Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

StoreCorporation laat de crowd investeren in webshops

Sommige webwinkels groeien als kool. Om particulieren daarvan als investeerder mee te laten profiteren, start Jaap Krijgsman met StoreCorporation een campagne op Symbid. Hij gaat een plukje webshops laten bloeien, en belooft de crowd een rendement van meer dan 10 procent per jaar. Hoe werkt dat?

StoreCorporation lijkt een slim idee van Jaap Krijgsman. Zelf heeft de webonderneming ervaring opgedaan met webshops als echtscheiding-wijzer.nl, ontslag-krijgen.nl en cremestore.nl. Zijn juridische adviesshops heeft hij verkocht, en Krijgsman biedt zijn expertise in het optimaliseren van websites – zorgen voor meer verkeer en vooral dat dit ook leidt tot transacties – inmiddels ook aan derden aan. 

Participaties

Nu wil hij die adviezen combineren met een participaties. Op Symbid, het crowdfundingplatform waar de crowd via aandelen mede-eigenaar kan worden van bedrijven, wil hij 85.000 euro ophalen, geld dat is bestemd om in 10 snelgroeiende webwinkels een aandeel te nemen. De gedachte is dat door de bemoeienis van StoreCorporation de omzet, winst en daarmee de waarde van de webshops zal groeien, en daarmee het uiteindelijke rendement voor de crowdinvesteerders.  

11,8 procent rendement

Krijgsman mikt op sites met een omzet van één tot anderhalve ton euro’s en rekent alvast met een omzetstijging van 300 procent van zijn winkels over de komende vier jaar. Dat baseert hij mede op de algemene groeiverwachting voor alles wat online wordt verkocht. De winkels betalen een vergoeding voor de diensten van StoreCorporation. Al met al zou het een gemiddeld rendement opleveren van 11,8 procent per jaar voor de crowd, maar dat is natuurlijk afwachten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schaalvoordeel

De combinatie van websites zou schaalvoordelen opleveren bij bijvoorbeeld deals met een pakketvervoerder, Krijgsman denkt dat ook een internationalisatie van winkels die hij in gedachten heeft veel extra omzet zal genereren. Verder laaghangend fruit dat de resultaten kan opjagen is het zorgen dat de sites geschikt worden voor mobiel. Ook aardig is van Krijgsmans model: als hij de 10 webshops – en als het aan hem ligt worden het er veel meer – weet te kiezen in verschillende branches of mate van volwassenheid, word het risico gespreid. 

StoreCorporation geeft 10 procent van zijn aandelen uit voor 85.000 euro, waarmee het zichzelf alvast waardeert op 850.000 euro. De teller stond donderdagmiddag al op 59.500 euro, dus met 23 dagen te gaan moet het met die campagne wel lukken.