Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoeneninvestering voor Esmée Pater, die castingindustrie wil vernieuwen

De castingwereld met zijn gages en agents is zwaar verouderd, vindt Esmée Pater (26). Met iCasting biedt zij een platform aan modellen en artiesten. Het levert het Zwolse bedrijf een miljoeneninvestering op.

Met haar 26 jaar is de Zwolse Esmée Pater wat je noemt een jonge ondernemer, maar zelf ziet ze zich al bijna als een oude rot in het vak. Al sinds haar negentiende runt ze startups. Pater begon haar carrière in 2009 met een Stagerecensies.nl, een website voor het recenseren van stages. In 2014 richtte ze werkgeversbeoordelaar Jobsome op. De afgestudeerd journalist werkte ook nog een jaar bij onze collega’s van businessmagazine Quote.

iCasting

Jong of niet, sinds februari staat ze aan het roer bij iCasting, dat nu twee jaar oud is. Met een eigen platform wil Pater de casting-industrie transparanter maken. In tegenstelling tot veel traditionele bureaus kan iedereen zich aanmelden: modellen, artiesten, hostess en noem maar op.

De reguliere castingwereld is volgens Pater momenteel “zwaar verouderd”. Wie zich bij een reguliere castingpartij inschrijft, betaalt daarvoor een instapbedrag. Daarnaast vragen castingbureaus een gage na een succesvolle bemiddeling, en komen agents in de industrie al snel om de hoek kijken. Een broertje dood heeft Pater aan deze vormen van inkomsten, die zij daarom links laat liggen. Veel geld dat volgens haar eigenlijk naar ingeschreven modellen zou moeten gaan, belandt hierdoor op de rekening van de bureaus.

Maar goed, zoiets zou je natuurlijk ook gewoon een verdienmodel kunnen noemen. Omdat iCasting zelf geen gage en inschrijfgeld vraagt, is het bedrijf van Pater dan ook nog zoekende naar het perfecte businessmodel. Als opdrachtgever en ingeschrevene tot een deal komen, kunnen ze dit via iCasting afhandelen voor een bedrag van 10 euro.

Dit geld wordt volgens Pater puur gebruikt voor administratiekosten. Het zou gaan om kosten voor het betaalsysteem en het stroomlijnen van het contact tussen opdrachtgever en -nemer. Opdrachtgever en -nemer kunnen echter ook buiten het platform om contact met elkaar leggen, en daarmee het platform van Pater links laten liggen.

Advertenties

Hoort bij de strategie, stelt de ondernemer. “Wij willen geld gaan verdienen met advertenties”, legt ze de toekomstvisie uit. “Binnenkort gaan we testen met advertising before the match. Als je gematcht bent, krijg je een mailtje. Hierin zie je dan een korte reclamevideo, net als bij YouTube.” Pater maakt zich geen zorgen over adblockers, aangezien die volgens haar niet werken bij hun systeem.

Daarnaast zinspeelt Pater nog op een extra – betaalde  – service voor opdrachtgevers, waarmee ze “van A tot Z ontzorgd kunnen worden”. Tot slot is het bedrijf bezig met het opzetten van een eigen online tv-kanaal; iCasting TV. “Hierop verschijnen lessen over acteren en figureren. Tussen de lessen door zien gebruikers reclames.”

Op dit moment telt het platform van Pater 30.000 particuliere gebruikers, naast 900 aangemelde werkgevers; van RTL tot Disney. Pater stelt zelfs – o, ironie – dat er castingbureau’s zijn die gebruikmaken van iCasting. Van alle particulieren ontvangt iCasting data, waardoor het bureau heel specifiek kan adverteren. “Voor een shampooreclame kunnen we bijvoorbeeld mensen targetten die lang of juist kort haar hebben.”

Investering

Winst maken doet de Zwolse startup voorlopig nog niet. Voor een anonieme investeerder was dat echter geen reden zich ervan te weerhouden een miljoen in iCasting te steken. Het nieuws kwam afgelopen week naar buiten. Pater wil het groeigeld gaan gebruiken om de techniek achter het platform verder te ontwikkelen. Ze wil bovendien veel kapitaal steken in social media-marketing, dus advertenties via platforms als Facebook en Instagram. Daar bevindt zich de doelgroep; veel vrouwen van tussen de 10 en 30 jaar. Voor het eind van het jaar moet iCasting op die manier groeien richting de 100.000 gebruikers.

Pater laat er geen gras over groeien. Ze heeft vandaag haar eerste online marketeer aangenomen. In totaal werken er negen mensen (9 fte) bij iCasting, waaronder veel developers. “Specifieke groei in fte’s is trouwens niet onze doelstelling”, zegt Pater. “Meer dan 15 mensen zullen we voorlopig niet nodig hebben, want je kan veel automatiseren.” Als iCasting zijn groeidoelen haalt, wil Pater internationaliseren. Eerst naar België en Duitsland, en daarna naar de Verenigde Staten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jong ondernemen

Vertrouwen winnen van je zakenpartners is voor jonge ondernemers vaak een aardige opgave. Zo vertelde Adriaan Mol (33) van scaleup Mollie afgelopen week nog aan Sprout dat hij zich vroeger graag achter zijn computer verschuilde, om maar niet naar klanten toe te hoeven gaan. Pater zelf denkt dat zij de “snotneusfase” inmiddels wel voorbij is. “Mensen gebruikten vroeger wel eens verkleinwoordjes en probeerden boven me te staan”, zegt ze.

De laatste tijd krijgt ze andere signalen. “Mensen denken steeds vaker dat ik de 30 al gepasseerd ben”, zegt ze, om er lachend aan toe te voegen: “Maar dat ligt meer aan mijn functie dan aan mijn uiterlijk. In de supermarkt moet ik nog mijn ID-kaart laten zien als ik een fles wijn koop.”