Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strijd tegen vastgestelde prijzen

Je kunt je hotelkamer, bungalowhuisje, beautyarrangement, musicalkaartje of slipcursus natuurlijk rechtstreeks boeken bij de aanbieder. Je kunt er ook op bieden via VakantieVeilingen.nl.

Het concept van Vakantieveilingen.nl, waarbij het openingsbod één euro is en de hoogste bieder het arrangement afneemt tegen de geboden prijs, blijkt een regelrecht succes. Mensen halen er plezier uit elkaar af te troeven. De site veilt bijna drieduizend arrangementen per dag en heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van zeventig procent in online veilingen van reis- en vrijetijdsproducten. “We dagen iedereen in deze sector uit die nog met vastgestelde prijzen werkt”, zegt commercieel directeur Marcel Beemsterboer (44). “De afgelopen jaren werden consumenten voorzichtiger met uitgaven. Aanbieders reageerden daarop met kortingen.” Een ouderwetse reactie, volgens Beemsterboer, want een veiling levert meer verkopen op tegen een acceptabele prijs.

Oprichter en eigenaar Marcel Beemsterboer van Vakantieveilingen.nl werd op 18 november 2010 verkozen tot Challenger van het Jaar 2010Toch moest hij in de begintijd veel missiewerk verrichten. “Het heeft wel twee tot drie jaar geduurd voordat we grote partijen konden overtuigen hun prijs los te laten. Hoteleigenaren gingen ervan uit dat consumenten alleen het absolute minimum wilden betalen. Ik kan me voorstellen dat dat doodeng is. Voor een partij als NH Hotels is het een doorbraak en ik heb er respect voor dat ze het hebben aangedurfd.”

Moordende concurrentie

Stap twee van het strijdplan was het aantrekken van consumenten. “Een veilingsite is veel complexer dan een kortingsysteem”, vertelt Beemsterboer, van huis uit econoom, gepassioneerd. “Het is een balancing act tussen vraag en aanbod. We hebben vijftien veilingmeesters die die balans in de gaten houden.” Al van jongs af aan is hij gefascineerd is door het fenomeen veiling. “Het heeft me altijd getrokken. Mijn vader had een kwekerij. Als zesjarig jongetje ging ik aan zijn hand mee naar de bloemenveiling.”

VakantieVeilingen.nl is net als reiswebsites ActievandeDag.nl en InpakkenenWegwezen.nl onderdeel van Emesa. Intussen wordt de challenger zelf ook al gekopieerd en uitgedaagd, door sites als Reisveiling.nl, Hotelkamerveiling.nl en Dinerveiling.nl. Beemsterboer maakt zich er als “enorme fan van de vrijemarkteconomie” geen zorgen over. “Ik vind het fantastisch. Ja, de concurrentie is moordend, maar dat is prima. We sturen geen advocaten op ze af. Onze tactiek is zo snel mogelijk uit te breiden zodat we de meest liquide veilingsite zijn van Nederland. Geen verdedigingstactiek maar vol in de aanval, door binnen drie jaar maximaal te groeien van jaarlijks 750.000 transacties nu naar twee à drie miljoen per jaar.”

Europees marktleiderschap

Na Nederland is de rest van Europa aan de beurt. Wat Beemsterboer betreft kan het niet snel genoeg gaan. Het bedrijf is zich aan het oriënteren op een aantal landen, waaronder Duitsland. De ultieme droom, Europees marktleiderschap in reis- en vrijetijdsveilingen, moet binnen vijf jaar zijn bereikt. “Er zijn al heel veel partijen actief in het buitenland dus de consument heeft al veel keuze. Gelukkig zijn het over het algemeen geen gespecialiseerde veilingsites, maar daar kan natuurlijk snel verandering in komen. Daarom willen we zo snel mogelijk handelen. Dat zal dus ook weer een ouderwetse strijd worden.”

Bekijk ook de hele lijst met 50 Sprout Challengers van 2010:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Challenger 50-lijst.

p>
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.