heeft. “Daardoor hebben we een product waarmee je veel makkelijker kunt schalen, waar dan ook ter wereld.”

En gehoorbeschadiging en suizen blijft een groot probleem, voor naar schatting een paar honderd miljoen mensen wereldwijd. Die mensen wil Knops bereiken, maar wel met een nog onbekend soort. “Iedereen heeft een beeld bij oor-pluggen, dit moeten mensen nog leren kennen.”

Na het vergroten van de zichtbaarheid via Kickstarter en andere ‘media’, moet Knops aan de bak om in zoveel mogelijk winkels (en webshops) te komen liggen. De ondernemers tuigen daarnaast ook een eigen webshop op. “De klanten die we leren kennen via Thunderplugs, kunnen we ook benaderen voor Knops.”

Ondernemen

Brouwer is ondertussen ook eigenaar van de Eventfabriek en professioneel muzikant bij The Royals, met wie hij binnenkort onder meer in Helsinki optreedt. Met de integratie van Knops werken er nu 14 mensen aan zijn bedrijf in de A’DAM Toren in Amsterdam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Al die ervaring helpt bij het uitbouwen van Knops. Het belangrijkste leermoment uit de afgelopen jaren was wat Brouwer betreft dat hij dingen leerde uit te besteden. “Op kleine schaal kun je heel veel dingen zelf. Als je groter gaat, moet je leren om dingen uit handen te geven. Er zijn nu eenmaal veel meer dingen te doen.”

”Je moet mensen vinden die je kunt vertrouwen en het hun dan laten doen. Dat is gelukt. Ik heb nu zo’n mooi team. Ik droomde vannacht dat een van hen wegging. Dat voelde niet best kan ik je zeggen.”