Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Student-ondernemer kiest voor China

De duurzame hype heeft ook China bereikt. "MVO is marketingtechnisch interessant", zegt een Rotterdamse student-ondernemer in Shanghai.

Bing van der Lande is in Shanghai voor stage en studie. Op vakantie in de Chinese badplaats Sanja vond hij een bijzondere ijsmachine. Binnen 40 seconden maakt de machine water- of yoghurtijs van een mengel van water/yoghurt en vruchten.

 

“Op geen andere plek in China ben ik deze machine tegengekomen. De Chinezen eten ook bijna geen waterijs.” Bing vond de fabrikant van de machine en verkoopt sindsdien ijs vanuit een tijdelijke winkel in Shanghai.

 

Overheid

Die ijssalon opende hij in het Chinese equivalent van New York’s Harlem: een voormalige achterstandswijk wordt in rap tempo omgetoverd tot creatieve en vooruitstrevende yuppenwijk. Van der Lande werd enthousiast ontvangen door de instanties. “De overheid wil graag dat wij ons hier vestigen. We hebben absoluut geen tegenwerking gehad.”

 

Waar een ondernemer in China doorgaans voor alles toestemming van gouverneur of burgemeester moet hebben, wordt de hippe winkeliers aan de Taikang Road geen strobreed in de weg gelegd.

 

“De overheid staat hier aan onze kant. Voor het slopen van de gevel had ik niet eens een vergunning nodig. Er wonen hier families die er al 100 jaar wonen, die moeten wijken voor de ondernemers.” 

 

Van der Lande beaamt dat het in zijn geval gemakkelijker is om in China te ondernemen dan in Nederland. “Dat zit hem vooral in de kosten. De huur, het personeel, de inventaris en het fruit zijn veel goedkoper dan thuis. En ook de Chinese Keuringsdienst van Waren blijft op afstand.”

 

Duurzaam imago

De meeste Chinezen malen niet om het milieu of de eigen gezondheid. Toch staat Van der Lande erop duurzame verpakkingsmaterialen te gebruiken en alleen vers fruit te gebruiken.

 

“Dit is een wijk voor Westerlingen en rijke Chinezen. Die verschillen niet zo veel van elkaar. Duurzaamheid is tegenwoordig vooral marketingtechnisch interessant als je je op de bovenlaag van de bevolking wilt richten”, legt hij enigzins beschaamd uit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Die bovenlaag hapt toe. Zijn project, bedoeld om even snel wat geld te verdienen tijdens de studie, is een succes: “We blijven hier in ieder geval langer open dan gepland. Volgend jaar wil ik het concept naar Nederland brengen, dat blijft toch mijn thuis. Hoewel vestigen in Nederland duurder is, denk ik dat je in Nederland meer kunt verdienen dan hier.”