Zo test Pascal Ontijd zijn nieuwe startup

Kantoor

Pascal Ontijd blogt op Sprout over hoe hij na SnappCar een nieuwe startup uit de grond stampt. In deze aflevering: de eerste tests en feedback van potentiële gebruikers, op weg naar een Minimum Lovable Product.

Lees ook: afl.1: Het begin | afl.2: Het team

Het wonder is geschied. Ik heb mijn founding-team rond en ik ben waanzinnig enthousiast! Dit zijn echt de beste mensen uit het veld zo bij elkaar. De belangrijkste rollen voor visie en strategie, product design, development, community en finance zijn nu ingevuld. Daarnaast zijn er hele goede adviseurs aangehaakt. Een prachtig begin van het nieuwe jaar dus.

Prototyping

Dit alles betekent dat we met het leuke deel hebben kunnen starten; prototyping. Dit vind ik leuk omdat alles nog kan en mag, omdat je feedback krijgt van potentiële gebruikers en omdat het idee eindelijk tot leven komt. (De naam van mijn nieuwe startup onthul ik op een later moment)

Visie hebben is voelen wat komen gaat. Dat is wat we nu samen doen door te schetsen, designen, whiteboards, post-its en veel aanpassen. Ter voorbereiding daarop heb ik een user experience-bureau erbij betrokken om gebruikersonderzoek te doen, de waardepropositie uit te werken en aannames te toetsen.

Dat hebben we vervolgens doorvertaald naar een lijst van features en functionaliteiten voor het MLP (Minimum Lovable Product). Het MLP komt na het MVP en is hetgeen waar we naartoe werken. Daarnaast heb ik mijn huiswerk gedaan wat betreft het verdienmodel, de doelgroep en een eerste identiteit van het merk. Allemaal nodig voor prototyping. 

Validatie

Wat we willen bereiken in deze fase is tweeledig. Enerzijds is een validatie nodig van het idee. Dat is lastig met een prototype, maar het is aanzienlijk beter dan niets. Het prototype is eigenlijk een eerste uitwerking van het concept, de functionaliteit en het design waar je doorheen kunt navigeren om een idee te krijgen van hoe het zal gaan werken. Spannend, want dit zal mensen aanspreken of niet.

Anderzijds willen we de ontwikkeling van het product uitstellen totdat we echt scherp hebben wat we willen. Daarmee voorkomen we missers in de customer experience en verkleinen we de kans dat we opnieuw moeten beginnen. Ontwikkeltijd is namelijk het allerduurst. Dat betekent niet dat het niet alsnog anders gaat uitpakken maar zo beperken we in elk geval de foutmarge. 

Schetsen

Maar hoe ziet een dag in het leven van de prototyper er dan uit? Nou, je schetst een scherm waarop een belangrijke feature tot uiting komt. Laten we zeggen het "home screen" van deze feature. Je kijkt daarbij wat de gebruiker zou willen en hoe je dat het beste kunt oplossen. Vervolgens kijk je per actie die je als gebruiker kunt uitvoeren of daar een vervolgactie of scherm bij hoort en wat het resultaat is van die actie. Dan schets je dat ook.

Vervolgens zet je dit om in wireframes (een interactie-ontwerp), zorg je dat het er goed uitziet en dan kijk je er opnieuw naar. En dat doe je dan honderd keer (haha!). Ook laat je dan volledige features en schermen weg die niet door de selectie komen.

Kritiek van gebruikers is vrij hard, dus je kunt het beter niet persoonlijk opvatten

In het begin zijn details leuk, daarna wordt het irritant en op een gegeven moment wordt het weer leuk. Het prototype leg je vervolgens voor aan een besloten groep van potentiële gebruikers die je om feedback vraagt en daarmee begin je het proces weer opnieuw. En kritiek van gebruikers is vrij hard, dus je kunt het beter niet persoonlijk opvatten.  

Kantoor

Ondertussen gaat het opbouwen van het bedrijf natuurlijk ook gewoon door. Zo ben ik bezig met het vinden van een kantoorruimte, een manier van werken afstemmen (denk aan het gebruik van Google Drive, Slack en Wunderlist) en maak ik een model om aandelen te verdelen onder het founding team.

Daarnaast hebben de eerste geïnteresseerde investeerders zich aangediend, praat ik met mensen uit het vakgebied voor advies en inzichten, wordt de technische architectuur uitgedacht, zijn er juridische zaken te regelen en is een eerste financiële projectie van het komende jaar ook wel handig.

Een behoorlijk gevarieerd takenpakket inmiddels. Maar met het aantreden van het kersverse founding team kunnen we het nodige gaan verdelen. Ik kijk ernaar uit om met het team ergens op kantoor te zitten en er wat moois van te maken. 

Lees ook: afl.1: Het begin | afl.2: Het team

Pascal Ontijd is ondernemer en oprichter van autodeeldienst SnappCar. Op Sprout.nl blogt hij over het bouwen van een nieuwe startup.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!