Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thaise startup wint startupwedstrijd Los Angeles, krijgt 4 ton groeigeld

Thailand gaat er met de hoofdprijs vandoor tijdens de sociale startupcompetitie Chivas Venture in Los Angeles. De onderneming Siam Organic sleepte donderdagavond 400.000 dollar aan groeigeld naar binnen.

Kosten noch moeite worden gespaard tijdens de finale van Chivas Venture, dat dit jaar voor de derde keer plaatsvindt. Het regent cocktails in alle soorten en maten, biologisch verantwoorde avocadoreepjes en – uiteraard – Gouda-kaas (hier uit te spreken als Goééda). MT/Sprout spot een Andy Warhol-lookalike met saxofoon en als klap op de vuurpijl is zelfs actrice Halle Berry aanwezig.

Wees gepassioneerd over welke business je ook wil starten

Halle Berry

Als jurylid, welteverstaan, want naast haar acteercarrière heeft ze ook een parfumlijn. Met enig gezond gevoel voor overdrijven – zijn ze hier goed in, in de VS – kun je haar dus ook ‘entrepreneur’ noemen. Toch blijken haar ondernemerstips nogal open deuren.

“Wees gepassioneerd over welke business je ook wil starten”, zegt ze. “Als je dat niet bent en je doet alleen wat je moet doen, ben je verkeerd bezig.” Zo is het maar net.

Door alle fancyness zou je bijna vergeten dat er deze avond een harde ondernemersstrijd wordt gestreden. De vijf finalisten van Chivas Venture krijgen de uitdaging om allen een korte pitch te houden. Vervolgens vraagt de jury hen het hemd van het lijf: hoe denk je te kunnen opschalen? Richt je je wel genoeg op één specifieke business? En dat in een zaal vol extraverte, lichtelijk aangeschoten Amerikanen. Ga er maar aan staan.

Siam Organic

Uiteindelijk gaat de Thaise voedselstartup Siam Organic er met de hoofdprijs vandoor: 400.000 dollar aan groeigeld. Een knappe prestatie, aangezien het totale bedrag dat de organisator voor de startups heeft vrijgemaakt 1 miljoen dollar bedraagt. Siam Organic weet dus bijna de helft hiervan op te eisen.

Met dit groeigeld gaan we de wereld veranderen

De startup probeert Thaise boeren te voorzien van betere inkomsten. Op dit moment heeft Thailand 17 miljoen rijstboeren, van wie de meesten ver onder het minimuminkomen zitten. Met een eigen, biologisch graanmerk probeert Siam Organic deze boeren meer te laten verdienen.

Ceo Peetachai Dejkraisak wil het groeigeld gebruiken om te internationaliseren, en stelt straks 20.000 families te kunnen helpen. “Dit geld is zo belangrijk”, zegt een opgetogen Dejkraisak naderhand aan Sprout. “Ik denk echt dat we hier de wereld mee kunnen veranderen.”

Recycle Points

Ook een eervolle vermelding krijgt de Nigeriaanse startup Recycle Points, dat 200.000 dollar aan groeigeld opstrijkt. Ceo Chioma Ukonu laat tijdens haar pitch een weinig verhullende foto zien van een Nigeriaanse straat. De grond ligt bezaaid met plastic flesjes. Ze komen tot je enkels. Het zal ongetwijfeld ook voor Nigeriaanse maatstaven een extreem voorbeeld zijn, maar toch: dit soort taferelen zie je niet in Nederland.

Nigeria kampt dan ook met een heftig afvalprobleem. De autoriteiten hebben niet genoeg mankracht om alle afval op te kunnen ruimen. Door de groeiende berg rommel stijgt echter ook het aantal ziektegevallen in de regio. Malaria is er nog steeds een nare bestormer van het paradijs.

Recycle Points probeert dit probleem te bestrijden met een circulair businessmodel. Een team gaat langs de deuren om afval op te halen. Wie zijn plastic flesjes en oude kranten keurig afgeeft, spaart voor punten, waarmee je voedsel kunt kopen. Het opgehaalde plastic gaat weer naar fabrieken, die het materiaal voor nieuwe producten kunnen gebruiken.

We zullen met dit groeigeld het klimaatprobleem tegengaan

Ceo Chioma Ukonu stelt dat ze het groeigeld wil gebruiken om uit te breiden naar twee nieuwe regio’s. Als ze hoort dat ze 200.000 dollar krijgt, juicht Ukonu het uit. Logisch: met twee ton kun je in Nigeria in feite veel meer dan in de Westerse wereld. Een mooie investering, dus. “We zullen hiermee het klimaatprobleem tegengaan”, zegt Ukonu trots.

50.000 dollar

Voor de nummer drie tot en met vijf wordt 50.000 dollar aan groeigeld uitgetrokken. Dit geld gaat naar de Israëlische startup Intendu, die gerehabiliteerde mensen laat herstellen door ze met games mee te laten bewegen. Ook de Colombiaanse startup Bioestibas valt in de prijzen. Het bedrijf maakt pellets van bloemstengels in plaats van hout. Hiermee wil het ontbossing tegengaan.

Tot slot krijgt ook de Zuid-Afrikaanse startup I-drop een halve ton. Het bedrijf voorziet zijn bevolking van gezond drinkwater. Dat is hard nodig: het kraanwater is in sommige delen van het land zo slecht dat het lijkt op siroop.

African Clean Energy

Het publiek heeft de laatste 250.000 dollar onder alle kandidaten verdeeld. Op die manier houden alle dertig deelnemende ondernemingen een beetje geld over aan dit startup-bootcamp. De Nederlandse startup African Clean Energy – niet in de finale – gaat naar huis met ongeveer 1.500 dollar.

Media-aandacht is waardevol

Maar geld is niet alles, weet de 27-jarige ceo Judith Walker. “De media-aandacht die je hierdoor krijgt, is voor ons ook erg waardevol.” Ze stelt dat African Clean Energy nog op zoek is naar investeerders. Een evenement als deze kan haar bedrijf weer helpen om in de spotlights te komen. Bij dezen.

Verjongsingsslag

Rest tot slot nog de vraag in hoeverre het organiserende Schotse whiskeymerk Chivas Regal dit doet vanuit een diepe passie voor sociaal ondernemerschap, of enkel als slimme marketingactie. Want dat is het natuurlijk ook.

Chivas Regal is bezig aan een verjongingsslag, zo wordt ons verteld. Het merk wil af van zijn ietwat suffe imago van duur Zuidas-merk. Het whiskeybedrijf wil een hip ondernemersmerk worden. Of in marketeerstaal: het merk moet geherpositioneerd worden, of – ook een mooie – opnieuw geladen.

We horen het vaak dezer dagen: de oprichters schijnen zelf ook iets met sociaal ondernemerschap gedaan te hebben. Een wedstrijd onder sociale ondernemers leek ze bij Chivas Regal daarom passend bij het merk.

Het is goed dat een privaat bedrijf zoiets organiseert

Om aan te sluiten bij de gewenste, jonge doelgroep, schenkt het merk dezer dagen vooral Chivas-cocktails. Die gaan er goed in bij de deelnemers. Zodra de pure whiskey echter wordt uitgedeeld, ontstaat een palet aan niet opgedronken glazen. Tekenend: er is dus nog een wereld te winnen voor het whiskeymerk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Navolging

Siam Organic-ceo Dejkraisak vindt het goed dat een privaat bedrijf dit evenement organiseert. Groeigeld krijgen als sociale startup is moeilijk, weet hij. Van de bank krijg je het niet zo snel en investeringen ophalen is ook geen sinecure. Als het aan Dejkraisak ligt, krijgt het voorbeeld van het whiskeymerk navolging.

Zoals hij het zegt: je kan het ook niet doen, maar waarom zou je het laten als je er iets goeds mee kan doen? Of in whiskeytermen: het glas is halfleeg, of halfvol.