Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo stampte Niels Palmers de Young Business Award uit de grond

Niels Palmers stond zelf als jonge ondernemer in de Sprout 25 onder de 25, maar besloot zijn eigen feestje te bouwen rond jonge bedrijven. Na drie jaar is zijn Young Business Award uitgegroeid tot een stevige landelijke competitie.

Deze maand zag een zaal met 600 man publiek hoe McNetiq, een startup die ijzersterke magneetverbindingen heeft ontwikkeld, na een pitchronde de Young Business Award 2016. Het Atlas Theater was goed gevuld, net als de prijzenpot van 12.500 euro cash en Jort Kelder kletste de boel vaardig aan elkaar. Waarschijnlijk hadden alleen runners-up 24sessions en Athom een iets mindere avond. 

25 onder de 25

Knap gedaan van Niels Palmers (24), initiatiefnemer van de wedstrijd en voorzitter van de stichting Young Business Award. Maar wacht even: we kennen Palmers toch van Taxi Culinair, de startup uit Emmen waarmee hij vorig jaar in de 25 onder de 25 belandde? Klopt. Palmers, op de foto staat hij tussen mede-oprichters Stef Brandsema en Roy Rocks, gaat niet alleen hard met de online dienst waar je een restaurant in combinatie met een taxi boekt, hij steekt ook de handen uit de mouwen om ondernemerschap van anderen een podium te geven.

“Ik ben beide initiatieven drie jaar geleden gestart. Met Taxi Culinair is het nu echt gasgeven, maar de Business Award verdubbelt ook elk jaar in omvang. Vorig jaar zaten we met 250 man publiek en 5 mille aan prijzen. Dat is ook het doel: over een paar jaar moet er een volwassen organisatie staan.”

Regionale steun

De Young Business Award wordt gedreven door een stichting zonder winstoogmerk en heeft op het eerste oog een regionaal karakter: doel is het klimaat voor startups uit Noord-Nederland te bevorderen, als sponsors staan onder meer de KvK, Rabobank en gemeentelijke en provinciale organisaties en onderwijsinstellingen uit de omgeving op de lijst.

Inmiddels trekt de award landelijk de aandacht: startups vanuit het hele land waren welkom om te komen pitchen in een van de drie voorrondes in Hoogeveen, Emmen en Assen. Een beetje Startupdelta in het klein: de regio zou het helemaal niet erg vinden als startups van buiten zich zouden vestigen tussen alle jonge bedrijvigheid van eigen bodem.

Congres voor startups en investeerders

Dan mag het een beetje pijn doen dat een Rotterdams bedrijf met de prijs aan de haal gaat, die landelijke uitstraling wil Palmers vasthouden. “Ik wil van de Young Business Award dé grootste startupcompetitie van Nederland maken, en de finaledag zelf wordt uitgebouwd tot een congres van een dag met een steengoed programma, waar startups en investeerders van heinde en verre op afkomen om elkaar te ontmoeten.”

Bluf en ondernemerschap

Hoe het Palmers gelukt is om de Award zo snel te laten groeien? Wat deze editie betreft begon dat met een gezonde portie bluf, zegt hij zelf. “Ik had nog helemaal niets staan, maar ik had wel een mooi verhaal. Dat werd opgepikt door de zaterdageditie van het regionale dagblad hier, en daarmee bleek ik een zaadje te hebben geplant. Ik had financieel alles nog lang niet rond, maar dat is vervolgens binnen drie maanden gelukt. Een week later stond de eerste voorronde al gepland.”

Minstens zo belangrijk is het jonge ondernemerschap dat van Palmers zelf afstraalt. “Ik kom overal binnen met mijn eigen verhaal en mijn visie op ondernemerschap. Dat werkt bij sponsors, maar ook overheidsorganisaties die ondernemerschap in de regio willen opvijzelen.”

Dat zijn organisatie door de steun deels draait op belastinggeld, is een bijkomstigheid waar Palmers wel rekening mee moet houden. “De politiek kijkt mee. Vanzelfsprekend is de organisatie zo lean mogelijk gehouden – we zijn met 3 man – en kan ik elke cent verantwoorden, maar er zijn al vragen gesteld waarom er geen Drents bedrijf heeft gewonnen.”

Wat hem ook een beetje tegenvalt: de tijd die zijn stichting hem kost naast Taxi Culinair. “We gaan volgend jaar meer uitbesteden. Maar dan nog ben ik 60 procent van de tijd kwijt aan het afleggen van verantwoording en het onderhouden van de relaties met alle organisaties die de Young Business Award steunen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk de flitsende aftermovie van de Young Business Award: